Vi ska renovera köket, men har väldig beslutsångest om vad vi ska ha för färg på luckorna och bänkskiva.

Jag har alltid velat ha ek luckor. Men vi gillar verkligen IKEA,s Abstrakt vita.

Det vi kommit överens om är att vi ska ha plastmatta,kollade på en som tarkett har, stod nog vinylmatta men vet ej skillnaden. Den ser nästan ut som det är klinker på golvet. Anledningen att vi ska ha det är att vi har sju hundar och fler lär det bli, plus att vi föder upp valpar så dem kommer bo flera veckor i köket. Det är gråsvart mattan.

Sen vill sambon ha stora stora vita kakelplattor från konradssons kakel. Vi kommer förmodligen behålla våra beiga väggar.

Jag gillar IKEAS Nexus ekluckor, samtidigt vill jag gärna ha ekbänkskiva då jag tycker det är så snyggt till rund rostfri vask. Tycker inte det är så snyggt med ekskiva och ekluckor då blir det för mycket.

Så nu undrar jag om ni har några bilder på era ek kök el kök med vita luckor. Fanns inte så mycket där i tråden om bilder på kök, så snälla visa mig :)
Kom gärna med förslag på vad ni tycker.
 
T
Har samma dilemma men tror att jag nu har bestämt mig för ek med svart bänksiva, tror jag :-/ :p

Lite exempel:

Dettes inte ännu färdigställda kök med vita Abstraktluckor och bänksiva från Kvik:



Nonex kök:




Fredrik 93:s kök med Nexus Ek:



Dannyboys kök:



Saravillfaras Tidaholmkök:



 
Jag älskar Fredriks kök varje gång jag ser det.
Samtidigt älskar jag de vita då det ser rent och stiligt ut.

Men sambon vill ju så gärna ha vita kakelplattor det är ej snyggt till vita luckor då blir det för vitt.

Jag vill ha ekskiva och det går ej till ekluckor.

Jag blir galen, alla köken har nåt visst. Jag vet verkligen verkligen inte hur vi ska komma överens och bestämma oss.

Tack för du visade alla bilder :)
 
Både och? Vi har förstås inte ek, men hade även det som alternativ när vi tittade på kök.
 
  • luckor_och_kakel_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har funderat lite i samma banor som ni. Ska vi ha Nexus i ek eller vita Abstrakt-luckor?

Vi resonerade så här:
Vi vill ha den värme som trä ger i ett kök men vi tycker inte att det är snyggt med för mycket trä i ett kök. Eftersom vi har ekparkett på golvt så känns det snyggare att ha vita luckor. Vårat kök har visserligen 2 fönster och glasad dubbel altandörr men alla är mot norr, så köket är mörkt iallafall. Hade vi haft ett ljusare kök med söder/väster fönster och plast eller klinkers på golvet så hade vi nog valt ekluckor för att få in den värme trä ger. Men som sagt mörkt kök och trägolv ger tillräcklig med träkänsla så det blir vita luckor.
 
Är jätte nyfiken på Dettes kök.
Finns det fler bilder någonstans?
 
nej blanda vill vi inte så vi måste komma överens=)

vi har två fönster i köket sen ska vi slå väggen mot allrummet så det blir nog ej mörkt. Men jag vill ej helle ha för mycket ek.

jag får nog åka till IKEA o se köken upsatta.
ingen som har fler bilder att visa?
 
T
Nallis skrev:
nej blanda vill vi inte så vi måste komma överens=)

vi har två fönster i köket sen ska vi slå väggen mot allrummet så det blir nog ej mörkt. Men jag vill ej helle ha för mycket ek.

jag får nog åka till IKEA o se köken upsatta.
ingen som har fler bilder att visa?
Just nu verkar det vara inne att skaffa vita högblanka luckor som Ikeas Abstrakt. Ser man till exempel på detta forum då det dräller av Abstraktluckor :D

Då är kanske ekluckor mer tidlöst och inte bara en "fluga"!
 
CJN:s kök, "Napoli", ljus ek från Kvik.
 
  • napoli02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2:
 
  • napoli01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ginnfilt skrev:
Bild 2:
jättesnyggt kök du har :)
 
tank77 skrev:
Just nu verkar det vara inne att skaffa vita högblanka luckor som Ikeas Abstrakt. Ser man till exempel på detta forum då det dräller av Abstraktluckor :D

Då är kanske ekluckor mer tidlöst och inte bara en "fluga"!
säkert sant, problemet är att jag så gärna vill ha ekbänkskiva och då kan jag ej ha ekluckor.
Då måste jag ändra bänkskiva och jag hittar inget snyggt som ej är jättedyrt.
 
OBS! Ej mitt kök som jag visade ovan.

Varför detta måste med ekbänkskiva? Du skriver att du både vill ha ek-luckor och ekbänkskiva men inte tillsammans... :) Känns som du får fundera vidare och jag lovar dig, ett och annat får man göra avkall på i en kompromissande väg till det "perfekta" köket...

Tips: Ljus eklucka med massiv bänkskiva i valnöt.
 
ginnfilt skrev:
OBS! Ej mitt kök som jag visade ovan.

Varför detta måste med ekbänkskiva? Du skriver att du både vill ha ek-luckor och ekbänkskiva men inte tillsammans... :) Känns som du får fundera vidare och jag lovar dig, ett och annat får man göra avkall på i en kompromissande väg till det "perfekta" köket...

Tips: Ljus eklucka med massiv bänkskiva i valnöt.

jag har alltid gillat ekbänkskiva=) får väl ha svart isf.
men sambon vill ha vita luckor. vi kommer aldrig komma överens.
 
En lösning på ditt problem är att du med de vita luckorna tar ekskiva både på bänken OCH på väggen istället för kakel! Det kommer att bli ett maffigt massivt uttryck och ett otroligt blickfång.(har sett detta och det var otroligt läckert!)
Om du sedan även har/skaffar köksmöbler i ek borde ditt "ekbegär" ;) bli någorlunda tillfredställt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.