Hej alla!

Jag behöver all hjälp jag kan få med val av tomt. Det är nämligen så att vi blivit tilldelade tomt 43 (700 m2) och vi är osäkra på om vi har valt rätt då det inte blir så mycket sol. Tomt 48 är ledig har jag fått höra och den är på 820 m2 och kanske bättre solläge, annars är de rödmarkerade redan sålda. Tomt 52 är även den ledig och i bättre solläge men nackdelen här är att det ska byggas soprum och det vill man inte ha i närheten av sin bostad, eller är det ett stort problem kanske?

Tomterna 1-13 till vänster har vi funderat på och det kanske är i bättre läge än 43 och 48?

Vi får bygga 30% av tomten och på tomt 43 och 48 och på detaljplanen står det:

"Huvudbyggnad ska placeras med gavel mot gatan eller med långsidan minst 6 meter från gatan. Huvudbyggnad ska dessutom placeras minst 4 meter från tomtgräns som saknar prickmark och frillagande komplementbyggnad minst 1 meter från densamma"

Och på tomterna 1-13 får man även där bygga 30% av tomten och står följande på detaljplanen:

"Frilligande huvudbyggnad ska placeras minst 4 meter från tomtgräns som saknar prickmark och friliggande komplementbyggnad minst 1 meter från densamma"


Tomterna som är brunmarkerade är souterrängtomter.

Jag blir mycket tacksam för all tips och feedback.

Kartbild över tomtindelning, markerar lediga och sålda tomter med olika färger och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Personligen, i valet mellan 43 och 48 skulle jag föredra tomt 48, med huset byggt med gaveln mot gatan, för att den inte ligger vid genomfartsleden.
Beroende på vad som finns bakom tomt 1-13 är tomt 1-3 trevliga på det sättet att det inte blir en massa trafik fram och tillbaka av grannar som kör till sina hus och de tycks ligga nära ett naturområde.
Har ni barn kanske det är smidigt att bo närmre lekplatsen och inte behöva oroa sig för fortkörande trafik utanför husknuten?
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Personligen, i valet mellan 43 och 48 skulle jag föredra tomt 48, med huset byggt med gaveln mot gatan, för att den inte ligger vid genomfartsleden.
Beroende på vad som finns bakom tomt 1-13 är tomt 1-3 trevliga på det sättet att det inte blir en massa trafik fram och tillbaka av grannar som kör till sina hus och de tycks ligga nära ett naturområde.
Har ni barn kanske det är smidigt att bo närmre lekplatsen och inte behöva oroa sig för fortkörande trafik utanför husknuten?
Tack för svar!

Om du fick välja mellan 48 och 52:an? Jag får som sagt mer sol på tomt 52 och är även en hörntomt men jag vet inte om soprummet som kommer byggas i anslutning till tomten kommer vara ett problem. Tror du att det kan vara ett stort problem? 48:an kostar 100.000 kr mer än 52:an.
 
Ett soprum är ett bra insynsskydd...
Moderna soprum luktar inte illa.
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
Gammelnörden
H Hus86 skrev:
Tack för svar!

Om du fick välja mellan 48 och 52:an? Jag får som sagt mer sol på tomt 52 och är även en hörntomt men jag vet inte om soprummet som kommer byggas i anslutning till tomten kommer vara ett problem. Tror du att det kan vara ett stort problem? 48:an kostar 100.000 kr mer än 52:an.
Fråga om du kan få se ritningar eller specificerad information om vad för sorts soprum det handlar om. Vilken typ av sopor, om det är låst byggnad eller öppen inhängnad, är det utformat så att folk stannar med bilen utmed gatan för att slänga sopor och det finns risk för att er garageuppfart eller liknande blockeras ofta? Ev. mkt buller från sopbilen när dom tömmer glasinsamling? Försök fråga så ingående som möjligt så att ni kan göra ett medvetet val utan oro.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.