Hej Alla!
Jag renoverar ett hus från början av 1900-talet. Skulle behöva hjälp med något jag hittade i en vassbeklädd vägg. Sitter på en gammal golvlist.
Är det spindelnät? När jag googlar på asbest så blir jag osäker. Vad tror ni?
 
  • Stråk av fiberliknande material på en gammal golvlist intill murad vägg, misstänkt asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Tror inte det är asbets
 
Mikael_L
Nope, puts och spindelnät, typ.

Tja, helt säker kan jag ju inte vara, men jag skulle verkligen inte misstänka asbest i byggmaterial från början av 1900-talet. Jag har förstått det som att asbest var ovanligt i byggmaterial före ca 1920-25.
 
Tack för svar. Mvh Sandra
 
Mikael_L
Sen kan man ju hantera allt dammande material med viss försiktighet, bara för att ett byggdamm inte har tillräckligt små fibrer (som asbest) för att nå ner till lungblåsorna i lungorna betyder ju inte att det vare sig är nyttigt eller oskadligt.
Så det är alltid bra att skydda sig mot att andas in damm när man håller på och river och grejar i hus, och det kommer ju samtidigt minska exponeringen utav eventuellt asbest.

Och det är ju inte så att man typ får lungcancer för andas in en asbestfiber. Om man rör sig i vanlig svensk storstadsmiljö så andas man in några tusen asbestfibrer per dygn.
Det sätter lite perspektiv på det hela.
Men står man utan skydd och slipar ett asbesthaltigt material i ett rum kanske man andas in en miljon fibrer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.