Kan tillägga att kostnaden fick varje bostadsrättsinnehavare ta.

Inget föreningen stod för, då det är Ytskikt.
Fastighetsförsäkringen täckte inte detta heller.

Försäkringsbolaget för hemförsäkringen hävdade samma sak, trots bostadsrättstillägg, tänker främst på grannen där taket hade rasat medan de var på jobbet.
De fick betala allt.

Vi gjorde det i förebyggande syfte då problemet var känt, och hänt tidigare i andra lägenheter.

Men blev en sådan skillnad så när vi sålde lägenheten är jag övertygad om att det gjorde sitt på slutpriset! :) kan vara en tanke att ha med i beräkningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Hej!
Vi hade samma problem i vår fd. lägenhet.
Ett putsat tak ramlade in hos grannen. Vi i styrelsen tog in en besiktningsman och besiktigade alla lägenheter. Slutssats: man bör åtgärda samtliga tak. Förslag att montera nytt gipstak dikt ann mot putstaket.
Så gjorde grannen, och även vi i förebyggande syfte.

Vi gjorde detta också för att lägenheten skulle blivit svårsåld med tanke på om att du måste upplysa om detta.

Vi byggde enbart ner innertaken 43mm till underkant av gipsskivan, vi tappade alltså nästan ingen takhöjd!

Vi monterade sedan även LED spotlights och gjorde allt fint!

Så mitt tips. Bygg gipsinnertak, och bygg ner taket så lite som möjligt.

Finns LED spotlights som inte bygger mycket så du kan hålla dig till 43mm.
Dem vi valde var av typen Tune, dvs dem blev varmare när man dimra likt en halogen. Riktigt trevligt och rekommenderas starkt till den som står inför köp av nya spotlights. En vanlig LED är statisk i sin färgtemperatur.

Bifogar några bilder.
Ja ser fint ut,
Men hur byter du drivdonen till LED:arna när de går sönder, eller hur kommer du åt kopplingspunkterna när taket är helt igenbyggt.

Ska inte köparen upplysas om att det inte går att byta drivdon utan att göra hål i taket?
 
Du behöver inte göra hål i taket?

Ta ner spotten och så ligger drivdonet där uppe med ett sling! Drivdonen skruvades loss innan gipstaket monterades! Eller skruvades, de satt med dubbelhäftande tejp bara för att inte vara ivägen. Vi behövde ljus i lägenheten tills dess att snickaren kom igång :)

Så det gick helt fritt att ta ut dem.
Det var såklart med i beräkningen!

Köparna fick även drivers o spottar i reserv :)
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
Jag har spacklat nu med ett lager gipsputs och det ser bra ut. Laddar upp någon bild idag eller imorgon för de som är nyfikna på hur det blev. :)
 
F force2013 skrev:
Jag har spacklat nu med ett lager gipsputs och det ser bra ut. Laddar upp någon bild idag eller imorgon för de som är nyfikna på hur det blev. :)
Gör det! Kul att se!
 
Du behöver inte köra någon speciell primer. Det räcker gott och väl att köra med en tak eller väggfärg innan spackling.
Att detta händer är inget unikt, har man en gammal puts under flera lager av limfärg och latexfärg så kan man få detta fenomen. Grunda på och sedan spacklar du tills du är nöjd.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Du behöver inte köra någon speciell primer. Det räcker gott och väl att köra med en tak eller väggfärg innan spackling.
Att detta händer är inget unikt, har man en gammal puts under flera lager av limfärg och latexfärg så kan man få detta fenomen. Grunda på och sedan spacklar du tills du är nöjd.
Känns som att du borde veta.. alltså namnet förpliktigar.
 
F force2013 skrev:
Ja som rubriken lyder så har innertaket i hallen lostnat. Innertaket var typ putsad med cement eller om den var sprutad på det vet jag inte riktigt. Jag trodde först att det kunde va någon fuktskada men jag hittar inget som indikerar på det... Är det någon som har något tips på hur jag ska gå vidare för att få det se ut som ett innertak och innte en källare i lägenheten. Tack för svar!
Mvh

[bild] [bild]
Om du inte har gjort något ännu så föreslår jag glespanel och gipsskivor. Samtidigt kan du passa på att ändra på belysningen. Inget konstigt att puts ramlar ner, det händer om än inte så ofta och inte överallt. Otur.
 
useless useless skrev:
Taket ska inte ramla ner av att man knackar på det, så jag tycker du ska ta en vända till med försäkringsbolaget.
BRF'en kanske är intresserade av att veta vad som hänt om det är fler lägenheter som har samma konstruktion?
Har gamla hus puts i taket, är det vatten i Öresund? Knacka inte i putsen, den kan ramla ner.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag skulle renovera ett kök och då lossnade stora kakor från en vägg när jag rev det gamla köket. Jag kontaktade ordföranden och snabbt stod det klart att BRF ansvarade för alla bärande delar i lägenheten och skickade en murare. Ingen kostnad för mig. Värt att titta upp om ni har samma stadgar.
Puts på en vägg är ingen bärande del. Nu hade du tur och en snäll brf.
 
Anders Granlund Anders Granlund skrev:
Om du inte har gjort något ännu så föreslår jag glespanel och gipsskivor. Samtidigt kan du passa på att ändra på belysningen. Inget konstigt att puts ramlar ner, det händer om än inte så ofta och inte överallt. Otur.
TS ville ju inte förlora takhöjd. Det finns bilder på påbörjat arbete.

Själv använder jag flytväst på sjön. Dumt att ta onödiga risker.
Om jag valt Biltemas produkter hade jag valt att grunda med deras högpenetrerande murgrund.
Sedan gipsspackel och slutmålat med deras puts och murfärg.
Allt för att få ett system som släpper igenom fukt och salter.

Det skulle vara intressant att få veta vilken primer TS använde.

P..S. Jag använder flytväst på sjön, för att minska riskerna.
 
blackarrow blackarrow skrev:
TS ville ju inte förlora takhöjd. Det finns bilder på påbörjat arbete.

Själv använder jag flytväst på sjön. Dumt att ta onödiga risker.
Om jag valt Biltemas produkter hade jag valt att grunda med deras högpenetrerande murgrund.
Sedan gipsspackel och slutmålat med deras puts och murfärg.
Allt för att få ett system som släpper igenom fukt och salter.

Det skulle vara intressant att få veta vilken primer TS använde.

P..S. Jag använder flytväst på sjön, för att minska riskerna.
Hej jag använde en primer från biltema som heter mur och putsgrund artikel nr 36724. :)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
så här ser det ut idag i hallen för de som undrar. Har målat med en struktur takfärg och nu ska några lister på runt om sen så får det vara tills någon gång i framtiden när man har ork att lägga gipstak. :)
En nymålad hall med strukturtakfärg och mörkt klinkergolv som väntar på lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad mörkgrön vägg i hall med struktur takfärg och golvlister, redo för gipstak i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.