hej,
tack bägge för den snabba responsen :)
Ang köket så är det inte så illa som det lät men jag fick inte ihop det riktigt. Rådgivaren sa att det blir problem om man har två tätskikt, dvs om man sätter ett riktigt tätskikt bakom kaklet också. Jag kommer att sätta plast bakom köket men skippa tätskiktet bakom kaklet eller bara sätta lite grann där det är mest utsatt.
Ang badrummet så har jag pratat med försäkringsbolagets besiktningsman och efter det kommit fram till att det inte skall sättas plast där för att inte orsaka fukt mellan de olika fuktskydden.

hakaner, menar du att byta ut byggplasten i hela stugan mot ångbroms och inte bara i badrummet?

Som jag förstått användningen av ångbroms skall den användas är när man behöver kallställa huset för att inte få omvänt fuktproblem vid dessa tillfällen. Stugan skall användas som åretruntboende så den kommer inte att kallställas och fuktbelastningen inifrån kommer att pågå hela året.
Den svårighet som finns när det gäller plasten är att få den tillräckligt tät vid mellanväggar eftersom jag initialt inte har tänkt riva dem. (funderar dock på att göra det för att få plasten heltäckande)
 
Hej, en ångbroms är bättre än en vanlig plast i de flesta trähus-tillämpningar i Sverige,
men den är dyrare. Därför tänkte jag bara använda den till badrummet för att undvika
problematiken med dubbla tätskikt, men iom att jag köpt en hel rulle, så använde jag
upp hela rullen, den räckte till ca 1/4 av ytterväggarna i mitt hus.

Den ångbroms jag använde var denna: Isover Vario
Den ser ut som & används som en "vanlig plast".
 
Tråden börjar bli några år gammal, men testar att få liv i den istället för att skapa en ny tråd.

Håller på att renovera vår ovanvåning, ska riva ut allt och isolera om och bla bygga nytt större badrum. Blir klassisk luftspalt, mineralull och tät plast. På insidan av plasten blir det installationslager på 22 eller 45 mm.

Där jag ska ha badrummet, ska jag där alltså skippa den difftäta plasten och istället ta en plast som fungerar som ångbroms? Ska man då köra med en överlappning som vanligt på ca 20 cm där de olika plasterna skarvas?

Vi kommer ha våtrumsmatta i hela badrummet, alltså inte kaklat.
Men i taket blir väl gipsskiva godkänd för våtutrymme osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.