Hej!
Jag har tänkt att skippa ikeas egna ben och socklar och istället själv bygga en stomme att ställa skåpen på.
Men hur gör man när vanliga dimensioner på konstruktionsvirke är 70 eller 95 mm och ikeas skåp är gjorda för att ha på 80 mm höjd? kommer de där 10-15 millimetrarna göra stor skillnad?
 
Absolut..Det kommer att bli 10-15mm stor skillnad;)
Tror ärligt talat inte du kommer att märka av det..Bänkskivorna är ju också olika tjocka (om du ska ha från Ikea) tror dom är 28 eller 40mm tjocka i deras urval.
Själv har jag satt mina skåp på 100mm höjd o det fungerar bra.
 
tommib
Tja.... man kan ju kapa ner konstruktionsvirket med en klyvsåg till 80 mm utan några större problem.

Som Micro skriver ovan så är bänkskivorna olika tjocka också. Hur mycket man märker det beror väl på hur känslig man är. Om du väljer 95 mm regel och tjock bänkskiva så känns det säkert lite. Samma om du väljer tunnaste bänkskivan och 70 mm regel. För att säkert veta hur det känns måste du nästan prova.

Personligen störde jag mig rejält på 30 mm höjdskillnad på två utebord från Mio, men då sitter man iofs vid dem.
 
ja jag hade tänkt tjock bänkskiva... då kanske man ska satsa på 70 mm regel i så fall.hade varit skönt att slippa klyva och ha sig.
 
tommib
Det är nog klokt. Diffen är mindre åt det hållet också.
 
Om skåpen ska stå utmed en vägg är det bara att skruva den regeln i väggen.
Lägg under pallningsbrickor till den höjd du vill ha på regeln i framkant. Inte säkert golvet är jämnt och vågrätt ändå.
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
J Joh_81 skrev:
Om skåpen ska stå utmed en vägg är det bara att skruva den regeln i väggen.
Lägg under pallningsbrickor till den höjd du vill ha på regeln i framkant. Inte säkert golvet är jämnt och vågrätt ändå.
har gjort helt nytt bjälklag så det är.... ganska vågrätt nu ;)
men reglad sockel är ytterligare en av de saker jag tänkt ska göra det enklare att få underskåpen i våg än att behöva justera varje ben för sig. både hängslen och livrem, men så är ju huset från 1850 också.
 
Med Ikeas nya kök så monterar du först en stållist på väggen, i denna hänger du stommarna.
Sen skruvar du bara ner varje ben individuellt.
Så inga större problem att få det i våg heller ;)

Men en reglad sockel är ju inte fel iaf.
 
ullet
Höjden på bänkskivan är ju ingen lag heller, den kan du ju anpassa utifrån vem som ska jobba vid den.

Jag tycker det är betydligt trevligare att jobba vid en bänkskiva som är något högre än standard, så jag skulle alla dagar i veckan valt 95 mm regel (hemma sitter bänkskivan 2 cm högre än standard).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.