Ska byta ut mitt slutna expansionskärl på 150liter mot ett slutet på 200liter. Systemet består av vedpanna nibe vedex 3300 med 3st 500liters ack tankar. Idag är expansionskärlet inkopplat på mitten i ack tank nr3. Anslutningen är med ett 15mm för. Är detta ok? Tycker de verkar litet men de kanske räcker?
Sen fick jag med en säkerhetsventil när jag köpte expansionskärl. Men har idag redan 1 säkerhetsventil som sitter vid pannan och ingen vid expansionskärlet . Då behöver ja inte bry mig om den väll?

Mvh Anders
 
S
Du bör ha 20 anslutning , säkerhetsventil har du redan , är den gammal passa på och byt den då
Ett tips en ventil på röret till kärlet är bra att ha om du ska göra något med systemet , så slipper du tappa ur det , Handtaget tar du bort och hänger i ett snöre på sidan om
 
Säkerhetsventilen är bara ca 2 år den byttes i samband med pannbyte. Sitter redan en kulventil idag mellan tank och expansionskärl . Men som sagt röret och kulventilen är 15mm men finns de nån regel om minsta dimension? Och spelar de nån roll om de är många böjar på röret?
 
S
I princip inte , men brukar vara min 20 anslutning på kärlen men den ska bara ta upp volymökningen och den är det ingen hastighet om inte pannan kokar
Du behöver inte bygga om
 
Å de låter bra! Då kan jag bara stänga kulventilen och koppla in de nya med 15mm rör då.

Mvh Anders
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Troligtvis har du ett påstick med 15 , + ventil + förstoring på kärlet , det är bra att ha en ventil där som du har , lätt att jobba med systemet :) koppla in det
 
Det är låga flöden så delfinens ingen anledning tillgripa rör. Fram till säkerhetsventilen kan det ju inte vara tunna rör. Men den satt ju redan på pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.