Jag har en bäck som rinner igenom ett bete som jag äger. Jag funderar hur man bäst bygger en bro över.

Idag finns det ett betongrör ca 1m i diameter med några gammla stockar över som har ruttnat och över det ca 1dm jord/gräs

På ett annat ställe finns det bara ett 110 rör och massa jord ca 1m. Här skulle jag vilja ha mer flöde

Jag skulle vilja kunna köra över med en traktor så att jag kan slå ängen. Åtminstone där betongröret ligger. På det andra räcker det med att en fyrhjuling kan passera.

Vad bör man lägga tvärs över röret? Stålbalk? Köpa en bro av något slag? Fyllnadsmassor?
 
Om du har ett rör och sedan lägger du 80-100 cm jord över som är väl kompakterad så kan du köra med traktor.
 
Diket är 1-1,3m djupt. Hur mycket material behövs det trovför att bära en traktor? Matjord har vi eller ska man lägga bärlager istället?
 
tommib
Skulle säga bärlager. Vet dock inte hur mycket du måste ha ovan ett 1m betongrör.

Om du vill öka flödet är det väl bara att lägga fler eller större rör.
 
Fulkemisten
Hur högt står flödet idag i betongröret vid högt vatten? En betongring på 1 meter i diameter har mer än 6 gånger större tvärsnittsarea än t ex en vägtrumma på 40 cm. Det motsvarar någonstans runt 25 cm högt vatten i din betongring. Är det mindre än så så hade jag satsat på att lägga två vägtrummor i pvc och då få plats med tillräckligt med bärlager?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.