Hej på er alla!
Jag har ett litet dilemma som jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig att reda ut.

Min pappa har stått i tomtkö sedan tidernas begynnelse (40 år), vilket resulterar i att han får den tomten han vill ha, dvs. han står först i kön! ;D
Anledningen till att han har stått i kö så länge är att han trodde att det gick att överlåta den till barnen.

Nu är reglerna så i våran kommun att han inte får lov att överlåta eller sälja tomten inom 3 år. :(
Om han nu köper tomten och vi bygger på den, måste han stå som ägare på huset eller kan vi äga huset och han tomten?

Finns det något sätt att kringgå dessa bestämmelser, så att vi kan överta tomten utan att det kostar honom eller oss något extra förutom kostnaden för tomten?

Sen så är det kvarlåtenskapsfrågan, vad händer om han skulle avlida (vilket jag verkligen inte hoppas)och står som ägare till tomten, om det inte går att göra något åt detta ifrån början?

Tacksam för alla svar i detta dilemma

 
Det är en ganska vanlig regel att köparen av ett jungfruobjekt inte får sälja det igen förrän en viss tid har gått. På så sätt tror man att ev. snabba klipp hindras; den som tillhandahåller objektet vill ju knappast att förste köparen skall sälja det igen med hög vinst.

Från denna regel brukar det dock finnas undantag för sk familjesuccessioner, dvs överlåtelser inom familjen. Make/Maka eller bröstarvingar brukar vara undantagna från överlåtelseförbudet. Det kan dock skilja mellan hur det förhåller sig med objektet och kön till objektet. Även om ett förbud finns mot överlåtelse av objektet kanske möjligheten finns till överlåtelse av köplatsen.

När det gäller ev. reglers giltighet mot lagstiftning torde det vara så att regeln om överlåtelseförbud sätts åtsidan vid bodelning och arvskifte.

I dessa lägen blir ingångsvärdet för makan/maken respektive arvingarna samma som den tidigare ägaren.

När det gäller kvarlåtenskapens fördelning är det ju en arvsfråga som det kan skrivas väldigt mycket om.

 
Det finns inget juridiskt hinder mot att bygga ett hus på någon annans fastighet, det är till och med väldigt vanligt att hus står på s.k. "ofri grund". Ett hus på ofri grund hör inte till fastigheten. Det innebär att om tomten säljs så följer inte huset med och den nye fastighetsägaren kan tvinga er att ta bort huset. Huset blir fast egendom först den dag huset och fastigheten har samma ägare, intill dess är huset lös egendom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.