Hej alla kunniga!

Jag försöker få klarthet i om jag bör reklamera ett asfaltsjobb eller inte. Jobbet är utfört av en av de stora asfaltsjättarna i Sverige.

Det jag ev. då vill reklamera är de onödigt tydliga skarvarna i asfalteringen som uppstått tack vare att arbetarna asfalterade en bit först för att sen ta lunchrast 60 minuterer och sedan asfaltera resten.

Min magkänsla säger mig att om de bara hade planerat lite bättre så hade de kunna asfaltera hela ytan på en gång utan att det skulle behöva bli några tydliga skarvar.

Har min magkänsla rätt?

Värt att reklamera eller göra anmärkning på?

Har ej betalat för jobbet ännu.

(Ursäkta dålig bild).
 
  • Ny asfalterad yta med tydliga skarvar och fläckar som kan vara relevanta för reklamation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det så att asfalten var slut och skulle hämta mer, därför höll dom rast, man brukade inte hålla några längre raster med asfalt på bilen.
Har du snackat med gubbarna
 
Vet ej än. De försvann en timme runt 12:30, så jag bara förutsatte att de tog lunch.

Nej, har inte hunnit snacka med dem än, och de stack innan jag hann haffa dem.

Jag ska ju ringa och kolla upp det här, men ville se om det går att få lite kött på benen innan jag ringer. Hittar inget om toleransnivåer eller standarder för hur en asfaltläggning ”bör” se ut.
 
Så lite skarvar som möjligt är väl önskvärt med tanke på att oftast är det där den svagaste punkten blir.

Vilka ytor pratar vi om?
 
Det är 160m2 totalt.
 
Har ni fått 40 mm asfalt eller tjockare?
Då går det åt mer asfalt än vad lastbilen får med sig för att asfaltera 160 m2.

Entreprenören borde ha upplyst er om detta men ser inget fel på utförandet i sig mer än att en ordentlig försegling av skarven saknas.
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
C Chang-Yoon skrev:
Har ni fått 40 mm asfalt eller tjockare?
Då går det åt mer asfalt än vad lastbilen får med sig för att asfaltera 160 m2.

Entreprenören borde ha upplyst er om detta men ser inget fel på utförandet i sig mer än att en ordentlig försegling av skarven saknas.
Tack för svar!

Ja, precis, det är 40mm.

Hur menar du med ”ordentlig försegling”? Vad innebär det rent konkret/praktiskt? Skulle skarven bli mindre tydlig isf?
 
S shapic skrev:
Tack för svar!

Ja, precis, det är 40mm.

Hur menar du med ”ordentlig försegling”? Vad innebär det rent konkret/praktiskt? Skulle skarven bli mindre tydlig isf?
En försegling tätar till skarven så att ytvatten inte tränger ner. Man klistrar skarven och sandar av.
Beroende på val av sand kan få skarven mindre tydlig. Prata med er entreprenör.
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
Går det där klistret att köpa som privatperson?
Har fått några sprickor i asfalten som man skulle haft laga.
 
C Chang-Yoon skrev:
Har ni fått 40 mm asfalt eller tjockare?
Då går det åt mer asfalt än vad lastbilen får med sig för att asfaltera 160 m2.

Entreprenören borde ha upplyst er om detta men ser inget fel på utförandet i sig mer än att en ordentlig försegling av skarven saknas.
Pratade med entreprenören, och det var som du antog; de behövde fylla på med mer asfalt på lastbilen.

Passade dock på att påpeka att de bör prata med kunder om var de önskar få skarvarna när de redan i förväg vet att det kommer behövas pausas för att hämta mer asfalt. Jag, personligen, hade hellre sett en tvärgående skarv istället för nu som ett L.
 
Annars är ju sånt där man ser bara när det är nylagt.........ge det nå månader och du får annat att tänka på och skarven kommer troligen sätta sig och bli mindre framträdande också.
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.