Hej,

Sommaren 2017 påbörjades vårt nybygge i egen regi, allt material har inhandlats av en och samma brädgård. vi har valt att använda mellanstruken enkelfas på de liggande sektionerna och mellanstruken dubbelfas på de stående sektionerna. Batcharna levererades i 2 omgångar då det inte fanns i lager och den liggande enkelfasen monterades först.

Nu till anledningen till "bråket", enkelfasen är fabriksstruken med färg från en färgleverantör som heter "Engwall och Claesson" som ju producerar linoljefärg. Dubbelfasen är dock fabriksstruken med en färg från leverantören "Tekno" av hybridtyp (alkyd/akrylat).

Hur har det blivit såhär? jo för underleverantör (sågverket) till brädgården har under året bytt leverantör av färg utan att meddela brädgården.

När detta upptäcktes hade snickarna monterat allt, och man kunde se en viss nyansskillnad och täckningsgrad, självklart meddelade jag brädgården om felet och bad om en utredning (detta var alltså oktober 2017). Nu under denna vecka har då en "färgexpert" från Tekno besökt oss meddelade detta till sågverket som sedan vidare meddelade detta till brädgården:

Nu har färgexperten sagt sitt om färgen och all panel är mellanstruken. Såsom alltid vid en reklamation måste kunden höra av sig innan de spikar upp en vara. Vid uppsättning så är produkten godkänd.

Så när snickaren ringer till dig och påtalar färgskillnaden så kan produkten inte sättas upp om varan inte känns OK.


Slutkunden har olyckligtvis i detta fall drabbats av att ni har tagit lagervaror av den ena dimensionen och skapat en ny order på den andra panelen då vi bytt färgleverantör till Teknos.

Slutresultatet ska bli bra ändå då det är 2 godkända färgsystem som har tillhandahållits som uppfyller satta krav för den industriella systemmålning som vi utför.


Jag anser att problemet ligger hos alla leverantörer då de inte kan garantera att ingen nyansskillnad kommer uppstå med tiden, att det sedan inte kan garantera att färgen inte innehåller linolja är ju ett stort
problem för framtiden gällande blåsor, jag jag vet att det inte står något om detta i det citerade medn ja har mer brevväxling att visa om ni vill, nu är det ju lite det att dom vill döda ärendet med att det är vårt problem som spikade upp panelen, hur agera?

Mvh JH
 
Engwall och Claessons grundfärg ska såvitt jag förstår gå att övermåla med de flesta färgsystem? Försök att få ersättning för kostnaden för ett extra lager grundfärg?

Annars tror jag faktiskt att det inte kommer att bli några bekymmer om ni bara målar, förutsatt att färgsystemet är kompatibelt med båda grundfärgssystemen.
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Det är trist med sådana här problem.
Man blir frustrerad och det förbrukar en massa energi och om man skulle få någon ersättning är den minimal.

Jag rekommenderar att du tittar på färgtestet som Folksam utför och väljer en av toppfärgerna om de är kompatibla med den färg som redan är påstruken. Linolja är en biologisk produkt och det brukar mögel gilla och Teknos utefärger har inte varit så bra hittills. Kan så vara att denna är men vill minnas att alkydfärger kritar och det gör linoljefärg också.
Man sparar mycket pengar på att välja en bra färg.
 
Vad är egentligen problemet?
Panelen skall väl ändå slutstrykas med ett eller två lager färg?
 
  • Gilla
Dizzy84 och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad var beställt från början?
Om det var beställt panel som skulle vara grundad med linolja för att sedan kunna slutstrykas med linoljefärg är det ett fel som ska reklameras.
Ska du måla med akrylat är det inte något större problem, håller med inlägg #2.
 
Alkyd/akrylat som grundfärglåter inget kul
 
M Mikael St skrev:
Det är trist med sådana här problem.
Man blir frustrerad och det förbrukar en massa energi och om man skulle få någon ersättning är den minimal.

