electroluxaren skrev:
Vad är det för spis?
Hur gammal är den?
Vad är det för symptom?
Vad får det kosta?
Jag sålde min plåtlådespis med trasig häll för 1000,- spänn till en som kunde laga den själv och köpte en begagnad ElektroHelios för pengarna istället. Så allt löste sig till det bästa.
 
A
Det tog ett år...
 
Jag har Siemens Kyl, Frys, Varmluftsugn, Keramikhäll, Micro sedan 2005 och har gått FF utan problem då huset var nytt. Diskmaskinen byttes mot typ samma billiga Siemens modell efter lite mer än 7 år och tuggar på fint sen dess. Två tvättmaskiner (2012-Siemens och 2018=Bosch) och en Siemens torktumlare (2017) har byts ut sedan 2005. Bedömer att det har varit ok då maskinerna är relativt billiga och de går nästan dagligen. Nya maskiner brukar vara ganska billiga om man inte skall ha alla finesser...

Största lyftet under åren har varit kolborstfri motor i tvättmaskinen= tyst som attan, samt VP tumlare som drar hälften av el mot föregående modell.

Delar och service till äldre modeller finns i allmänhet att få tag på via generalagenturen. Om man skall vara ärlig så har jag köpt en ny bestickskorg, och ett nytt luddfilter till tumlaren under åren mellan 2005-17.

Tänk på att de billigare Siemens VP tumlarna ej går att direktansluta till avlopp pga deras auto-reningsteknologi av kondensorn, de återanvänder vattnet i vattenbehållare till att spola igenom kondensorn som nån reningsmetod.

Det påstås att Bosch är samma prylar då det är från samma koncern, men är lite osäker på om man vår samma kvalité (?) Men det är upp till bevis nu. Min nästa kyl/frys/ugn/häll/disk är och förblir Siemens.

Tack för ordet.
 
Alla vitvaror är skräp mer eller mindre.
Det finns ingen vinning för företagen att sälja apparater som håller (för) länge.

Jag har sen 2008 kastat ut 2 diskmaskiner 10 och 4år gamla, 1 kylskåp 9år, 1 tvättmaskin 10år, 1 torktummlare 9år.
Pga dom gått sönder på så sätt att det inte varit värt att laga.
Spisen som är 9år gammal har jag fått byta ut 2 vred + värmeelement för varmluft + tätningslist.
Torktumlare som är 4år har jag måstat öppna upp för typ rengöring för att den ska fungera normalt 2ggr.
Reservdelar har löjliga priser men jag har köpt från utlandet så har man fått ner priset lite.
Märken har varit electrolux, asko, bosch.
Jag vet inte om det finns nått som håller långsiktit
 
A
Du måste vara rädd om dina grejjer för så lämge håller inget i dag
 
10 år är väl ingen ålder att vara missnöjd med direkt... Ingen vill betala för en konsumentvitvara som ska hålla i 30 år. Det är så hård prispress att man optimerat allt man kan mot kostnad. Inte så konstigt när det går att köpa en diskmaskin för 2000 spänn!
 
Jag vet inte om jag håller med om att kvaliten har blivit så mycket sämre. Den stora skillnaden ligger i att vitvarorna relativt sett har blivit mycket billigare, och service har relativt sett blivit mycket dyrare. Därmed är det idag ofta billigare att köpa en ny maskin, än att laga ett relativt trivialt fel.

När jag var liten så tycker jag mig komma ihåg att tvättmaskinsreparatören var hemma någon gång vartannat, vart 3e år typ. Och då var ändå min pappa händig och reparerade en hel del själv.

Under min gymnasietid ( 70 talet) arbetade jag extra på en TV verkstad, vi lagade massor med fel på TV apparater som var i stort sett nya. Det var inget ovanligt att vi reparerade samma TV 3 - 4 ggr under en tvåårsperiod. Det finns ju inte på kartan idag med den felhalt vi hade på den tiden.

Verkstaden var rätt stor, det var inte helt ovanligt med över 100 reparationer på en dag, och då kunde 50 - 60% vara exakt samma fel (en förutsättning för den höga produktiviteten). Snacka om dålig kvalitet.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Ja, i en modern tvättmaskinsfabrik är det inte speciellt många minuters arbetsinnehåll. Utifrån det är det lätt att förstå att det är relativt dyrt att skicka ut en servicetekniker som både ska kunna det mesta om alla maskiner, felsökning och reparation.
 
