Snyggt jobbat! Själv har jag inte ens golvvärmen på plats än även om det sker imorgon. :)
 
70 vinkeljärn och två lådor ankarskruv senare, så har takstolarna kommit på plats.
Nybyggd trästomme för ett tak med takstolar på plats vid en tegelvilla, verktyg och stegar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt har hittills passat förvånansvärt bra. Det lönar sig att göra en digital konstruktionsritning. :)
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Blir bra det där. Ser ut att vara rejäla stolpar, vad är det för dimension? Själv hade vi 115*115 till vårt uterum.
 
R roli skrev:
Blir bra det där. Ser ut att vara rejäla stolpar, vad är det för dimension? Själv hade vi 115*115 till vårt uterum.
Det är 140 stolpar, bara en utseende grej. 115 hade räckt igentligen.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Ja ibland kan en "överdimensionering" se bättre ut för ögat...:thinking:
 
Det tog en hel dag att skruva råspont.
Uppförande av en träkonstruktion för en veranda med omonterad råspont och verktyg runt bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Helt klart avundsjuk på att ni har kommit igång med bygget. Här sket det sig med gjutningen idag, alltså att den inte blev av.

Ska ni isolera taket något?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Helt klart avundsjuk på att ni har kommit igång med bygget. Här sket det sig med gjutningen idag, alltså att den inte blev av.

Ska ni isolera taket något?
Tråkigt med gjutningen.

Vi tänkte ha 170mm isolering i taket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Tråkigt med gjutningen.

Vi tänkte ha 170mm isolering i taket.
Bygger ni luftspalt nu efteråt? Ska ni använda ångspärr? Sprutar ni lösull eller kör ni på skivor?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Bygger ni luftspalt nu efteråt? Ska ni använda ångspärr? Sprutar ni lösull eller kör ni på skivor?
Luftspalt byggs inifrån med läckt och masonit. Den ventileras i takfoten på båda sidor, och sitter ihop över nock balken.
Det blir isolerings skivor. Tror inte jag ska ha ångspärr, då jag hört att man inte bör ha det när man inte alltid har det uppvärmt.
 
  • Gilla
Hagman22
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Luftspalt byggs inifrån med läckt och masonit. Den ventileras i takfoten på båda sidor, och sitter ihop över nock balken.
Det blir isolerings skivor. Tror inte jag ska ha ångspärr, då jag hört att man inte bör ha det när man inte alltid har det uppvärmt.
Nej det där sistnämnda är verkligen något som verkar vara svårt att hitta EN sanning om. Vet dock inte vad nackdelen skulle vara med plast.
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Nej det där sistnämnda är verkligen något som verkar vara svårt att hitta EN sanning om. Vet dock inte vad nackdelen skulle vara med plast.
Som jag har förstått det så är det dåligt om det blir kallare inne än ute, vilket dåck typ aldrig kommer hända i ett uterum.

Hur hade du tänkt göra med luftspalt, isolering och ångspärr?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Planen är luftspalt, isolering och ångspärr. Vi har pratat om 145+145mm i taket med skivor lagda i kors eller vad man ska säga och sedan blir det nog 95mm isolering i väggarna, ångspärr och sedan ytterligare 45mm i installationsskiktet.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Planen är luftspalt, isolering och ångspärr. Vi har pratat om 145+145mm i taket med skivor lagda i kors eller vad man ska säga och sedan blir det nog 95mm isolering i väggarna, ångspärr och sedan ytterligare 45mm i installationsskiktet.
Det låter mycket i taket.
Jag har ju nästan inga väggar bara lite små ytor i hörnen. Där blir det 120-140mm isolering.
Tyvärr har jag inte heller så mycket till installationsskikt. Bara lite på insidan av balkarna, där tänkte jag gömma alla kablar och kanske 45mm isolering.
Om du zoomar in på bilden så kan du se att jag även tänker använda mittstolpen som instalationsskikt. :D
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det låter mycket i taket.
Jag har ju nästan inga väggar bara lite små ytor i hörnen. Där blir det 120-140mm isolering.
Tyvärr har jag inte heller så mycket till installationsskikt. Bara lite på insidan av balkarna, där tänkte jag gömma alla kablar och kanske 45mm isolering.
Om du zoomar in på bilden så kan du se att jag även tänker använda mittstolpen som instalationsskikt. :D
Det är på rekommendation från snickaren för att hålla temperaturen så jämn som möjligt och dessutom förberett för om man någon gång skulle vilja ha bättre isolerade glaspartier. Priset för isoleringen i taket är i sammanhanget försumbar. Skulle jag köra på ett lager 145mm skulle jag spara knappt 1500:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.