Vi har anlagt en ny gräsmatta på ca 300 kvm för att återställa trädgården efter vi gjort en utbyggnad av huset. Eftersom vi sprängt bort en hel del berg så grovplanerade vi först med befintliga jordmassor och lade sedan på 10-20 cm ny gräsmattejord på hela ytan. Detta skedde första veckan i september.

När vi 2 veckor senare skall så gräs upptäcker vi när vi krattar och jämnar till jorden att det dyker upp en del glasbitar i jorden. Först reflekterar vi inte så mycket på det men efter ett tag inser vi att det verkar finnas glas på många ställen spritt över hela jordytan. I början slängde vi tyvärr bort glaset med alla stora stenar och kvistar mm. Uppskattningsvis var det ca 20-30 glasbitar. Till sist när vi förstod att allt inte var normalt så sparade vi glaset vi hittade när vi strödde ut fröna.Det blev 7 glasskärvor.

Vi pratade med leverantören och de hävdade givetvis inte att det kunde vara deras fel utan måste varit åkeriet som haft rester på flaket.

Efter en del diskussioner och olika förslag på kompensation från deras sida så är det bästa de kan göra att leverera ny jord som läggs som ett 10 cm tjockt lager ovanpå det som nu börjar bli gräs. Det andra alternativet är att schakta bort de 10-20 cm med kontaminerad jord och lägga på nytt. Denna kostnad är de för tillfället inte villiga att ta och nämner att då får vi nog ta det juridiskt via rätten.

När vi förra helgen krattade löv så bad vi sonen men sina falkögon att försöka hitta glas och efter att vi tillsammans enkelt hittat 5 skärvor till på ytan så förstod vi verkligen att vi har ett allvarligt problem...

Nu min fråga; hur stor sannolikhet är det att glasskärvorna flyttar sig uppåt, och trots det eventuellt nya extra jordlagret på 10 cm, kan hamna på ytan och då vara mycket stor risk för att skada när man går barfota på gräset?

Kan det fungera att lägga markduk mellan jordlagren för att minimera risken att glaset vandrar uppåt?
 
Redigerat:
Om åkeriet haft rester på flaket borde detta hamnat i det första lasset. Är det ett koncentrerat område som ni hittat glaset på?

Jag tror dock inte glasbitarna kommer krypa upp när gräset etablerat sig, dvs jag tror det är onödigt att lägga på 10cm till. Men jag är ingen expert på området.
 
Nej vi har hittat glaset utspritt på största delen av ytan, vi vet att det måste komma från minst 2 olika lass. Därför känns det inte sannolikt att det är åkarens fel.
 
Jag har bott på ett glasbruksområde med massor av glas i marken (och trädgårdslandet) men aldrig upplevt att glasbitarna kom upp ur gräsmattan så det tror jag inte ni behöver vara oroliga för. Dock är det tillräckligt jobbigt att stöta på glas när man gräver i marken för buskar etc, lätt att skära sig om man glömmer sig och gräver med handen….
 
Är skärvorna vassa? Gamla skärvor brukar inte vara så lätta att skära sig på.
 
Där jag bor är lägger de just nu konstgräs på alla förskolegårdar. Just för att jorden som användes när förskolorna byggdes på 70 och 80 talen innehåller glas från alla växthus (plantskolor) som fanns i hela området innan det blev bostäder. Efter många års slitning på det lager jord som las ovanpå den gamla jorden börjar nu glasbitarna komma upp. Vill ni vara säkra på att inte få det som ett problem längre fram måste därför jorden bort! Eller lägga konstgräs. . .
 
Undrar om det inte är läge att kontakta kommunens konsumentrådgivare, alt en jurist. Den firma ni beställde jorden av har ju i praktiken kontaminetat hela er tomt med glaskross. Att återställa detta är väsentligt mycket dyrare än att leverera ut 30 kubik jord, så det erbjudande ni fått är väldigt dåligt tycker jag.

Kontakta en annan firma och be att få en prisuppgift på vad det skulle kosta att ta bort jorden på er tomt.

Jag utgår från att ni beställt jord + frakt från en firma. Isåfall har ni en avtalspart att processa emot och det spelar ingen roll var glaset kommer från.
 
Ja flesta av skärvorna är vassa, verkar vara nykrossade.

Har glasresterna från ett glasbruk lika vassa kanter som tex en nyligen sönderslagen drickaflaska? Känner du dig trygg ned att dina och grannens barn eller barnbarn leker barfota på gräsmattan?
 
Jag skulle tro att de flesta ladugårdar utan kor används som någon typ av verkstads utrymme. Det är i alla fall min erfarenhet. Det är nog väldigt ovanligt att drt finns byggnadslov för det. Men visst ska man kolla upp alla tveksamheter noggrant innan köp.
 
Goddag yxskaft? :)
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Ja det kan man säga. Det svaret har hamar i helt fel tråd. Jag har inget minne av att jag läst den här tråden ens.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
När vi beställde anläggningsjord som var utblandad med kompost så fick vi med glasskärvor i jorden. Leverantören slog ifrån sig och sa att det kunde bli så eftersom folk sorterade dåligt.
 
T
Vi hade exakt samma problem vid etablering av vår gräsmatta. Jag tog då kontakt med en extern firma som konfirmerade att det tyvärr är väldigt vanligt med en massa skit i gräsmattejorden. Glaset ska så klart inte vara där, men då sannolikheten är hög för att även ersättningsjorden innehåller skräp så rekommenderade de att vi skulle kräva toppdress som ersättningsjord uppepå istället för helt ny gräsmattejord.

Vår leverantör gillade inte förslaget men efter en snabb dialog med vår jurist så gick de med på det, och vi fick 10 cm toppdress på. Dock betalade vi för transporten.

Efter detta så har vi inte haft några som helst problem och inget glas, eller skräp som svetspinnar, delar av tändstift etc har synts.
 
Om jorden kommer från en gammal plantskola som nån skrev så skulle jag vara mer fundersam på bekämpningsmedel än glasbitar. Men här verkade det vara mer likt glasbitar från flaskor?
 
Jag hade samma problem jag när jag beställde gräsmattejord. Stora vassa glasskärvor som inte alls var trevliga. Jag hörde av mig till leverantören och de halverade fakturan utan några som helst argument, då de var rätt vana vid det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.