Jag rekommenderar att du tittar på färgtestet som Folksam utför och väljer en av toppfärgerna om de är kompatibla med den färg som redan är påstruken. Linolja är en biologisk produkt och det brukar mögel gilla och Teknos utefärger har inte varit så bra hittills. Kan så vara att denna är men vill minnas att alkydfärger kritar och det gör linoljefärg också.
Man sparar mycket pengar på att välja en bra färg.
Vad menar du med att Teknos inte är bra? Vi målade med Teknos EKO för nio år sedan. Ingen mögel, färgen fortfarande felfri. Däremot grannarna haft problem med mögel, de valde inte Teknos. Orsaken till att vi tog Teknos var Folksams test på färger där Teknos vann testet.
 
H HeadQuaker skrev:
Vad menar du med att Teknos inte är bra? Vi målade med Teknos EKO för nio år sedan. Ingen mögel, färgen fortfarande felfri. Däremot grannarna haft problem med mögel, de valde inte Teknos. Orsaken till att vi tog Teknos var Folksams test på färger där Teknos vann testet.
testet går bara ut på att visa påväxt. talar inte om huruvida färgen klarar sitt huvuduppdrag,att klara fukt.
alla moderna färger baserade på akrylat/latex/alkydblandningar är plastfärger (allt vattenbaserat) och har svagheten att släppa in fukt men inte ut. kontentan är att brädan ruttnar med tiden.
att dessa färger innehåller mängder med kemikalier och gifter talas det också tyst om . ända upp till 10% av innehållet kan vara gifter och det är just därför det inte växer något på fasaden. Basen är ju en petroleumprodukt och utan gifter hade den snabbt blivit angripen.
 
S
Ja, vad är problemet egentligen? Är du orolig för att ena virket är grundmålad med lite linolja? Många grundfärger innehåller idag linolja och alkyd som bindemedel. Beckers perfekt trägrund innehåller det och jag har slutstrukit med både alkyd och akrylat utan att blåsor uppkommer.
 
För mig låter det som ett typiskt svennebanan problem på lyckliga gatan. Slutstryk med en akrylatfärg från någon av dom stora färgtillverkarna sen ser inte grannarna någon nyansskillnad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klart som tusan att man vill ha ordentlig koll på vilket färgsystem som man målar med med tanke på alla typer av problem som kan och brukar uppstå med tiden med moderna färgsystem. Att kalla det för ett "svennebanan problem på lyckliga gatan" går ju bra när det handlar om någon annans pengar och hus, men den typen av kommentarer hjälper knappast TS.

Jag vet inte vad TS hade tänkt att slutstryka med, men om det var Engwall & Claessons linoljefärg så är ju det knappast lämpligt eller görbart ovanpå Teknos, så i så fall skulle jag också reklamera.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Att reklamera är säkert görbart, men att få reklamationen godkänd är nog svårt. Lägg energin på att måla istället. Det är ändå lasol som Engwall & Claessons panel är tänkt för. Och Lasol är ingen klassisk linoljefärg.
 
Min tanke är.... Det är "grundmålad" panel. Ska inte den målas igen?

Eller hade Trådstartaren tänkt låta den vara uppe bara med grundfärgen?

Är ingen målare men i min värld är grundfärg för att få täckning/spärra och sen har man en annan färg för finishen
 
Det kan ju iofs. vara svårt att korrekt följa anvisningarna från en färgleverantör om det är två olika grundfärger på huset. De brukar väl ange en bestämd grundfärg som skall användas om deras garantier skall gälla.
 
Det brukar ju stå att man vid ommålning kan måla över befintlig färg i bra skick och bara grunda eventuella trärena ytor. Det hade jag tolkat som att märket på grunden i sig inte spelar så stor roll. Sen vill man förstås ha en bra grundfärg, men det är ju inte varumärket som avgör. Men självklart finns ju risken att alcro vid en reklamation skyller på teknos grundfärg. Sen tror jag inte att det är speciellt vanligt med reklamation på uppmålad fasadfärg - så det är nog mer en teoretisk risk.

Men panelen skulle vara mellanstruken också, alltså inte endast grundad. Risken här skulle väl då vara att det krävs två ytterligare lager täckfärg jämfört med beräknat 1 över den sk mellanstrykningen. Det är några dagars extra jobb och några färgburkar. Försök att få det i kompensation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.