En liten n00b fråga kanske, men när det gäller sånt här har jag tummen mitt i handen.
Ska sätta dit ett vind/insynsskydd på en existerande altan, frågan är bara hur fäster man stolparna?

Först tänkte jag att ta bort existerande trall, fästa i reglarna och sen sätta tillbaka trallen igen, men reglarna är så breda så den hamnar så långt in på altanen då.

Ett annat alternativ är väl att skruva direkt ner i trallen och reglarna då. Men klarar det av belastningen om någon skulle ramla in i den eller om det blåser rejält tex?

Men det jag tänkte mig var att använda stolphållare, typ såna här (eller ganska exakt).
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/stolphallare-p238370

Vad säger experterna? Hur hade ni gjort?

Själva bygget i sig tror jag inte är några problem sen.
 
Jag skulle lyfta trallen och fästa stolpe i regelverkat, om reglarna inte sitter där dom behöver får man fälla in en regel helt enkelt.

Stolphållare funkar ju också men är enligt mig inte så snyggt.

Bara fästa i trallen kommer inte fungera
 
  • Gilla
Sara Samuelsson
  • Laddar…
Ja det är ju det optimala, nackdelen är att den kommer kanske 15cm in på altanen då vilket tar plats från den relativt lilla altanen, men är kanske smällen man får ta
 
Har ni 15 cm överhäng på trallen?
 
Problemet är att regeln är ytterst väldimensionerad och går ända in till där jag lagt skruven, så stolpen hamnar rätt långt in på altanen. Dessutom är skruvhuvudet förstört på en del skruvar så jag kan inte lossa brädan. (Inte vi som gjort altanen)

WP_20150516_14_41_46_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det stolpsko som återstår som alternativ då?
 
Hej,
Hur gick det? Jag har samma problem, där kag vill bygga vindskydd/staket på en altan som redan är byggd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.