HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jo, kolla på den nya bilden ovanför här.
Tro mig, även om du ritat in TV:n där så är det INTE där den som bor i lägenheten har den. Du kanske, men ingen annan. Kombinerad TV och dataskärm är mycket rimligare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Tro mig, även om du ritat in TV:n där så är det INTE där den som bor i lägenheten har den. Du kanske, men ingen annan. Kombinerad TV och dataskärm är mycket rimligare.
Nej man får ju möblera som man vill, men detta var min tanke. Var skulle du ha den?
 
Som sagt, på skrivbordet, på en arm. Som man har det på hotell.

Eller göra om det helt och hållet.

Ritning av ett byggprojekt för renovering med möbleringsförslag, likt ett hotellarrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, på skrivbordet, på en arm. Som man har det på hotell.

Eller göra om det helt och hållet.

[bild]
Hehe, kul att du också ritar i SketchUp. Hur många kvm blev det?
Det badrummet verkar också trångt och dyrt med så stor balkong till så liten lägenhet. Sen blir det ju inte det där enkla som jag gillar. Raka linjer och så. Och man får nog nackspärr om man tittar på tv:n från sängen där.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hehe, kul att du också ritar i SketchUp. Hur många kvm blev det?
Jag har bara möblerat om din ritning i Paint. Exakt samma lägenhet, krympte bara badrummet lite för att få en vägg att köra ett U-kök mot.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Och man får nog nackspärr om man tittar på tv:n från sängen där.
Beror ju på var man har den som sagt, på väggen framför skrivbordsstolen och fälls ut när man ska titta tänker jag. Eller inne i hörnet, eftersom man nu får palts med en soffa om man väljer ett litet skrivbord.

Är det något jag saknade när jag bodde i en etta på 29 kvm så var det balkong att sitta på. Badrummet där var mindre än det jag ritade här, men rymde badkar, numera har många dusch och tvättmaskin istället. Jag hade ingen säng, utan istället två bäddsoffor. Ingen TV och inget skrivbord, pluggade vid köksbordet eller i soffan. Mikro i bokhyllan eftersom den inte fick plats i köket.
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Beror ju på var man har den som sagt, på väggen framför skrivbordsstolen och fälls ut när man ska titta tänker jag. Eller inne i hörnet, eftersom man nu får palts med en soffa om man väljer ett litet skrivbord.

Är det något jag saknade när jag bodde i en etta på 29 kvm så var det balkong att sitta på. Badrummet där var mindre än det jag ritade här, men rymde badkar, numera har många dusch och tvättmaskin istället. Jag hade ingen säng, utan istället två bäddsoffor. Ingen TV och inget skrivbord, pluggade vid köksbordet eller i soffan. Mikro i bokhyllan eftersom den inte fick plats i köket.
Ja just det, utfällbar tv. Dock gillar jag att tv:n är där den är jämt så man kan ha den påslagen och bara kolla lite ibland när man fixar med annat. Och det där med att ha dator och tv kombinerat har jag inte tänkte på.
Ja en liten balkong är ju inte fel, men det beror ju på hur billigt det ska va.
Jag gör en mindre variant av lägenheten nu, men vet inte om det skulle godkännas av alla regler. :)
 
Om du ska ha en billig lägenhet så tycker jag det är fel att attackera balkongen. Det är absolut en extra utgift vid byggnationen men det är även ett "stort" kök och tt/tm i lägenheten.

Detta är en lägenhet på 26kvm. Här kommer en person bo, i bästa(värsta) fall 2 personer. Att bjuda hem folk till en sådan här liten boning hör knappast till vanligheterna och då är det sällan mer än 2 personer. Så en dubbelsäng är sjukt overkill, max 120 cm säng skulle jag rita efter. Att öppen planlösning ger det en större känsla förstår jag, problemet är la att man tappar lite vägg ytor pga detta.

Att i din ritning prioritera plats för en tv men ingen soffa känns fel. Visst kan man ligga/sitta i sängen och titta men det är varesig ergonomiskt eller optimalt, så att istället se till att man kan ha en liten vardagsrumshörna tycker jag känns viktigare än plats för ett matmöblemang. Det finns dessutom smarta lösningar på det idag där matbordet blir en del av köksinredningen. Bor man dessutom själv så brukar man ändå hamna framför tvn när man äter (y)

Mitt förslag är att behålla sängen där du har den, förläng badrumsväggen lite så du får en sovalkov som det tipsats om tidigare. Spegelvänd vänstra kök/tv/skrivbordsväggen så att köket är närmst entrén och tv/skrivbord närmst den franska balkongen. Då får du plats med en mindre soffa vid fönstret istället vilket i mina ögon är mer värt än en 180cm säng.



Tänkvärt är att när du ritar lägenheter/radhus dvs massproduktion är att du inte ritar efter vad du själv vill ha (tex som med en villa du själv ska bo i) utan efter vad andra vill ha/förväntar sig. Det ger en mer begränsad design och man måste verkligen tänka igenom allt 10 ggr extra för att verkligen uppfylla alla tänkbara sorters klientel.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
att både ha köksbord och skrivbord i en så liten lägenhet känns helt klart som overkill i min åsikt...
edit: hade skippat skrivbordet och satt in en soffa. ev bardisk ist för köksbord
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag vill ha plats för både tvättmaskin och torktumlare eftersom jag vet av egen erfarenhet att dom som är både och går sönder hela tiden.
Vi har en kombinerad tvättmaskin och torktumlare som jag tror är fem år nu, eventuellt bara fyra, men den har fungerat felfritt hela tiden. Men som student tyckte jag inte att det var något problem alls att tvätta i tvättstugan, tvättade ofta ihop med en kompis så vi åt under tiden, pratade, tog en promenad etc. under väntetiderna, men när det inte passade så var det ju väldigt bra att göra ett kort avbrott efter en timme vid böckerna för att tömma maskinen/tumlaren.

Ingen som helst anledning att ha både skrivbord och matbord för de ser ju faktiskt likadana ut i grunden. Tror mitt studentrum var 18-19 kvm varav hall och duschrum var 6, dock inget riktigt pentry utan ett 60 cm högskåp med kyl längst ner, kokplatta ovanpå och sen några hyllplan för lite porslin mm. På väggen som motsvarar högerväggen i din ritning var det en lång sittbänk med lådor under för förvaring och en bra bit upp konsoler för hyllor, mycket utrymmesbesparande med tre funktioner på samma utrymme. Stora ryggplymåer i sängen som gjorde att den kunde se ut som en soffa när man hade någon på besök.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag hade nog gjort något åt detta hållet om jag hade fria händer.
det som är framför sängen är ett draperi. beroende på takhöjd kan man få plats med förvaring under sängen också. väggen mellan säng och "lounge" är valfri, kan ev vara najs att kunna sitta både i säng och fotöljer om man har ett gäng över.
Schematisk ritning av en lägenhet med möblerad sovdel och lounge, draperi framför säng och möjlig förvaring under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Min senaste version: [länk]
[bild]
En balkong och att häll/ho har bytt plats? Var är kyl/frysen placerad? :)
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
En balkong och att häll/ho har bytt plats? Var är kyl/frysen placerad? :)
Och skrivbord bara utmed köksbänken. Kyl/frys får vara under köksbänken, en sån där halv.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Min senaste version: [länk]
Jag ser inte vad som är bättre.
Sitta vid en köksbänk och göra läxorna och titta på TV?

Försök inse detta Hobby Architect: För de flesta ungdomar är TV-tittande inte det viktigaste i livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.