Saken är väl lite det att hade ni grävt utan att ha kabeln utsatt och grävt av den så hade ni fått stått för kalaset, nu när den är utsatt gäller reglerna 1m handgrävning om vardera sida om utsättningen. Skulle ni grävt av fibern utanför detta område så står nätägaren för reparationen då utsättningen inte stämmer. Detsamma gäller el. Förläggning om djup på 30cm har jag också sett, men även 10-30cm. Har ändrat sig lite under åren. Men 30 är det vanligaste. Svårt att kontrollera som kund, men du verkar haft sökband över din fiber iallafall. Är många ställen detta inte finns på och då är det tomtägarens ansvar att veta vart fibern går (vilket det egentligen alltid är)
 
R RoBo skrev:
Du kan väl visa texten där det står 30 cm.
Det skall delvis stå i informationsbladet från Telia ÖppenFiber
 
IdalaJocke IdalaJocke skrev:
Det skall delvis stå i informationsbladet från Telia ÖppenFiber
Ja men TS sa ju att det stod i avtalet
 
H
Hos oss har dom inte sökband över.
30 cm djup ska fibern ligga på utanför tomten.
Men inne på tomten så får jag lägga den på vilket djup jag vill.
Jag är ansvarig för fibern på min tomt.
När de sökte fibern hos mig så slog de på fibern för att få signal på något sätt då de inte har sökband
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Hos oss har dom inte sökband över.
30 cm djup ska fibern ligga på utanför tomten.
Men inne på tomten så får jag lägga den på vilket djup jag vill.
Jag är ansvarig för fibern på min tomt.
När de sökte fibern hos mig så slog de på fibern för att få signal på något sätt då de inte har sökband
Tja, detta hjälper intet enär signalen som går i fibern är blott ljus. Nuförtiden finns helt metallfria fibrer (även för markläggning) och då reagerar inte kabeldetektorn alls. Jag gör bl.a. kabelvisningar och enda sättet att lokalisera metallfria fibrer är med metalliskt märkband eller GPS-kartläggning i samband med utläggningen av kabeln. Men fiberkabel skall läggas i rör, alternativt tillräckligt djupt med märkband ovanför. Vid metallfria kablar skall metalliskt märkband användas. Dessa regler (som följs med varierande framgång) gäller i Finland men jag utgår från att liknande harmoniserade regler gäller i alla EU-länder.
 
H
Är du säker?
Han var tvungen bort i skåpet och slå på fibern för att kunna söka in sa han.
Kan det va så att de kan söka in någon signal eller liknande?
För han kunde inte se fibern om han inte slog på i skåpet.
Så använde han en apparat jag aldrig har sett, inte vanlig kabelsökare.
 
Känns som att det blandas äpplen och päron här.

Om det finns ett avtal gällande placeringen av fibern så gäller det före eventuella riktlinjer om hur man ska gräva nära fibern.

Det KAN dock vara så att man i avtal hänvisar till riktlinjerna om grävning. Då blir det eventuellt annorlunda.

Några frågor behöver således besvaras:
  • Vad står det i avtalet?
  • Regleras djup och placering där?
  • Finns det hänvisning till riktlinjer om hur man ska gräva alternativt iaktta försiktighet eller andra formuleringar? (Text på hemsidan eller annat är i sig inte juridiskt bindande utan hänvisning dit från avtal eller motsvarande).
Om inget finns avgivet kring något av detta låter det som en rimlig deal att dela på kostnaden. Om något eller fler aspekter av ovanstående finns tillgängligt så behöver det komma fram för att vi ska kunna komma vidare som jag ser det.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Är du säker?
Han var tvungen bort i skåpet och slå på fibern för att kunna söka in sa han.
Kan det va så att de kan söka in någon signal eller liknande?
För han kunde inte se fibern om han inte slog på i skåpet.
Så använde han en apparat jag aldrig har sett, inte vanlig kabelsökare.
Med slå på kan man kanske mena att lägga en induktionsring runt fiberkabeln och slå på en signalsändare. Om det finns någon metall i kabeln så kan man spåra signalen med kabeldetektor. Många fiberkablar från storlek 2x6 fibrer och uppåt t.o.m.192 fibrer brukar ha en armeringstråd av stål och även de mindre kan ha en tunn aluminiumfolie runt fibrerna under plastmanteln. Dessa metallelement kan man spåra med eller utan inducerad signal. Metallfria fibrer består bara av material som glas (fibrerna), plast (ytterhölje) samt glasfibertråd (armering) och hör fan till om man skall spåra dem med traditionella metoder. Signalen i en fiber "slår man inte på", fibrerna svetsas ihop med ljusbåge så att den tunna glaskärnan (ca. 9 mikrometer) smälter. På vissa ställen används även precisionsslipade löstagbara skarvdon. Orsaken till att många operatörer har övergått till metallfria fiberkablar är att dessa inte behöver jordas -> sparar litet tid (kronor) vid installation. Fibrer med metalltrådar bör jordas både i distributionsskåp, hus och televäxel.
 
