Vår klippare är också utrustad med målsökare för saker som inte borde ligga på gräsmattan :crysmile:
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vår hittade en hoprullad trädgårdsslang, kunde ju blivit hål ena änden, men nehejdå, mitt på.
Så nu har jag 2 kortare slangar.

Protte
 
Åsa Lund
Sån är vår Nisse oxå
Inom fem minuter hittar han det du råkat lägga på gräsmattan.
Barnens uppblåsbara pool kan stå emot Nisse när det är vatten i, men inte annars, märkte vi
 
Undertecknad köpte den dyrare presseningen med motiveringen att den håller längre. Förra året var det avtalat att frun skulle torka presseningen efter att vi tagit fram utemöblerna men efter ett par veckor utan att hon gjort det lackade jag ur och la ut den på gräsmattan själv för att torka. Givetvis hade jag blandat ihop vilken dag roboten inte var ledig...

Jag får fortfarande gliringar. I vintras var det ingen pressening på möblerna... :)
 
  • Gilla
Martin Hallin och 2 till
  • Laddar…
Det är ganska otäckt att inte ha en presenning över utemöblerna...
 
  • Gilla
busholle och 6 till
  • Laddar…
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Vår Husqvarna 310 är nu ute på sin nionde sässong, har bytt batteri nu för andra gången. En av de bästa prylar jag någonsin köpt!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Vår Husqvarna 310 är nu ute på sin nionde sässong, har bytt batteri nu för andra gången. En av de bästa prylar jag någonsin köpt!
Nionde? 310 har väl bara funnits i fyra år eller något i den stilen...
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Vi har haft en Stiga Autoclip 520 i 5-6 år. Den har klippt sammanlagt 3000 timmar och är fortfarande som ny. Bytt ut ett batteri samt en kniv. Snart är det väl dags för nya kol i hjulmotorerna.

Mvh
///Henrik
 
M MartinP666 skrev:
Nionde? 310 har väl bara funnits i fyra år eller något i den stilen...
Ursäkta, fel av mig - 220 heter den ju!
(Får skylla på att det var så länge sedan vi köpte den att jag glömt namnet. ;-)
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Har en Husqvarna 320 som rullat i fyra år nu. Bara bytt till nya knivar då och då. Gräsytan är runt 800kvm. Gick upp i storlek på klippare för att inte behöva ha den gå på max hela tiden. Ledig två dar i veckan och får alltid kommentarer om att vi har så fin gräsmatta.
 
  • Gilla
Mysman och 1 till
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Vår Husqvarna 310 är nu ute på sin nionde sässong, har bytt batteri nu för andra gången. En av de bästa prylar jag någonsin köpt!
Vår gamla Husky 305 är nu helt slut efter åtta år: batteriet (andra batteriet) har slutat ladda (den klipper i cirka en minut innan den måste in igen), hjulen har tappat sitt mönster (ramlar av i flisor), skyddsskivan över knivarna har lossnat (skruvgängorna är sönder) och klipparen rapporterar "Error 501" samt blir stillastående i cirka en vecka innan den plötsligt går igång igen. Någon fuktskada tydligen. Den har verkligen skötts exemplariskt, dvs aldrig spolats med vatten, aldrig stått ute på vintern eller liknande. Den har också servats av HQ varje år. Enligt verkstaden skulle den kompletta reparationen gå på över åtta tusen, så det är bara att köpa en ny. Vi håller på att installera en ny 315X.
 
Redigerat:
305 och 308 har inte känts lika slitstark och tålig som dom större modellerna 220, 230, 310 och uppåt. Jag fixade lite med en 230acx förra året. Tror den var en 8-9 år gammal då. Framhjulen behövde bytas och klippmotorn var trött och behövdes bytas den med men annars helt ok. Framför allt med tanke på att sen arbetat i över 16 000 timmar. Det tycker jag är godkänt iallafall.
 
  • Display på en Husqvarna 230 ACX robotgräsklippare som visar 16298 drifttimmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Igekottar nog mest ett problem på Facebook. Det är som innehållet i kvällstidningar, det kan vara sant.

Stickan
Tja, Stickan56, vet inte vad Facebook har för relevans för dig?

Men här finns lite länkar om du vill läsa på i ämnet. Trodde inte att det var så illa.

http://www.natursidan.se/nyheter/sa-skyddar-du-igelkottar-fran-robotgrasklippare/
https://www.dt.se/dalarna/mora/igelkottar-far-illa-av-robotgrasklippare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/robotgrasklipparen-igelkottens-varsta-fiende
 
Redigerat:
Åsa Lund
Personligen tror jag inte att gräsklippare av modell med rakblad är så stora bovar i sammanhanget Igelkottar. Tror att de med tunga knivar är farligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.