Hej...Jag har läst på om asbest och verkligen blivit orolig nu. Jag bodde i en lägenhet i Argentina i ca.4 år. Grannarna som bodde ovanför höll på att demolerade typ allt i lägenheten...alltså både kakel helt badrum och kök....byggnaden var från 50 talet tror jag. I vår hall fanns inte ett vanlig stängt och helisolerande tak utan det var som ett tak som såg ut att vara i glasfiber....men hmmm nu slår det mig att det kan ju varit asbest i det med ( ett tak som vi senare tog bort). Hur som helst i och med att vi bodde under och det var öppet i taket på sidorna så kom det ju in dammpartiklar från grannens rivningar och renovering. På den svarta byrån vi hade där i hallen minns jag att det var som små glänsande typ tunna trådar ljusa som föll ner varje dag..undrade vad det var. Kan det ha varit asbest? Syns asbest fiber? Nu är jag i varje fall helnojig då vi ju bott där medans grannarna där uppe inte bodde där under renoveringen som pågick under ca.2 år. Har ju levt i det där och har vissa kläder fortfarande sedan jag bodde där och gar nu en liten bebis här i Sverige...Kan asbest fber finnas kvar i de gamla kläderna efter så lång tid???? Och om det nu har funnits asbest hos grannen är det då så att jag kommer bli sjuk???? Är så otroligt orolig nu och kan ju inte få detta ogjort. Jag frågade min dåvarande svärfar om han visste om det fanns asbest i byggnaden eller ej men han sa nej det borde ju inte finnas....men minns att de mest tittade på mig och tyckte att jag var överdriven. De är ju inte så medvetna som vi här om sånt här.
 
gjort är gjort. Inget du behöver oroa dig över idag. Även om det nu var asbest så är det så små mängder att det iallafall inte kan mäta sig med de halter du ändå andas in i den normala luften.
 
Vad då ändå andas in i den vanliga luften???? Det kan nog vara rätt så koncentrerat ändå om man tänker att vi bodde under och det då har dammat ner till oss och in i vår lägenhet. De som utförde renoveringen och rev allt det gamla såg jag aldrig ha på sig skyddsmask ens...men de visste nog inte ens de om vad asbest är tyvärr men vet du om asbestfiber går att se med blotta ögat? Nu är jag orolig för följdsjukdomar och får ångest bara av att tänka på det. Speciellt orolig för lungcancer då man ju kan få det av asbest.
 
med rätt mätmetoder hittar du det mesta som finns på jorden även i luften du andas. Asbest är ändå en naturprodukt om än farlig att inandas i långa perioder. Det är inte något radioaktivt alltså som gör en sjuk för minsta partikel.
Varenda människa har antagligen hanterat asbest utan att veta om det på ett eller annat sätt i sitt liv.

Lungcancer kan man få av bilavgaser också.........
 
Du hade alltså inte oroat dig så mkt.? Kan ju alltid hoppas att detta inte leder till nåt allvarligt. Som sagt var kan man ju inte göra det gjorda ogjort. Men tror du jag måste slänga alla kläder därifrån? Fibrerna borde ju rimligtvis redan ramlat av i så fall efter att de redan legat i resväska...användts och det vissa tvättats. Började läsa på nu i helgen om asbest då jag bor i en lägenhet från 60 talet där ena fönsterbrädet har gått sönder typ på mitten samt i ett annat rum har det rivits upp från väggen nära fönsterkarmen eller vad man ska säga....därifrån har det lossat en bit och smulor som jag dammsög upp...Ser poröst ut nästan som murbruk...då kom jag att tänka på asbest och läste hela helgen om var det finns och så och då började jag även oroa mig för det med grannens renovering i Argentina. Så här ser fönsterbrädet som är trasigt ut. Har just läst att det är vanligt med asbest i fönsterbräden från 60 talet.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
S Stefan1972 skrev:
Lungcancer kan man få av bilavgaser också.........
Exakt. Och rökning. Så låt bli att röka. Fast det finns ju förstås 100 anledningar till att låta bli än att man är orolig för asbest.
 
Sprucken vit marmorbänkskiva med synlig skada och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså jag tar din oro på allvar men för många människor blir oron farligare än den eventuella risken asbesten skulle ha medfört. Det är inte så att man blir sjuk av asbest av endast en partikel. Det är inte så det fungerar. Du behöver inte slänga nåt och du behöver inte göra nånting. Fortsätt leva bara och släpp det där. Fönsterbrädan behöver du nog inte tänka på alls. De fönsterbrädor som innehöll asbest är oftast svarta.
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
Du har goda skäl att vara orolig.
Å andra sidan kan man inte göra någonting åt det som redan är gjort. Det enda du kan göra är att vara mycket rädd om dina lungor i fortsättningen. Akta dig för tobak och dieselavgaser och stendamm.

Då någon i industrin har varit utråkad för något missöde och fått i sig en massa asbest brukar de bli skickade på lungröntgen och undersökning för att avgöra hur illa det är. Är det illa brukar det bli regelbundna undersökningar resten av livet för att upptäcka eventuell cancer i tid. Är du orolig kanske du kan få dina lungor undersökta.

Har man gjort allt man kan göra så är det bara att ta resten som det är.
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
Man skall till att börja med vara klar över att de som HAR drabbats av asbest relaterade skador, är i huvudsak människor som i åratal arbetade på industrier med asbest. De kunde stå och såga eternit hela dagarna (asbesthaltiga cementskivor), i moln av asbestdamm, och de saknade varje form av skyddsutrustning.

I den gruppen har man hittat en hög andel som fått vissa specifika cancerformer som nästan bara drabbar asbestarbetare. Men de har alltså långvarigt fått i sig miljoner gånger högre doser än vad du kan ha fått som granne till en renovering. Det har renoverats 100 000 tals bostäder med asbesthaltiga material bara här i Sverige, oftast utan några speciella skyddsåtgärder. OM det fanns en mätbar risk med att finnas i närheten av en sådan renovering, då skulle det ha funnits massor med fall av de här speciella cancerformerna bland "vanligt folk", som inte har någon historik av att arbeta med asbest.

Det som gör att man vill försöka hålla exponeringen så låg som möjligt i hela befolkningen, är att rent teoretiskt så räcker det med väldigt låg exponering för att bli sjuk, så det är bra att undvika exponering. Men sannolikheten att drabbas efter en låg, eller tom hög exponering under kortare tid, är så oerhört liten att man får leta efter det där "osannolika fallet" i hela befolkningen på en kontinent, då kan man hitta enstaka fall där man inte hittar någon historik av arbete med asbest, eller annan varaktig hög exponering.

Men även i den del av dessa ströfall, så finns det i vissa fall troligen en hög exponering i historiken, som man bara inte hittar, typ att en person dagligen stått och väntat på bussen utanför ett ventillationsutblås från en eternitfabrik, för 30 år sedan.
 
  • Gilla
Grymtorolig och 1 till
  • Laddar…
Nå riktigt så enkelt är det inte.

Mormors bror strök med på grund av asbestcancer. Han hade varit arkitekt som tillbringade den mesta tiden på arkitektkontor men tydligen räckte den asbesten som han fick i sig då han besökte byggen för att ta död på honom många år senare.
För ett eller två år sedan såg jag statistik som berättade att asbestrelaterad cancer ökar i Sverige för att en yngre generation renoverare inte skyddar sig.

Som så mycket annat här i livet är det en statistisk risk.
Somliga reagerar genom att intala sig att det inte drabbar dem och att det förövrigt är nästan ofarligt. Andra jagar upp sig och blir hysteriskt nojiga. Sanningen är någonstans mittemellan.
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.