H Hallerudsbo skrev:
Är du säker?
Han var tvungen bort i skåpet och slå på fibern för att kunna söka in sa han.
Kan det va så att de kan söka in någon signal eller liknande?
För han kunde inte se fibern om han inte slog på i skåpet.
Så använde han en apparat jag aldrig har sett, inte vanlig kabelsökare.
Var han ensam? I så fall så lär eventuella vibrationer i fibern stannat av innan han han bort och börja söka.

Det kan ju vara så att han kopplade in en tonsändare på en metalltråd som går ihop med fibern.

En fiber är inget annat än en glastråd som det går ljus i.
 
H
Ja han var ensam.
Han testa söka fibern först men fick ingen signal.
Så skulle han bort i skåpet och slå på sa han.
Men möjligt han slog på en signal i ett eller snabbt det vet jag inte.
Då fick han utslag och kunde märka ut.
 
R RoBo skrev:
Du kan väl visa texten där det står 30 cm.
Hej, menar du er eller Skanova? Jag kan ta kort på det när jag kommer hem!
 
A andhak2802 skrev:
Hej,

När vi dränerade passade vi samtidigt på att ta bort grässvålen på en yta där parkering ska anläggas. I och med denna schaktning gick fiberkabeln av. Jag visste precis var kabeln låg eftersom jag var med när den grävdes ner samt att jag också gjorde en kabelutsättning via ledningskollen.

Tekniker kom och lagade, både jag och teknikern mätte djupet och såg att kabeln låg ca 15cm ner istället för de 30cm jag fått information om i avtalet jag skrev på med Skanova.

Efter ca en vecka ringde Skanova upp mig och ville veta vem entreprenören var så de kunde fakturera honom. Jag motsatte mig detta eftersom vi grävt betydligt grundare än 30cm. Detta var ointressant sa Skanova, gör man en kabelutsättning åtar man sig också att endast handgräva inom 1m på vardera sida om kabeln. Jag hittar ingen information någonstans om detta, får heller inte texten av Skanova när jag efterfrågar.

Skanova kan sträcka sig till att vi delar på kostnaden men för mig är det inte tillräckligt. Har jag skrivit ett avtal på att kabeln ska gå på 30cm och den går av på 15cm djup har inte vi varit oaktsamma.

Tydligen finns det en dom i HD som säger att kabelns djup är ointressant som Skanova sa till mig. Hittar inte denna dom....

Vad säger ni?
Har du kvar något markavtal?
 
S fredrikskrea skrev:
Har du kvar något markavtal?
Troligtvis har du tecknat ett markavtal innan att Telias entreprenad började gräva på din mark. Där står rättigheter och skyldigheter. Det står troligen något med aktsam/oaktsam. Har du varit normalt aktsam och dessutom begärt utsättning så skulle jag säga att du varit mkt aktsam. Du ska stå helt fri från deyta
 
Tror du behöver separera dessa två frågor.

Du har gjort fel när du grävt på din tomt och är därmed betalningsansvarig (eller din grävare).

Skanova kan ha gjort fel när dom först grävde ner fibern, ej gjort enligt avtal.

Dvs, acceptera ansvaret för att fibern gick av och bestrid installationen istället.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…

Bästa svaret

MathiasS MathiasS skrev:
Skanova kan ha gjort fel när dom först grävde ner fibern, ej gjort enligt avtal.

Dvs, acceptera ansvaret för att fibern gick av och bestrid installationen istället.
Håller med, står det klart och tydlig att fibern skall vara förlagd på minst 30cm djup och den inte är det så kan du reklamera den ursprungliga grävningen, kräv att de gör om allt.

Det står tydligt i Skanovas kravspec för kanalisationsnät att det är 30 cm som gäller. Saxat från version 8

Fyllningshöjd är avståndet mellan det översta kanalisationsröret och markytan. Följande avstånd gäller: • Körbana: min 0,55 m • Trottoar, cykelbana, parkmark o liknande: min 0,35 m • Brukad mark (åker och skog): min 0,75 m fyllningshöjd • Tomtmark gräsyta 0,30 m • I övrig mark: min 0,65 m
 
Redigerat:
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.