Hej,

Vi har 4 stora träd på vår tomt som växer mer horisontellt än vertikalt. De flesta av träden är ganska höga, skulle gissa på 10m. Jag vet att det är 1 Björk och 1 Japanskt Prydnadskörsbär, de 2 andra vet jag inte. Här är lite bilder :

uQDv93t.jpg
aFesQoZ.jpg
SoTmv3f.jpg

Vi har noterat att grenverket är väldigt tätt på övervägande av träden. En bekant menade på att man skulle kunna kasta en boll igenom trädet och det kan vi konstatera inte går på dessa träd. Det är dessutom en del grövre grenar som surrar ihop med varandra.

Köpte en Gardena motorsåg på teleskop rör och tänkte själv ordna till detta men som tota nybörjare är det nog risk att man förstör mer än vad man gör nytta.

Frågan är om detta är något man kan sätta sig in i på rimligt tid och lyckas få det bra på egenhand eller är det en arborist som gäller? Vad kan det kosta isåfall?
 
Åsa Lund
Det där med boll gäller äppleträd.
Kolla om det finns nån på Alnarp som gått arboristkurs kanske?
 
S snowjim skrev:
som tota nybörjare är det nog risk att man förstör mer än vad man gör nytta.
Antagligen ja.
Kasta en hatt är uttrycket häromkring och det är för övrigt en myt, klipper in lite text från utmärkta sidan juniper.se;

"MYT: Man ska kunna kasta hatten genom trädkronan.

Detta är en urusel måttstock för trädbeskärning. Hur många gånger har man behov av att kasta hattar genom sina äppelträd? Hade bönder och äppelproducenter skurit för hattkastning skulle äpplen aldrig kunnat bli en av grunderna i vårt fruktsortiment, och inga friska gamla fruktträd finnas kvar. Man klipper inte trädet för att skapa hålrum, man klipper för att ge näring åt grenar, för att välja och rikta grenar i syfte att få starka träd och frisk frukt. I ”hatthålsmyten” har alla grenar lika värde – men om du ska göra en riktig beskärning ska du lära dig att välja. Beskär därför in liv och kraft i trädets krona – inrikta dig inte på att skapa hål. Det är grenarna som ska få utrymmet i kronan för att träd ska kunna bli långlivade, friska, blommande och fruktbärande."

Lite fler myter;
  • Man föryngrar genom att kapa grova grenar.
  • Vattenskott är som ogräs - allt skall bort.
  • Ett stort uppvuxet fruktträd kan formas om till ett litet.
  • Man måste beskära fruktträd varje år.
Allt ovan är alltså inte sant. Det är lite svårt att se på dina bilder men jag hade nog inte rört träden alls om det inte är några grenar som uppenbart skadar varandra.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Enligt arboristen jag hade hemma så ska man inte beskära björk, risk att man tar död på trädet. Mitt förslag är att ta in arborist som kan det här. Och var rädd om träden, tar många år att få nya.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dalbotös: Jag är visserligen inte aborist. Men jag tycker att du har fel i mycket. Talesättet att man ska kunna kasta en hatt genom äppelträdet är enbart att det ska bekäras så pass hårt att det finns luckor så pass stora att en hatt kan passera. Naturligtivs är inte syftet med bekärningen hattkastning. Du ger inte näring åt grenar genom att klippa, man ser till att få in ljus i kronan.

Vattenskott är grenat som absolut kan användas för att utveckla trädet. Men i allmänhet är de olämpliga för det. Så det är fullt normalt att klippa bort iprincip alla.

Att krympa ett träd är inte lätt, men att säga att det inte går är fel.

Man bör absolut klippa årligen.
 
Björk är absolut inget träd som skall beskäras, björkars naturliga växtform ser ut som ditt träd på bilden. Det kommer alltid att sträva efter den formen. Gör du en beskärning på björk blir resultatet ett stympat och misshandlat träd.