T TheGame skrev:
Alla vitvaror är skräp mer eller mindre.
Det finns ingen vinning för företagen att sälja apparater som håller (för) länge.

Jag har sen 2008 kastat ut 2 diskmaskiner 10 och 4år gamla, 1 kylskåp 9år, 1 tvättmaskin 10år, 1 torktummlare 9år.
Pga dom gått sönder på så sätt att det inte varit värt att laga.
Spisen som är 9år gammal har jag fått byta ut 2 vred + värmeelement för varmluft + tätningslist.
Torktumlare som är 4år har jag måstat öppna upp för typ rengöring för att den ska fungera normalt 2ggr.
Reservdelar har löjliga priser men jag har köpt från utlandet så har man fått ner priset lite.
Märken har varit electrolux, asko, bosch.
Jag vet inte om det finns nått som håller långsiktit
Jag resonerar så att kyl frys spis skall helst hålla i ca 10 år. Diskmaskin och tvättm är ok att bytas isamband med ett större fel efter ca 5 år då de nya endå drar mycket mindre el. Min gamle torktummlare drog 2000 kw per timme och gick 2 timmar per dag. Den nya hälften av ovan. Vill man inte byta och laga så ofta så finns det Miele
 
Johseg01 Johseg01 skrev:
Jag resonerar så att kyl frys spis skall helst hålla i ca 10 år. Diskmaskin och tvättm är ok att bytas isamband med ett större fel efter ca 5 år då de nya endå drar mycket mindre el. Min gamle torktummlare drog 2000 kw per timme och gick 2 timmar per dag. Den nya hälften av ovan. Vill man inte byta och laga så ofta så finns det Miele
Jag vet inte om miele är nå bättre.
Bekanta har slängt ut miele maskiner efter 5-10.
Dom betalade dessutom mycket mer för dom än vaf man annars skulle tänka.
Men det kanske är tekniska finesser det tar betalt för och inte hållbarhet.

Ja jag kanske är negativt inställd till hur länge maskiner ska hålla. Men jag har nog repat mer än vad jag skrev i första inlägget.

Ja tänkte bara på kyl och frys som man hade förr dom höll 20år.
Första gången jag flytta tog jag med en tvättmaskin vi haft hemma hela min barndom och den tuffade vidare länge så jag tom gav den till en annan som körde den gode länge.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
B bävern skrev:
ett naturligt fenomen . på 80 talet hade jag en video apparat som säkert vägde 30kg
efter 23 år bytte jag till en ny den väger kanske ca 5kg. fabrikerna hittar nya billigare komponenter till sina apparater. det verkar vara så med allt. konkurensen är hård . vill man tillverka en video apparat som på 80-talet. så kostar den så mycket så att ingen vill köpa den . 1st vidoeapparat a la 80´s 25 000:- håller i 23 år.
17st videoapparate a 1500:- håller 1 år o 4 månader
( filosoferande bäver hög på dålig bark)
Visst är det så. Själv tillhör jag generationen som hellre betalar mer för att få nåt bra.

Men det var intressant att du tog upp just video. Jag själv har börjat videofilma på 90 talet. Jag hade svårt hitta en video då där man kan ändra ljudnivå på!! En sådan enkel skitsak. Hittade en JVC Super VHS som sen hade detta. Fast här saknades ändå funktioner som dubbing en gammal standard VHS som jag hade innan hade dub (innebär att du kan koppla in microfon eller en annan ljudkälla t ex musik och köra över original ljudspåret som finns på vhs bandet UTAN att röra själva videodelen som finns på bandet).

En annan sak fjärrkontroll. Det fanns LCD fjärr som var så poppis i slutet av 80 talet. Den fasades av på 90 talet.

Då ska vi komma ihåg att på 90 talet fanns inga fina redigeringsprogram på datorerna!!

Lite offtopic kanske blev det.
Men vitvaror har också gått den här omvandlingen tyvärr.

Gäller även Miele.
Våran diskmaskin gick sönder efter 6år! Tvättmaskinen fått ha 2 service på 10år.

Blev nu en Husqvarna disk få se om den då håller 5år och 1dag (garanti på 5år) :thinking:
 
Redigerat:
kisumisu
H hempularen skrev:
Jag vet inte om jag håller med om att kvaliten har blivit så mycket sämre. Den stora skillnaden ligger i att vitvarorna relativt sett har blivit mycket billigare, och service har relativt sett blivit mycket dyrare. Därmed är det idag ofta billigare att köpa en ny maskin, än att laga ett relativt trivialt fel.

