Ö öringen skrev:
Folk verkar lägga mer pengar på kutterspån än vad de får tillbaka i ägg. Dessutom får de aldrig någon riktig djupbädd som kan brinna och således bara massa värdelöst spån som inte går att gödsla med.
Själv strör jag med hackad halm och gödslar ut en eller två gånger om året.
Haha
Vi kör dessutom med hampaströ från Granngården då det inte dammar lika mycket. Oj tänker jag då, om man ser bilden ovan jag där jag visar vårt hönshus, undras hur skitigt det skulle vara om man hade annat strö?!
Håller också med att det fastnar överallt även om man egentligen, som vi inte heller gör, ska byta skor för att hindra smittor och skräp...
 
J
Angående sittpinnar så är formulering "precis greppa runt" lite flummig.... Och riskerar att folk använder alldeles för smala sittpinnar (vilket resulterar i att hönsen får deformerade bröst eftersom de bilar bröstkorgen på sittpinnen när de sover)

i publikationen "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket) står följande: "Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm "

den texten handlar om värphybrider, alltså normalstora höns... Och jag tror att de flesta skulle välja mycket smalare pinnar om man bara går på formuleringen precis greppa runt
 
  • Gilla
mulle77 och 1 till
  • Laddar…
Joakim7112 skrev:
Angående sittpinnar så är formulering "precis greppa runt" lite flummig.... Och riskerar att folk använder alldeles för smala sittpinnar (vilket resulterar i att hönsen får deformerade bröst eftersom de bilar bröstkorgen på sittpinnen när de sover)

i publikationen "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket) står följande: "Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm "

den texten handlar om värphybrider, alltså normalstora höns... Och jag tror att de flesta skulle välja mycket smalare pinnar om man bara går på formuleringen precis greppa runt
Precis.
Våra Dvärgkoschin får naturpinnar 5-6 cm. Deras fötter ser bra ut.
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Det kan ju vara lämpligt att sätta upp några pinnar med olika tjocklek, och se vad hönsen själva väljer.
Våra, vanliga grenar som jag knipsat av i skogen, är mellan 12 och 16 cm ø.
Men det viktigaste i valet av sittpinne verkar vara att ta den som sitter högst.
Det känns väl tryggare där antar jag :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ingen värme i vårt hönshus. Enda problemet är att vattnet fryser på vintern men man får byta ofta, minst två gånger om dagen. Som tur är har vi inte så långa perioder av minusgrader i mellersta Skåne.

Hönsen har en s.k. fjäderdräkt som håller deras värme, de är så att säga påklädda kontinuerligt. De reglerar värmen genom att äta mer eller mindre, så det går åt mer foder på vintern.
 
  • Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Våra, vanliga grenar som jag knipsat av i skogen, är mellan 12 och 16 cm ø.
Oj vad fel det blev :oops:
Mellan 2 och 6 cm ø skulle det ju vara.
 
  • Gilla
Veronia och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj vad fel det blev :oops:
Mellan 2 och 6 cm ø skulle det ju vara.
Tack, jag började just undra vilken storlek du har på höns!
 
  • Gilla
  • Haha
Aser och 4 till
  • Laddar…
K
FreQa FreQa skrev:
Vi har isolerat hus och värmer med en eller två grislampor med keramiska lampor i. Då håller vi lätt över nollan även vi - 20 grader.
Den röda lampan, discovarianten, undviker vi för hönsen verkar uppfatta ljuset lite så dom sover inte mycket.
vilket trams . hönorna behöver inget uppvärmt hus . bara dragfritt
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
kräftan skrev:
vilket trams . hönorna behöver inget uppvärmt hus . bara dragfritt
Vi kan få -35 på vintern. Tror inte uppvärmning är så tokigt då..
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Vi kan få -35 på vintern. Tror inte uppvärmning är så tokigt då..
Det beror ju på storlek och värmeisolering på hönshuset.
Vi har några gånger haft minusgrader hos hönsen så att det frusit i vattenskålarna,
men fjäderfäna verkar inte bry sig.
De är ju väldigt välisolerade i sig själva.

Hur gör era grannar? Kolla med folk runt omkring!
 
  • Gilla
p4ll3 och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det beror ju på storlek och värmeisolering på hönshuset.
Vi har några gånger haft minusgrader hos hönsen så att det frusit i vattenskålarna,
men fjäderfäna verkar inte bry sig.
De är ju väldigt välisolerade i sig själva.
Hur gör era grannar? Kolla med folk runt omkring!
Kollade med våra grannar och de flesta hade golvvärme hemma, undantaget "Berndt i kröken" som höll sig varm ändå.
namnlost-93.jpg

Allvarligt talat, ingen av de fåtal grannar (Västra Götaland) vi har som håller höns har lagt in någon värme.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Allvarligt talat, ingen av de fåtal grannar (Västra Götaland) vi har som håller höns har lagt in någon värme.
Ja, det är lite jobbigt när man skall ut i kylan i ottan och mjölka hönorna och samla in tuppäggen :D
 
Hur stort hönshus och gård behöver man ha?
Jag har i dagsläget 11 (5 vuxna + 6st 3 månaders) hönor och 2 tuppar på vår gård strax utanför stan, men då vi inte bor där permanent så blir det ju en del åkande, i dagsläget är består hönsgården av en bod i mitten, ena sidan är ca 20 kvadratmeter utegård där de stora går och på andra sidan hönshuset är en mindre gård på ca 5 kvadrat där vi har de som är under uppväxt, sen har vi även nätat ca 200 kvadrat åker som saknar tak där de får gå när vi är i stugan.

Jag överväger att plocka hem hönorna då de tar mycket tid i anspråk att åka fram och tillbaka.

Problemet blir ju att det är svårt att bygga 25 kvadrat utegård med tak + hönshus i villaträdgården.

Jag har funderat nått i banorna likt detta https://www.backyardchickens.com/articles/wichita-cabin-coop.47747/

Bor i ett nybyggt villa kvarter så byggnaden bör ju hålla nått sånär vettig estetisk utformning
Hur har ni andra som har höns i villaträdgården löst hus och gård?

Här tar kommunen 1800kr i avgift för att ha höns, står inte ett ord om några begränsningar men att man bör informera sina grannar, jag har dock inte för avsikt att ta hem tupparna, de är stora tuppar som gal på tok för högt.
 
Reglerna är väldigt snåla och anpassade för industriproduktion. Höns mår inte så värst bra på de små ytorna som minimimåtten stipulerar. Efter ett tag har man både problem med ohyra och att hönsen är stressade samt börjar hacka bort fjädrar på varandra. Det ser man ofta på "begagnade" höns från värperier att de är helt sönderplockade.

Höns föredrar att gå ute om de kan, så själva huset behöver inte vara så värst stort ifall du planerar att ha dem ute varje dag året om. Hur stor tomt har du i din villaträdgård? En möjlighet är att stängsla in hela trädgården och låta dem gå fritt. Man kan hönssäkra rabatter och andra ytor man inte vill ha dem på. Men till en villaträdgård är det nog ändå lite begränsat hur många individer man kan ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.