Y
Jag vet, jag har redan smygfrågat i annan tråd men ingen nappade på frågan och jag börjar få riktig beslutsångest.

Varje installation får två trådar, ena är i reserv.
Men jag erbjöds att dra ena tråden till andra villan för ett lägre pris. Båda står då på samma villa.

Alternativ 1:
Villa #1: Enbart en primär fibertråd
Villa #2: får villa #1 sekundära tråd.

Alternativ 2:
Villa #1: två egna trådar.
Villa #2: två egna trådar.

Nackdel: Jag får betala 14-16tusen extra utöver det som redan är betalt.

Andra villan står tom. kanske rivas, kanske inte. Jag kommer inte sälja den, utan att sälja allt annat också. Däremot kanske jag hyr ut. Men telia och andra säger att det inte är några problem alls att det är draget lite hit och dit. abbeonnemang går på personnummer, inte adresser.

Förreingen säger att en efterhandsinstallation kostar 35-45tusen.


Är det värt 14tusen extra för att få riktig installation och slippa eventuellt strul i framtiden?
Eller är det värt att spara 14 tusen och chansa på denna varriant där ena tråden dras till andra villan?
 
Kör på alternativ 1 du, har gjort så på några gårdar i Sörmland. Ang abbonnemang så blir det en egen cpe med egen macadress i villa 2, så det är inga problem det heller.
 
D
Varför skall man dra två fibrer till varje hus? Huvudsaken är väl att det går tomrör så tar det ju inte lång tid att blåsa in en ny fiber om det skulle behövas?

Själv har jag fiberbaksmälla... vet inte vad jag skall göra med all bandbredd... märker ingen skillnad från ADSL som jag hade förut.
 
Redigerat av moderator:
Y
Kan nämna att två separata slangar redan är nergrävda till husen och redo. Men föreningen vill ändå skrämmas lite med att säga att det kvittar, för dom vill ha fullpriskostnad för folk som ansluter senare.

Två trådar var mer om behovet ökade i framtiden så slapp man blåsa in en extra då, och menade på att det var rutin nuförtiden att göra så.
 
K
Ska du hyra ut det andra huset eller ska du ha dina tonårsbarn. Ska du inte hyra ut huset så vore det väl bättre att dra en TP-kabel till det huset och dela samma bredbandsabonemang?

Enda anledningen till att dra eget fiber med dubbla trådar till båda husen är om du ska stycka av och sälja det andra.. funderar du alvarligt på att riva det andra huset verkar det dumt att dra fiber dit alls...
 
Y
Barn har jag inte.

Andra huset står på egen tomt så behövs inte styckas av men dom är så nära inpå varandra så jag vill inte sälja.Men kan tänka mig hyra ut det ifall skadorna i timmergrunden inte är för allvarliga, är det så, så får huset förfalla. Har nyligen lagt ny dränering och kommunalt vatten & avlopp dit så att... ja... lite extra inkomst vore ju inte fel...

Borde ju gå dra två singeltrådar och sen om behovet är, be föreningen klassa om ena tråden till andra villans adress. Eller be dom två två trådar till till kostnad av 1styck efterhandsinstallation så det blir två till varje. Om behovet uppstår.

Slangarna går förövrigt inte mellan två hus, utan det är två riktigt dragna helt separat till kopplingsplinten eller vad det kallas.
 
Alternativ 1 verkar ju bra eftersom det inte kostar extra, om nu det stämmer. Annars kan du ju dra in fiber till ditt hus och sätta en bra brandvägg där och ha en anslutning till dig och en till det andra huset. Då betalar du bara för ett abonnemang. Kan du bara få dit en kabel lite snyggt eller till och med dra in fiber i slangen kan du ju få den kontakterad för några hundralappar skulle jag tro.
 
K
Har precis undersökt hur det ser ut på vår tomt och där får vi bara en kabel per hushåll. Så det är kanske ändå bäst att dra en till varje hus. Risken att den går av torde vara minimal
 
Om du vill komma billigt undan så anslut huset du bör i
Om du ska hyra ut det andra så går det att länka via radiolänk
Ubiquiti har bra grejor till det för en billig peng.
Du behöver 2 små paraboler
Jag har ett hus till som ligger 700 meter bort och det är inga problem. Det enda som krävs är fri sikt mellan antennerna.
 
Pops en gammal tråd så mitt förslag är väl inte aktuellt :cool::rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.