Hej
Har ingen aning om vart jag ska skriva denna tråd... men chansar här :S

Jag bor i ett radhus, tre våningar. Suterränghus.
Nedreplan, ingång där är det bara fönster åt ett håll, resten av huset ligger nedgrävt i slänten.
Det är sådan väldigt temperaturskillnad här nere. Det kan vara rätt behagligt, lagom varmt på plan 2, lite för varmt på plan 3 men plan 1 är det påtagligt kallt... det är säkert inte kallt men det upplevs som så stora förändringar när man går i huset.

Vi har fjärrvärme så nu när sommaren kommer så är alla element svala.
Vi sover längst ned på plan 1 så det är rätt skönt med svalt. Men jag skulle vilja förstå varför och om det går att jämna ut temperaturen i huset. Är det någon ventilation som behövs eller är det något annat?
 
S
Har du termostatventiler på elementen så får du ställa ner dom där det r för varmt och då stryps flödet över dessa , samt att flödet ökar på dom andra , om inte cirkulationspumpen är ställd på tryckreglering , den ska stå i konstant , klart beror på om det är en sådan cirkpump som är ställbar
 
S skutten11 skrev:
Har du termostatventiler på elementen så får du ställa ner dom där det r för varmt och då stryps flödet över dessa , samt att flödet ökar på dom andra , om inte cirkulationspumpen är ställd på tryckreglering , den ska stå i konstant , klart beror på om det är en sådan cirkpump som är ställbar
Då det nu är sommar är ju alla element kalla, tror fjärrvärmen är helt nedställd hos alla i området.
Så elementen är inte riktigt problemet vad jag förstår.
Men vi har ingen pump i huset, allt är centralt. Dvs ingen cirkulationspump i huset och inget sätt att se trycket eller vattennivån i tanken. Har varit på styrelsen om detta men de är helt oförstående i vad jag efterfrågar och tycker att det är mina element som ska luftas bara... men det gör jag.

Oavsett så var min undring lite mer kring varför plan 1 är så kallt jämfört med de andra. Alla element är ju kalla på alla plan.
 
Det är de termiska egenskaperna hos de olika planen som gör sig påminda. I plan 1 har du en tung stomme och få fönster, som ger en tröghet mot förändringar. Vid en långvarig värmebölja skulle där antagligen bli ganska skönt. När man gör en noggrann uppmätning av komforten brukar man använda ett begrepp som heter "riktad operativ temperatur". Då tar man hänsyn inte bara till lufttemperaturen utan även till värmestrålningen från omgivande väggar och fönster. Det är rätt knivigt att få det att balansera över året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.