Skulle gärna ha wifi under sommaren till min gäststuga som ligger ca 30-35 meter ifrån min router i boningshuset. Vilket är bästa alternativet? Från routern till ev wifi extender i gäststugan (når den ens så långt?) så är det en innervägg i spontad panel samt gips samt 2 ytterväggar av timmer och träpanel enkelt sagt. Från router till ev extender i köket (närmaste rummet till gäststugan) är det 6-7 meter, och från extendern då till gäststugan blir det ca 25 meter.

Är en extender ens bästa lösningen? Någon som har nån bra idé? Två extenders kanske? En extender ute i äppelträdet som står mellan hus och stuga? Gräva ner en nätverkskabel från routern? Ha en kabel i luften? Andra alternativ? Rätt kass och dålig fantasi på detta så all hjälp uppskattas :)

Mvh Mike
 
LarsSvensson80
Liknande förutsättningar, jag grävde ner nätverkskabel i plastslang och kopplade in en AP. Kör UniFi AP AC Pro & Asus RT-AC68U
Fungerar klart bäst efter testning av andra lösningar. Rek alltså en kabelanslutning mot routern.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tycker som föregående talare, men om du placerar ap:n i boningshuset fast "närmare" gäststugan så borde det funka.
Extenders är lite av en nödlösning.
 
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Liknande förutsättningar, jag grävde ner nätverkskabel i plastslang och kopplade in en AP. Kör UniFi AP AC Pro & Asus RT-AC68U
Fungerar klart bäst efter testning av andra lösningar. Rek alltså en kabelanslutning mot routern.
Hej, och tack! Der där vet jag dock inte ens vad det är för nåt, så för en som inte är jättebevandrad inom detta, kan jag behålla min befintliga router (minns ej märke men Thompson eller nåt, från Telia när man beställer deras vanliga bredband) och sen koppla på denna AP som är, vad för nåt? :geek: Ska AP:n då vara i gäststugan? Sorry om det är dumma frågor, sånt här borde man kanske kunna :oops::rofl:
 
Håller med om Unifi AP-AC PRO, den kan kopplas in tillsammans med vilken router som helst.
Pro-modellen kan sitta utomhus i skyddad miljö, tex under takutsprång.

Jag hade provat att sätta den på vinden på huvudhuset, om det inte är plåtttak vill säga.

En Unifi AP kan man få igång med en smartmobil, men om man vill ändra inställningar eller om man har flera Unifi-enheter så behövs en kontroller (programvara) som kan ligga på en valfri dator eller på tex en controllkey.

Har du en släkting/vänn som har Unifi så kan den sätta upp ytterligare en ”site” (hos dig) som den kan administrera.


”Nackdelen” med att börja med Unifi är att man kan bli ”beroende”, jag började med en AP-AC Lite, har nu två AP-AC Lite, en router (USG-3P), två switchar & en controllkey.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
En bra accesspunkt bör nå 30-35 meter med fri sikt .. Så sätter du upp en bra AP (kanske en Ubiquiti Long range) innanför (eller utanför, det finns AP som går att monteras ute) väggen närmast mot gäststugan så bör det räcka ..

Har du högre krav än att kunna slösurfa på Facebook, och kanske kolla på standardupplöst film på Youtube, och inte vill gräva ner en kabel finns det trådlös länk som ersätter en kabel .. Men då pratar vi nog ett par tre fyra tusenlappar ...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bäst blir det givetvis om du kan få ner en nätverkskabel till stugan och där sätter upp en accesspunkt (AP).
Nätverkskabeln kopplar du in i din befintliga router.
AP strömmatas sedan via nätverkskabeln med hjälp av medföljande poe-adapter, så du behöver ingen strömförsörjning där.
[länk]
Okej, då fattade jag rätt :) Enligt AP:n på din länk där, så ska den räcka 122 meter med "fri väg", jag tänkte om jag sätter den i boningshuset så nära stugan som möjligt, kan den räcka då? Svårt att svara på såklart men kanske finns liknande erfarenhet av det? Då ska den alltså nå igenom 2 ytterväggar och ca 25 meter mellan husen.
 
M Mike the farmer skrev:
Okej, då fattade jag rätt :) Enligt AP:n på din länk där, så ska den räcka 122 meter med "fri väg", jag tänkte om jag sätter den i boningshuset så nära stugan som möjligt, kan den räcka då? Svårt att svara på såklart men kanske finns liknande erfarenhet av det? Då ska den alltså nå igenom 2 ytterväggar och ca 25 meter mellan husen.
Den bör räcka, om du inte har höga krav på bandbredd .. Jag har en likadan som sitter mitt i mitt hus och täcker 800 kvm tomt....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den bör räcka, om du inte har höga krav på bandbredd .. Jag har en likadan som sitter mitt i mitt hus och täcker 800 kvm tomt....
Okej, det får bli att testa! I "värsta" fall så gräver jag ner en kabel då :) Tack för svaren!
 
M Mike the farmer skrev:
Okej, det får bli att testa! I "värsta" fall så gräver jag ner en kabel då :) Tack för svaren!
Har du stor tomt?

För är det så att du kan tänka dig att gräva så hade jag gjort båda (köpt en bra AP och satt i gäststugan) ! Då får du även täckning "bortom" gäststugan ... (y)
 
M Mike the farmer skrev:
Okej, då fattade jag rätt :) Enligt AP:n på din länk där, så ska den räcka 122 meter med "fri väg", jag tänkte om jag sätter den i boningshuset så nära stugan som möjligt, kan den räcka då? Svårt att svara på såklart men kanske finns liknande erfarenhet av det? Då ska den alltså nå igenom 2 ytterväggar och ca 25 meter mellan husen.
Det är nog inga större problem för AP:n, speciellt en LR, men enheten som du använder wifi på ska även den kunna sända tillbaka, där brukar det brista.
Jag har en LR modell, men kör inte med den extra, olagliga, effekten.
När jag provat med extra effekt, så kan jag vara 150m bort, få full wifistyrka, men kan ändå inte surfa.
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.