Jag äger förutom vår tomt även den obebyggda granntomten. Den obebyggda tomten är inhägnad med Gunnebostängsel 50cm in på tomten. Nu har en granne ställt dit L-stöd dikt ann mot stängslet och ska börja fylla ut.

Att jag har rätt på min sida vet jag. Halvmetern tomt bryr jag mig inte om, däremot faktumet att jag inte kommer åt stängslet från andra sidan och mer allvarligt att tomtpinne nu är bortgrävd/övertäckt.

Ska gå och prata med grannen imorgon, tips på strategi? Osäker på vad jag vill ha ut av samtalet.
 
Bara förklara att han är fel ute med sina planer även om det inte spelar nån roll nu så kommer det nog göra det i framtiden
 
Det är väl bara att berätta för grannen att du satt staketet 50 cm in och inte i tomtgräns och att han därför inte kan använda ditt staket som mått på var gränsen går. Eller i alla fall inte tro att den går just där...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Spelar det bortgrävda markröret någon roll? Kommer det behövas när ett framtida hus ska mätas in?
 
Ja det är olagligt att flytta eller förstöra gränsmarkeringar
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt, gå dit och säg att du märkt att han verkar tro att ditt staket står på tomtgränsen men att du helt enligt riktlinjerna satt det en halvmeter in på tomten, och att han behöver sätta sitt stöd en halvmeter in på sin tomt för att komma åt att sköta eventuellt underhåll utan att vara på din tomt. Med ett vänligt men bekymrat tonfall a la jultomte typ.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Hahah, ”vänligt men bekymrat tonfall a la jultomte” är nog perfekt angreppssätt här :crysmile:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja det är olagligt att flytta eller förstöra gränsmarkeringar
och dessutom svindyrt om man vill att de kommer ut och sätter ut nya...
 
L lundsbo skrev:
och dessutom svindyrt om man vill att de kommer ut och sätter ut nya...
Det är min enda issue med det hela. Någon gång kommer någon att vilja bygga ett hus på tomten, måste alla gränsrören finnas på plats eller kan man mäta in sig från de andra som finns relativt nära den bortgrävda?
 
Mäta kan man iofs alltid göra, men rör i mark är facit (trumfar normalt karta och koordinater) så har grannen tagit bort röret har han minskat exaktheten i gränsen. Plus att det är olagligt.

Men skynda att påtala att han är på din mark och härjar. Ju tidigare han får veta det, desto enklare att göra rätt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
När du pratar med grannen så spelar du in samtalet, du behöver inte säga något till grannen att du spelar in samtalet eftersom det räcker att en av parterna i samtalet vet om att samtalet spelas in.

Det kan vara bra bevismaterial om grannen inte flyttar L-stöden och börjar fylla ut och det blir rättsligt framöver.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Nä, några spionmetoder har jag inte lust med. Det blev jultomte-approachen, funkade utmärkt :) Vi grävde fram tomtröret och grannen skulle justera L-stöden så att hamnar på hans tomt. Sen hjälptes vi åt att hitta tomtröret mot andra grannen så att han var säker på inmätningen, det var hans första husprojekt.
 
  • Gilla
martin43 och 23 till
  • Laddar…
Skönt att det löstes utan någon konflikt, det är det bästa för grannsämjan.



Att spela in sina egna samtal är inga spionmetoder, spionmetoder/hämlig avlysning är när någon utomstående avlyssnar/spelar in andras samtal.

Att spela in sina egna samtal är ett sätt att dokumentera sina samtal.

Mer eller mindre alla telefonförsäljare spelar in alla samtal, just för att senare kunna bevisa vad som har sagts om det blir konflikt framöver.
Många kundtjänster/supportcenter spelar ibland in samtalen för utbildningssyfte, men då brukar det informeras om det och att man kan avsäga sig att samtalet spelas in.
 
Mikael_L
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja det är olagligt att flytta eller förstöra gränsmarkeringar
Både olagligt, och hårda straff i straffskalan.
Ur brottsbalken, 14 kap
9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).


Men jag vet inte om att (råkar) fylla över gränsmarkeringen anses som att man flyttar, skadar eller förstör markeringen. Det är ju otroligt vanligt att så sker när tomterna börjar grov och finplaneras med fyllnadsmassor. Grannarna är ju inte så sugna på att ha djupa hål lite här och var bara för att den där tomtpinnen ska synas där nere på sin ursprungliga marknivå.


Demmpa Demmpa skrev:
Många kundtjänster/supportcenter spelar ibland in samtalen för utbildningssyfte, men då brukar det informeras om det och att man kan avsäga sig att samtalet spelas in.
Det brukar heta utbildningssyfte. Jag är ganska säker på att det inspelade materialet i princip aldrig används till utbildning.
Min misstanke är att det även här gäller dokumentation för vad som sagts (ty det kan ju i vissa fall få bindande verkan för företaget) att ha koll på hur de anställda sköter samtalen, att ha inspelade bevis om en kund har uttryckt sig hotfullt, att få kunder att från början undvika att uttrycka hotfullt osv osv.
Men utbildning, ... bullshit ...

Dessutom har åtminstone aldrig jag fått någon minsta möjlighet att avsäga mig inspelningen.
Men jag har åtminstone blivit upplyst om'et ... Det är kanske vad man maximalt kan förvänta sig idag.
 
S Stadsbonden skrev:
Nä, några spionmetoder har jag inte lust med. Det blev jultomte-approachen, funkade utmärkt :) Vi grävde fram tomtröret och grannen skulle justera L-stöden så att hamnar på hans tomt. Sen hjälptes vi åt att hitta tomtröret mot andra grannen så att han var säker på inmätningen, det var hans första husprojekt.
Härligt! Det är alltid bra när man hittat rören och det direkt erkänns att det var ett misstag. Många vet inte att det är just ett gränsrör.

Vi har just nu en vimpel a la golfbana i vårt, eftersom vi håller på med ett altanprojekt i hörnet och vill att grannen ser att vi håller oss på vår sida. Han ville helst ha den 4,5 meter från tomtgränsen, men eftersom det är i markhöjd och det blir pergola runt så är det inget lovpliktigt och då får han finna sig i det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.