Nu håller jag på att bli galen på alla dessa färgval.

Fönstrena på min inglasade uteplats behöver ny färg. För detta har jag skaffat Beckers fönsterfärg S0502-Y. Så långt är allt frid och fröjd. MEN fönstrena gränsar till vitmålad träpanel, inte foder, utan panel som hör till uteplatsens väggar, och stora delar av uteplatsens insida är också vitmålade.

Hur göra: ska jag måla allt (fönster, panel och insida) med fönsterfärgen för att få samma nyans? Eller ska jag ta en annan vit färg, med risk att det ser konstigt ut?

Gissar i och för sig att Beckers S0502-Y även finns som akrylat eller alkydfärg. Eller?
 
Prova att måla inglasningen först så ser du om det går bra att ha de andra vita nyanserna till. Det beror väl på om de har brytningar som är i samma ton eller om dom skär sig med varandra.

Ja, Beckers färg finns också som akrylat och alkyd.
 
Krusboda skrev:
Hur göra: ska jag måla allt (fönster, panel och insida) med fönsterfärgen för att få samma nyans? Eller ska jag ta en annan vit färg, med risk att det ser konstigt ut?

Gissar i och för sig att Beckers S0502-Y även finns som akrylat eller alkydfärg. Eller?
Du ska inte måla allt med fönsterfärgen.
Måla fönstren med fönsterfärgen och om du tycker att det andra behöver dras över med ett nytt lager färg så väljer du den färgtyp som passar utifrån det de detaljerna (panel och insida) sedan tidigare är målade med och bryter vb. den aktuella färgtypen med den färgkod (0502-Y) som fönsterfärgen har, men det finns antagligen inget behov av ngn. specialbrytning då 0502-Y får räknas som standard oavsett färgtyp ;).

MVH//Christina.
 
Ska man ha S0502-Y med Beckers Akrylat eller Oljefärg så får butiken bryta till den.
Deras standard "1 Utevit" är inte riktigt S 0502-Y utan lite vitare, men det är knappt märkbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.