K Krassegrand skrev:
Infravärme på uteplatsen?

Jörgen
Det har jag lyckats med i min ungdom. 2 * 1000W en hel vinter.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det låter märkligt!
Hur mycket drar de där dagsljusarmaturerna?

Hos oss är det lite tvärt om:
[bild]
Mars i år stack ut pga kylan, men nu är vi nere på "normala" värden igen.
Dessa siffrorna får du gärna utveckla lite. Det där är ungefär halva min hushållsel.
 
M
Jag gillar inte att frysa. 23-24gr inomhus, 32-33 i poolen från maj-sep. Det ska vara gött att leva:D
 
  • Stapeldiagram som visar energiförbrukning per månad 2011-2018, med högst förbrukning på vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Dessa siffrorna får du gärna utveckla lite. Det där är ungefär halva min hushållsel.
Det är inte mycket att utveckla, det är hela vår energiförbrukning.
Fast en och annan kvällsbrasa blir det nog också, kanske var tredje kväll under vintern.

Men det är inget stort hus, 108 kvm, som byggdes år 2010, och är välisolerat.
Uppvärms med en L/L-värmepump, och ventilationen sköts av ett FTX-aggregat.

Chart1_1f504883-765d-4d1a-8723-2fbbbe5bd2e1.png

(Kul att kunna skryta med något :) )
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
P
Det blåser mycket i april vilket kan förklara en hög elförbrukning då det blir kallt i ett sommarhus som inte brukar vara lika bra isolerat som permanentboende är.
 
Jag har inge bra förslag, men dubbel förbrukning i April låter fel.
Här i Skåne var mars ovanligt kall och kostsam men april helt ok - så vår förbrukning i april var mindre an hälften jämfört med mars. Jag vill inte tänka på vad det hade kostat om vi inte hade bytt oljepannan mot LVVP.
Stapeldiagram som visar jämförelse av månatlig kWh-förbrukning för åren 2016 till 2018, med en markerad hög förbrukning i mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag glömde berätta att tidigare vintrar har jag haft 17-18 inne, nu med pumpen har jag valt 22. Ändå har jag legat på lägre förbrukning, så jag klappar min FH35 varje dag! :geek:
Kul förresten att se att L/L-värmepumpen gör sådan nytta så långt norrut!
 
A
Förra året fick jag en monsterfaktura, det visade sig att termostaten i frysen hade gått. Frysen matade på med maxeffekt hela tiden under en månad.
 
En frys som går kontinuerligt i en månad drar ca 150kWh, Det är ca 125 kWh timmar mer än "normal" förbrukning. Så den månaden ökade förbrukningen med ca 125 kWh.
 
Jag använder fortfarande Eon:s gratismätare 100koll. Slår ett öga på den varje gång jag går förbi mätaren.
Det ger en bra koll på elförbrukningen och så att ingen pryl har "hängt" sig.
 
MultiMan
Hur fick du 100koll gratis? Även om du fått mätaren gratis (annars 495kr just nu) i någon kampanj så tar EOn 19kr per månad i abbonemangsavgift oavsett annat.
 
A
E
E elmont skrev:
En frys som går kontinuerligt i en månad drar ca 150kWh, Det är ca 125 kWh timmar mer än "normal" förbrukning. Så den månaden ökade förbrukningen med ca 125 kWh.
Elförbrukningen gick från 700kwh till över 2000kwh på en månad. Vi skaffade ny frys, sen gick det tillbaka till det normala.
 
Frahed skrev:
Elförbrukningen gick från 700kwh till över 2000kwh på en månad. Vi skaffade ny frys, sen gick det tillbaka till det normala.
Bra att det löste sig för er. Men jag instämmer tillfullo med @elmont att en normal frys till hushåll kan omöjligt förklara den ökningen. En månad har upp till 744 timmar. En ökning med 1300 kWh innebär en effekt på 1750W kontinuerligt. Titta på frysens märkeffekt och bedöm rimligheten. En trasig termostat kan öka förbrukningen. Men inte tiodubbla märkeffekten.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Hur fick du 100koll gratis? Även om du fått mätaren gratis (annars 495kr just nu) i någon kampanj så tar EOn 19kr per månad i abbonemangsavgift oavsett annat.
Eon delade ut ett antal tusen 100Koll-enheter kostnadsfritt för deras initiala tester. Det var nog för 3-4 år sedan. Kopplingen via mobilnätet och pres. på deras sidor är sedan länge nedstängt men inomhusdisplayen funkar bra.
Sedan har dom lanserat en ny variant som är som du säger, avgiftsbelagd via abonnemang.
 
Eftersom det återkommer varje april, så är det inte ett slumpvis fel på anläggningen. Det beror på någon "medveten" handling. Det du har är en belastning på ca 1 kW som står på kontinuerligt under hela månaden. Någon nämnde hönshus, men det är nog troligare med ett växthus. Det kan ha markvärme som inte syns utifrån.
När du har kollat betalningsterminer och din egen förbrukning och inte hittar några förklaringar så gör så här:
När det är en kylig kväll/natt så kolla din mätare. Stäng av all egen förbrukning. Går då din mätare fort (blinkar ofta) kan det vara en tjuvkoppling. Skruva ur en fas i taget och kolla förbrukningen. Om det är en fas som påverkar förbrukningen, kolla vad som är ansluten till den. Ser du inga belastningar som är på så måste det vara en utomstående last.
Om nu grannen har ett växthus så besök denne och "beundra" de fina tomatplantorna. Fråga om inte tomater är känsliga för frost!!! Det kan ju vara så att grannen inte har en aning om att du betalar elen. Då får du säker höra hur fint det är ordnat med markvärme.
Nästa april så stänger du av den fasen och ser om tomaterna fryser. Sen är det bara att kontakta el-leverantören.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.