Det talas mycket om att gräva ner mer slang till jordvärme än vad VP-tillverkarna förespråkar. Hur mycket slang är egentligen tillräckligt utan att elpatronen ska behöva hjälpa till (utom vid köldknäppar)? Som exempel kan vi ta en nybyggd tvåplanare på 280kvm i Mellansverige.

Ser att IVT har en "kompaktkollektor". Bra alternativ till den vanliga jordslingan eller tekniskt mumbo-jumbo som IVT tar bra betalt för? Inom parentes, så har jag nästan obegränsat med plats för jordslingan.
 
När jag pratade med IVT sa de att kompaktkollektorn är en nödlösning när man verkligen inte får plats med slang.

Gällande slangens längd, så handlar det ganska mycket om hur stor VP du ska ha, ju större effekt desto större slinga. Men rent generellt är det aldrig fel men en ngt överdimensionerad markslinga.
 
hur lång slang man ska ha beror på vilken mark man har & hur kraftig pump man ska ha, samt energi åtgången huset kräver.

i ditt fall gissar jag grvt på att 2x300m är bra
 
Ett riktvärde är 50 meter per kW på värmepumpen.
Ditt hus drar troligen max50 w/m[sup]2[/sup] då det är som kallast. Det ger 14 kW (inkl el-patron). Du bör nog ha en VP på 10-12 kW (plus el-patron).
Gissningen på 2x300 meter är bra. Kör på den.
 
nu skriver du inte ifall du har endast jordvärmepump eller kombipump.

Ifall du har det senare (t.ex IVT 495 etc) skulle jag rekommendera 200m stället för de 150 som föreslås, längre är meningslöst då pumpen ändå inet kan ta upp mer än 2kw.

kompaktkollektorerna kostar skjortan och om du nu har en renodlat panna skulle du behöva ganska många för att komma upp i motsvarande 600 meters slinga. då hade jag hellre satsat på bergvärme...
 
navgha skrev:
nu skriver du inte ifall du har endast jordvärmepump eller kombipump.

Ifall du har det senare (t.ex IVT 495 etc) skulle jag rekommendera 200m stället för de 150 som föreslås, längre är meningslöst då pumpen ändå inet kan ta upp mer än 2kw.

kompaktkollektorerna kostar skjortan och om du nu har en renodlat panna skulle du behöva ganska många för att komma upp i motsvarande 600 meters slinga. då hade jag hellre satsat på bergvärme...

ja har an hen 490 (kombi pump) så kan han ju like gäran göra allt på el, det lär ju bli samma kostnad, han slipper ju då kosta på jordslinga m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.