Har lite funderingar på att uppgradera innehavet av skruvdragare, och har sneglat lite på Fein och Festools fyrväxlade varianter ...
Är det någon som jobbat med någon av dessa och har lite input att ge?
Det är ju lögn i h*e att hitta objektiv information om nått på nätet numera, och speciellt lite mer nichade "proffsprodukter" ...
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Har PDC´n och även en T-18 som komplement. Vad är det du undrar om den?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har PDC´n och även en T-18 som komplement. Vad är det du undrar om den?
Tja, är det något du använder ofta, just möjligheten till större spridning på varvtalet?
Är de tunga, klumpiga?

Fein har ju möjlighet till fäste för gängtappar och 1/2-hylsor, medan festool har deras vinkeladapter och den där för att komma "närmare i hörn"... Något man ska sikta på att köpa med? De är ju dyra separat....

Dewalt har ju haft treväxlade maskiner förr, men det kanske är slut med det?
 
90% orelaterat, körde i många år med en 3-växlad makita (300, 600 & 1700 rpm).
Använde i princip bara högsta och lägsta växeln, den låga med stödhandtag och stor hålsåg.

Oftast så var den tillräckligt stark på högsta för att bara reglera farten med avtryckaren :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
90% orelaterat, körde i många år med en 3-växlad makita (300, 600 & 1700 rpm).
Använde i princip bara högsta och lägsta växeln, den låga med stödhandtag och stor hålsåg.

Oftast så var den tillräckligt stark på högsta för att bara reglera farten med avtryckaren :)
Absolut inte orelevant! Tack för svaret!
Kör hålsåg ibland (undrar om det finns modeller där man kan stänga av autobromsen förresten?) och även visp för att blanda ihop fix/fog/betong så en låg växel är ju super.... Men ibland när man borrar mindre hål i metall känner man ju att den högsta växeln är på gränsen ....
 
Två hastigheter räcker väl egentligen.
Ska man ha nåt smidigt så är det ju inte 18V man ska ha utan nån mindre men då tappar man ju lite kraft.
PDC´n är aningens större än T-18.
Vinkeln är guld att ha när det behövs, men det är ju sällan iofs. Kör med Centroteclådan till dom så det är mest montage och finjobb som jag har dom till.
Ingen av dom skulle jag säga är lämplig för nån betongvispning eller så, det finns det andra som gör.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
... Undrar om det finns modeller där man kan stänga av autobromsen förresten? ...
Borde varit standard i borrläget! Eller åtminstone betydligt snällare.. Hade förträngt hur frustrerande det är tills du nämnde det!
 
Stefan N Stefan N skrev:
Två hastigheter räcker väl egentligen.
Ska man ha nåt smidigt så är det ju inte 18V man ska ha utan nån mindre men då tappar man ju lite kraft.
PDC´n är aningens större än T-18.
Vinkeln är guld att ha när det behövs, men det är ju sällan iofs. Kör med Centroteclådan till dom så det är mest montage och finjobb som jag har dom till.
Ingen av dom skulle jag säga är lämplig för nån betongvispning eller så, det finns det andra som gör.
Gillar tanken på elektronisk momentbegränsning också, finns det kanske på mindre festooldragare?
 
Använder Festool DRC i snickaryrket och är väldigt nöjd! En i mitt tycke mycket bättre maskin än de Makita & Hitachi jag tidigare använt. Balanserad, mjuk och följsam men stark som en björn på 1:ans växel.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Både PDC och DRC kan användas utomhus, de tål fukt. De må vara tunga men det är ju fantastiska maskiner.

T18 som nämndes tidigare är ju en helt annan typ av skruvdragare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kom ju på att vi har hilti också... De ser ju lite klumpigare ut iofs ..
 
P
Har själv haft en DRC och jag köper gärna en ny för den va grymt trevlig.. men nu har jag köpstopp på skruvdragare så får se om de blir ett hemligt köp till mig själv .. det enda jag kan säga är att den har en ganska gammal konstruktion då den kommer från begynnelsen av protool eran så den skulle behövas en uppfräschning. Gärna fått krympt den och fått digitala inställningar så som panasonics maskiner har.. för där ligger Festool i lä.. men trots det så är det en mycket kompetent och grym maskin!
 
P pleqtiz skrev:
Har själv haft en DRC och jag köper gärna en ny för den va grymt trevlig.. men nu har jag köpstopp på skruvdragare så får se om de blir ett hemligt köp till mig själv .. det enda jag kan säga är att den har en ganska gammal konstruktion då den kommer från begynnelsen av protool eran så den skulle behövas en uppfräschning. Gärna fått krympt den och fått digitala inställningar så som panasonics maskiner har.. för där ligger Festool i lä.. men trots det så är det en mycket kompetent och grym maskin!
Jo, man ser ju att många filmer om dem på Youtube är 4-5 år gamla ... Å andra sidan har ju hilti fortfarande borstmotorer ...

Just de digitala inställningarna är ingen dealbreaker för mig...
 
AVE på youtube plockar söner en hilti 4växlad variant... Hilti 700$ något spnt heter den
 
HogeN HogeN skrev:
AVE på youtube plockar söner en hilti 4växlad variant... Hilti 700$ något spnt heter den
Har sett den...

Skillnaden på hilti och fein/festool är ju att de senare har borstlösa motorer och elektronisk momentbegränsning ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.