Jag tänkte låta slätputsa fasaden som består av grovhugget tegel. På husets utsida kommer det att finnas lite uttag, brytare mm. Istället för de klumpiga utanpå-modeller funderar jag på att använda infällda. Men hur?
Ska jag hugga hål för infällda apparatdosor? Ska man tänka ROT-dosor för att spara plats? Platsen där dessa kommer att finnas är under terasstak.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
S
Lämpligt då att hugga in en dosa som förkoppningsvis kommer i liv med putsen , en vägguttag
( Plaskomodell ) med lock och en speciel insats av gummi , , finns bara i envägs vad jag vet
 
K
Redigerat:
S
Kan inte påstå att jag kan ämnet men i rekommendationen från SPEF ska man ha skyddsbeslag när man monterar saker på putsade fasader.
Syns här: https://www.spef.org/bibliotek/ratt_fran_borjan_puts_och_plat/puts_och_plat-a4.pdf
på sid 14.
Jag kommer att montera infällda Schneider Exxakt på sådana plåtar i min lättbetongfasad.
Uttaget sticker ut mindre än min 30mm puts så det blir nog både hyfsat diskret och väderskyddat.
Finns också en mörkgrå modell som blir skitsnygg i mina mörkgrå plåtar på källarväggarna :cool:
Använder Rutabs spårdosor som putsas in men det går kanske inte att få till bra hål i tegel för dem.
 
T Tomas_Sthlm skrev:
Jag kommer att montera infällda Schneider Exxakt på sådana plåtar i min lättbetongfasad.
Uttaget sticker ut mindre än min 30mm puts
detta förstår jag inte. Ska du montera infällda dosor på skyddsplåtar? Ska du ha 30 mm puts?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
detta förstår jag inte. Ska du montera infällda dosor på skyddsplåtar? Ska du ha 30 mm puts?
Yes :)
Det är tjockputs så den blir 25-30mm.
Plåtarna är tänkt att se ut så här
Röd putsad vägg med vit uttagstavla och tekniska ritningar för putsdetaljer och eldstadsutformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.