När jag var liten så tycker jag mig komma ihåg att tvättmaskinsreparatören var hemma någon gång vartannat, vart 3e år typ. Och då var ändå min pappa händig och reparerade en hel del själv.

Under min gymnasietid ( 70 talet) arbetade jag extra på en TV verkstad, vi lagade massor med fel på TV apparater som var i stort sett nya. Det var inget ovanligt att vi reparerade samma TV 3 - 4 ggr under en tvåårsperiod. Det finns ju inte på kartan idag med den felhalt vi hade på den tiden.

Verkstaden var rätt stor, det var inte helt ovanligt med över 100 reparationer på en dag, och då kunde 50 - 60% vara exakt samma fel (en förutsättning för den höga produktiviteten). Snacka om dålig kvalitet.
När det gäller tv har du nog rätt. Det nåt som blivit bättre. Sedan är väl största felet att konsumenter går mestadels på pris.

Dem sista CRT tv som tillverkades verkades göra till evighetsmaskiner. Kanske för att folk "ändå byter" pga platt tv.
Har själv en gammal Philips som bara tuffar o tuffar som tåget. Är på ca 5h per dag. Men likväl fungerar i det här fallet önskar jag nästan den ska gå sönder :crysmile:
 
kisumisu
T Tosse skrev:
Inte så konstigt när det går att köpa en diskmaskin för 2000 spänn!
Vet att det är gammal tråd. Men var hittar du diskmaskin för 2000kr?

De billigaste jag hittat är nånstans på 3000++++. Blir dyra diskar om den håller 1år. Lägga 3000kr per år plus frakt och jobb på att installera nytt. :thinking:
 
K Karin1971 skrev:
Köp inte Husqvarna vitvaror!

På mindre än 4½ år har jag fått byta kretskort och elektronik samt diverse andra smådetaljer på alla mina Husqvarna vitvaror (tvättmaskin, spis, diskmaskin, kyl och frys)
När man bygger ett nytt hus så kostar man gärna på sig lite bätter vitvaror - så även vi. Frågan är dock hur länge man kan tycka att liknande produkter skall hålla?
När vi nu summerar lite drygt fyra år i vårt hus så har vi fått köra den rostfria diskmaskinen till tippen (köpt en Miele istället), bytt all elektronik på frysen för ca 3 000 kronor,
bytt nästan all el och övriga detaljer på kylen. Dessutom så gick tvättmaskinen sönder och knappen på spisen har slutat fungera. Vad gör man när allt detta inträffar?
Naturligtvis ringer man Husqvarna och vill ha en dialog om produkternas kvalite och om det är rimligt att jag som konsument skall bekosta alla dessa dyra reprationer.

Efter att ha blivit kopplad runt på företaget kommer man till någon som "ibland" arbetar med reklamationer. Nu har vi precis fått ett svar från Christina Steen på Husqvarna
(dem efter att ha fått påminna dem om vår reklamation) " Åtagande enligt EHL 2002 skyddar konsument från kostnader i samband med beskrivna händelser, upp till två år från inköpsdatum. Med hänvisning till detta, kan vi inte erbjuda dig någon ersättning
för servicekostnader".

På en marknad med mördande konkurrens så har Husqvarna råd att vara ett av Sveriges sämsta serviceföretag. Inte bara att de duckar för den dåliga kvaliten på produkterna de arbetar med reklamationer som ett nystartat enmansbolag. Ordet goodwill existerar inte i Husqvarna.

Så mina vänner - håll er borta från produkter som kommer från Husqvarna och köp SAS aktier istället!

//Håkan

P.S Nej vi har inget elfel i huset. Det enda fel vi haft är dåliga vitvaror D.S
Hej, Har exakt samma erfarenhet av Husqvarna/AEG/Electrolux. En aldrig sinande ström av problem med nästan nya produkter. Kastade i fredags ut en diskmaskin som för femte gången under sex år havererat. Problem med alla produkter. Kyl/frys/tvättmaskin/diskmaskin och spishäll. Bedrövlig kvalitet till ett högt pris!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har många vitvaror från Electrolux/Husqvarna, kyl och frys från 2003, kombinerad tvätt och tork från 2014, diskmaskin från 2015 och induktionsspis från 2016 (tror jag). Diskmaskinen behövde fixas till av en servicetekniker efter några månader men frånsett det så bara fungerar allihop precis som de ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.