iSnobben iSnobben skrev:
Det är på rekommendation från snickaren för att hålla temperaturen så jämn som möjligt och dessutom förberett för om man någon gång skulle vilja ha bättre isolerade glaspartier. Priset för isoleringen i taket är i sammanhanget försumbar. Skulle jag köra på ett lager 145mm skulle jag spara knappt 1500:-
Men så mycket isolering kräver ett tjockt tak.
Vi prioriterar stora snefönster i framkant. Samt att det blir rymligt med 3,15 i takhöjd. :)
Och vi har begränsad höjd på grund av sovrumsfönstret som sitter rakt ovanför nocken.
Vi nöjer oss med att isolera mellan takstolarna, dvs 195mm luftspalt+isolering.
 
Jag säger absolut inte att ni gör fel. Vi har dock inget som begränsar höjden i form av fönster. Minns inte exakt vilken höjd vi får upp till nock men vi får 240 till takfoten och sedan tror jag att det ungefär 80cm till. Kan kolla upp det.
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Jag säger absolut inte att ni gör fel. Vi har dock inget som begränsar höjden i form av fönster. Minns inte exakt vilken höjd vi får upp till nock men vi får 240 till takfoten och sedan tror jag att det ungefär 80cm till. Kan kolla upp det.
Ska bli spännande att se. Det låter högt. Utan höjd begränsning hade kanske vi också haft mer isolering i taket.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ska bli spännande att se. Det låter högt. Utan höjd begränsning hade kanske vi också haft mer isolering i taket.
Det ser bra ut i Sketchup iaf så jag hoppas att det gör det även i verkligheten :D

Vårt uterum har ju betydligt mindre gavel än ert så den färdiga höjden blir ungefär densamma. Antar att du också har 22 graders taklutning?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Det ser bra ut i Sketchup iaf så jag hoppas att det gör det även i verkligheten :D

Vårt uterum har ju betydligt mindre gavel än ert så den färdiga höjden blir ungefär densamma. Antar att du också har 22 graders taklutning?
Bara 19 grader. Max det gick att få på grund av höjden. Hur stort är ert? Vårt är typ 4x5,8 m
 
Nefrums Nefrums skrev:
Bara 19 grader. Max det gick att få på grund av höjden. Hur stort är ert? Vårt är typ 4x5,8 m
Jaha just det ja vinterpartierna har ju måttbeställda fönster.

Exklusive kuren under balkongen så är vårt 5,6x4,4m.
 
Redigerat:
Självklart är det fel delar med till glaspartierna... Det ska vara 3 olika vinklar i ramarna. Men jag fick 16 av en sort och 32 av en annan sort och 0 av den tredje.
Aluminiumramar och trälistor på betonggolv bredvid en monteringsanvisning för glaspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta passar inte...
På listan av saker som är med står det att det är 16 st av tre olika, men så var det inte.

Har mailat willab garden, men det blir inget resande av glaspartier denna helgen. :confused:
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det tog en hel dag att skruva råspont.
[bild]
Skruva råspont? Låter dyrt.
Finns det någon särskild anledning till att inte spika?
 
M Mattias_Eson skrev:
Skruva råspont? Låter dyrt.
Finns det någon särskild anledning till att inte spika?
Inte så dyrt. Strax över hundringen för skruv.
Anledningen är att jag inte har nån spikpistol. :)
 
Idag blev det att lägga underlagspapp. Om nån undrar så kan jag berätta att asfalt klister är sjukt klibbigt... ;)
Även de två snefönsterna har lyfts på plats men är bara fastsatta lite provisoriskt.
Nybyggnation av veranda med underlagspapp och provisoriska snefönster, omgivet av byggmaterial och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon ska fönstren justeras in och kanterna på pappen fixas.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag fixat lite på baksidan av uterummet. Satt fast fönstret där och reglat upp för panelen.
Uppfört fönster och regelverk för panelen på en baksida av ett uterum under konstruktion med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade även att spika på lite panel på stolpen där för att få en uppfattning om hur det kommer se ut.
Arbetsområde utomhus med verktyg och en stolpe där ny spikad panel och fönsterinstallation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använde handöverfräsen för att få en jämn kant på panelen. Funkade ganska bra.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Hur sitter fönstren fast och vad har du använt fräsen till?

Ser ut att bli snyggt när du får fönstren en bit in !
 
iSnobben iSnobben skrev:
Hur sitter fönstren fast och vad har du använt fräsen till?

Ser ut att bli snyggt när du får fönstren en bit in !
Fönstren skrivas utåt sidorna precis som vanliga fönster. Jag har även skummat runt det.

Jag använde fräsen med ett sånt stål med ett kullager längst ut (vad det nu kan tänkas heta?). Så kanterna på panelen blev helt jämn med läkten bakom. Så jag bara sågade till panelen några mm för bred och sen fräste den jämn efter jag hade spikat upp den. Lättare än att försöka såga till den exakt.
 
Okej undrar om mina fönster gör det också eller om det bara gäller WG85.

Jaha då är jag med på vad du använde fräsen till. Kändes det som ett bra sätt att få panelen rak?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Okej undrar om mina fönster gör det också eller om det bara gäller WG85.

Jaha då är jag med på vad du använde fräsen till. Kändes det som ett bra sätt att få panelen rak?
Ja, det tog typ en min per sida att fräsa den jämn. Hade tagit betydligt mer tid att precisions såga och försöka spika upp den jämt.
Nackdelen är att jag måste grund olja och grund måla ändträet efter den är uppsatt.

Wg62 fönstren ser ut att fästas utifrån: https://www.willabgarden.se/upload/content/files/wg62eco_montering7980_180219_se-30021.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.