Stenfruktsträd är blödare och gillar inte beskärning, enstaka grenar som korsar varandra eller växer inåt kan man ta bort men annars skall de se ut precis som dina vackra träd. Är träden för stora har man planterat fel träd och det kan aldrig åtgärdas med beskärning, träden strävar efter sin naturliga form.
Träd som stympats av någon okunnig person är sorgligt att se.

Dessutom, nu stiger saven i träden med ett enormt tryck, våren är aldrig en tid för att skapa sår i träd, risken är stor att de förblöder.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett många exempel på hur en björk kan "lyftas" genom att beskära de nedre vågräta grenutskotten. Blir snyggt. Björk växer som ogräs.
 
Två primära orsaker till att träd (och buskar) växer mer på bredden än höjden är att de står soligt och blåsigt.
Träd som växer i en skog kämpar med de andra träden runt om för att nå upp så att de får sol på bladen i kronan. Då blir de höga, smala och raka.
Så utifrån bilderna, och med kännedom om att det är i Malmö så kan ni inte förvänta er annat än låga och breda träd/buskar. (Jämfört med resp träd/buskes "normala" höjd & bredd / växtsätt.)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Björk skall man inte beskära. Skadade björkar dör oftast eller åtminstone ruttnar de inuti. Innanruttna björkar brukar ha en förmåga att blåsa omkull.
I yttersta nödfall kan man bli tvungen att kapa någon gren men då skall man vara medveten om att det är en risktagning.

De övriga träden skulle jag inte heller beskära. Träd i öppen terräng har av naturen en låg och bred form. Man skall inte gå emot naturen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Som nämnts ovan, ta in en arborist om du inte vet vad du gör. Sannolikheten är stor att du gör "fel" och då blir kanske inte resultatet det önskade.
Sist jag hade inne arborister tog de runt 450/h och gjorde ett kanonjobb. Snabba var de dessutom. Det hade tagit mig minst det femdubbla i tid att fixa det som de gjorde, just för att de har erfarenheten. De räddade oss dessutom från lite misstag vi annars hade gjort om vi gjort det själva.
 
Vi har precis haft arborister som har beskurit en rad med stora björkar. Inga problem med det.
Björkar tar inte skada av detta. Man får skilja på skadade träd och friska.

Björken på bilden skulle lätt kunna beskäras på nederdelen. Ett 10-tal grenar skulle kunna kapas, blir ett mycket snyggare träd och mer solljus runt hus och på gräsmatta.

Kapade ner en björk en gång, Bara några centimeter stubbe kvar. Nya skott sköt från stubben och nu står där en ny björk på 2,5 m.
 
Ja, jag får ta i ringa någon arborist, problemet är dock att hitta någon som verkligen vet vad de gör. Tydligen är det inte helt ovanligt att resultatet av arborister inte alltid är vad man önskar.

Här är lite mer bilder som visar hur mycket grenar träden har. Dessutom kan man se att flera grenar slingrar runt sitt eget träd vilket orsakat skador.

Det Japanska trädet var tydligen redan utdömt enligt förra ägaren efter som grenarna orsakat större skador på stammen.

https://imgur.com/a/JuIFBNU
 
Hur viktigt är det att träden ska få vara kvar? Om det är sak samma så läs på hur man ska klippa (inte för nära eller långt ifrån stammen du klipper från), vilka grenar du bör klippa och pröva!
Det kan vara svårt att se den kommande formen när man aldrig gjort det - men om du istället utgår från att ta bort alla grenar som är tvinade och skadar trädet så kan du läsa på mer tills nästa år.
 
På körsbär och liknande träd är det bra att ta bort grenar som växer in i kronan, och även de som strävar för rakt upp. de ska ju vara låga och breda hellre än höga och smala. Japansk körsbär kan tillåtas ha en högre bolligare form, men även där kan man med fördel glesa ur det som växer inåt kronan. Under sommaren går det bra att beskära både dem och björkarna, då hinner såren läka, däremot inte tidigt på våren, då förblöder de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.