Har köpt en stuga där vvb sitter i kallförråd. Stugan står i fjällen och än finns risken för kyla. Nu ska vi snart åka hem och återkommer om en vecka eller två. Min tanke är att stänga av ingående vatten under diskbänken låta värmen i stugan stå.på 10 grader och låta vvb vara igång så den inte fryser om det blir kyla. Kändes överkurs att tappa ur vvb då vi ska tillbaka snart men ingående vatten är ju skönt att ha avstängt.

Tänker jag rätt eller ska jag måsta tömma vvb och stänga av den ?

Hoppas på snabbt svar då vi åker hem imorgon
 
Krilleman
Har du fullt tryck i vattensystemet så kan du bara vrida av inkommande kallvatten och åka hem med beredaren på. Och ska ni varmhålla inomhustemperaturen till 10º C så behöver ni inte tappa ur beredaren.

Du har ju säkerhetsventilen (som ska finnas) som öppnar om det blir övertryck på varmvattensidan även fast den är på.

(y)(y)(y)(y)

Var det tillräckligt snabbt svar?! (22minuter) ?? :p:p
 
Grymt snabbt ! Tack för det med fullt tryck menar du att jag inte tömt ur nå vatten efter att ha stängt av ing vatten ?
 
Krilleman
Forumet när det är som bäst! (y)(y)(y)

Så länge stugan håller 10ºC så länge ni är borta så kan du bara stänga av inkommande kallvatten och åka därifrån. (Söder om dalälven växer gräset frodigt! ;))

Säkerhetsventilen ska hålla trycket på lagom nivå om så krävs.

För visst har du en ventilkombination under beredaren med blandningsventil och säkerhetsventil?

Den kan tex se ut som denna:
Ventilkombination med blandningsventil och säkerhetsventil för varmvattenberedare, märkt med "Avstängn".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Forumet när det är som bäst! (y)(y)(y)

Så länge stugan håller 10ºC så länge ni är borta så kan du bara stänga av inkommande kallvatten och åka därifrån. (Söder om dalälven växer gräset frodigt! ;))

Säkerhetsventilen ska hålla trycket på lagom nivå om så krävs.

För visst har du en ventilkombination under beredaren med blandningsventil och säkerhetsventil?

Den kan tex se ut som denna:
[bild]
Helt klart
 
  • Välinstallerade kopparledningar och ventiler med målade symboler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
norg
  • Laddar…
Antar att det är det där du menar ? vart trycker den ut det om det blir för högt tryck?
 
Krilleman
Du har en lätt modifierad LK 560 ventilkombination.
http://www.lksystems.se/sv/produkte...ioner/lk-560-ventilkombination-_77760732.aspx

Jag antar att själva beredaren är direkt ovan "taket" utom synhåll.

Enligt din bild så har du allt du behöver för en lugn och trevlig avfärd. Det sista du gör innan avfärden är att se till att du har 10ºC i huset och stänger av inkommande kallvatten.

En liten förklaring över prylarna du har installerade:

Röd pil + streck:

Säkerhetsventil vid pilen och spilledning till närmsta golvbrunn enligt rött steck.

Grön pil:
Avstängning på inkommande kallvattenledning för endast varmvattensberedaren.

Lila pil:
Här ställer du in temperaturen ut till blandarna. Det ska vara 55º vid tappställe och bererdarens termostat bör stå på 65º för att döda alla skadliga bakterier.

VVS-installation med LK 560 ventilkombination och markerade delar: säkerhetsventil, avstängning och temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(y)(y)(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mahbod Lindblad och 1 till
  • Laddar…
Vilken jävla hjälp sjukt tacksamt ! Man vill ju veta hur sakerna fungerar :) är väldigt tacksam
 
Redigerat:
Ursäkta trådkap
(Snälla Krilleman)
Frågan som ställdes ovan ang var övertrycket tar vägen såg jag inget svar på
N Dannelind42 skrev:
Antar att det är det där du menar ? vart trycker den ut det om det blir för högt tryck?
Jag vill också lära mig hur detta funkar.
Med vänlig hälsning,
Bosse
 
ullberg
Ev övertryck går ut genom kopparröret med den röda linjen i krillemans bild (bör mynna i en golvbrunn)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Toppen (y)(y)(y)
Tack för svaret Ullberg
Forumet är fantastiskt
/B
 
Tack även Krilleman
Jag såg nu när jag läste hela meningen i ditt bildsvar ovan att du redan svarat på detta.
Det blir till att ta på sig de starkare glasögonen i fortsättningen
/B
 
Hej!

Har samma fundering kring min varmvattenberedare, går det att stänga av inkommande vatten o låta beredaren stå på några veckor om man kör 10 grader i stugan.. Nån snäll o kunnig som kan svara?. ) Röret som är blankt går ut genom fasad...
 
  • Rördetaljer och kopplingar för en varmvattenberedare, med ett blankt rör som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gogo4356 skrev:
Hej!

Har samma fundering kring min varmvattenberedare, går det att stänga av inkommande vatten o låta beredaren stå på några veckor om man kör 10 grader i stugan.. Nån snäll o kunnig som kan svara?. ) Röret som är blankt går ut genom fasad...
Det är inga problem att låta beredaren stå ingång om vattnet är avstängt så långe man inte tappar ur vattnet ur den, då måste även beredaren stängas av.
 
  • Gilla
gogo4356
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.