Hela baksidan är ju fönster? Däremot kan du rita in ett litet fönster i entrén (gärna fullhöjds), om du inte har tänkt ha glasdörr där.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H skrev:
Hela baksidan är ju fönster? Däremot kan du rita in ett litet fönster i entrén (gärna fullhöjds), om du inte har tänkt ha glasdörr där.
Du menar där matplatsen är? Jo, men tycker det kom långt bort. Men jag har löst det nu. Kapade av halva matsalen. Blev så nöjd med det! Men då krånglar det till sig som fan på övervåningen istället. :)

Jag tänkte att det skulle vara tillräckligt med ljus från trappan för hallen. För dom fönstrerna går ner till golvet. Men vem vet, hoppas inte det blir för mörkt. Älskar dörrar som inte har fönster i sig. Och gillar att det är en vägg vid sidan om utan fönster på. Blir enkelt och kontrastrikt istället för utpluttad med grejer överallt.
 
HOBBY ARCHITECT
K
Der ser trångt ut vid spisen. Tvivlar på att det är godkänt enligt svensk standard, du måste ha lite avställningsyta bredvid spis!

Känns dessutom väldigt dumt att ha spisen så att den blockeras av dörren till den franska balkongen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dubbelsäng med ena sidan mot en vägg? Nej tack!
Det blir väldigt bökigt att komma i och ur sängen för den person som ligger innerst.
 
Minska sängen, sätt in halvvägg eller liknande mot soffan, kanske draperi. Flytta spis minimum 40 från vägg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dubbelsäng med ena sidan mot en vägg? Nej tack!
Det blir väldigt bökigt att komma i och ur sängen för den person som ligger innerst.
Nejdå, så har jag haft det i 12 år nu. Däremot bör man hitta på någon sorts nattygsbord, det går inte att sätta upp en hylla man slår huvudet i. Jag har ju kattvind utanför så vi har gjort ett hål i väggen. Smaksak förståss, men i en liten etta är det inget problem skulle jag vilja påstå, där är det snarast självklart att ha sängen i hörnet oavsett om det är en 80-säng eller en 180-säng. Utrymme först!

Största problemet med planlösningen, förutom en smal spis alldeles för nära väggen, är att det inte går att komma in i duschen. Personligen tycker jag inte man ska ha tvättmaskin alls i en så liten lägenhet, det finns ju tvättstuga, men OM man har det så väljer man den väggmonterade modellen som går att sätta ovanför toastolen.
PSEEWM140M0020231409487203.png
 
Redigerat:
Mina reflektioner är följande:

Köket är stort med tanke på lägenhetens storlek, absolut är ett stort kök alltid trevligt men någonstans så får man kompromissa när det är så små totala utrymmen, så jag hade minskat på köket.

Vad jag kan se finns det ingen soffa? Överväg att ha som en liten bardisk där man kan sitta 2st i anslutning till köket ist för matmöblemang. I en sån här liten lya bor man i regel inte fler än 2 och med tanke på att du rubricerat det som en studentlägenhet så lär det inte bo mer än en där såvida det är studerande och par det hör nog inte till vanligheterna. Så en dubbelsäng känna overkill.

Samma med tvättmaskin, rata den och kör på absoluta minimummått för badrummet. All yta är värdefull till sällskapsytan i ett så litet boende
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K Kallebo skrev:
Der ser trångt ut vid spisen. Tvivlar på att det är godkänt enligt svensk standard, du måste ha lite avställningsyta bredvid spis!

Känns dessutom väldigt dumt att ha spisen så att den blockeras av dörren till den franska balkongen.
Tack, det har jag inte tänkt på. Men dörren är nog svår att inte vara i vägen för någonting.
 
HOBBY ARCHITECT
I icho skrev:
Köket fungerar som sagt dåligt med spisens placering.
Ser för trångt ut innanför entredörren med, men svårt att säga utan måttsättning.
Wc/D ser inte heller ut att fungera om det är en tvättmaskin framför duschen.

Kolla på funktionssätten här så får du lite tips på vad du ska förhålla dig till.
[länk]
Ja spisen får jag ändra och badrummet är nog lite för litet. Det går nog bra för en vanlig människa men kanske inte för en jättetjock eller rullstolsbunden. Hallen är 1,2 m i bredd.
Men det är svårt att veta exakt vilka regler som gäller. Inte alltid det står på sådana sidor.
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dubbelsäng med ena sidan mot en vägg? Nej tack!
Det blir väldigt bökigt att komma i och ur sängen för den person som ligger innerst.
Jag tänkte egentligen att det skulle vara en bred säng, men man ritar ofta möbler med standardmått, så tänkte visa att man kan ha två om man vill.
 
HOBBY ARCHITECT
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minska sängen, sätt in halvvägg eller liknande mot soffan, kanske draperi. Flytta spis minimum 40 från vägg.
Vilken soffa? Jag tänker mig att man sitter eller ligger i sängen och kollar på tv. Men spisen borde jag flytta ja.
 
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Nejdå, så har jag haft det i 12 år nu. Däremot bör man hitta på någon sorts nattygsbord, det går inte att sätta upp en hylla man slår huvudet i. Jag har ju kattvind utanför så vi har gjort ett hål i väggen. Smaksak förståss, men i en liten etta är det inget problem skulle jag vilja påstå, där är det snarast självklart att ha sängen i hörnet oavsett om det är en 80-säng eller en 180-säng. Utrymme först!

Största problemet med planlösningen, förutom en smal spis alldeles för nära väggen, är att det inte går att komma in i duschen. Personligen tycker jag inte man ska ha tvättmaskin alls i en så liten lägenhet, det finns ju tvättstuga, men OM man har det så väljer man den väggmonterade modellen som går att sätta ovanför toastolen.
[bild]
Halva hyllan till höger om sängen (ovanför i ritningen) fungerar som nattduksbord.

Jag tycker det är sjuk jobbigt att springa mellan tvättstuga och lägenhet när man tvättar. Tvättstugor känns gammeldags vid det här laget. Du har nog lagt upp fel bild? Jag vill ha plats för både tvättmaskin och torktumlare eftersom jag vet av egen erfarenhet att dom som är både och går sönder hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.