Jag har ett lånelöfte på 825000kr och har hittat ett hus som kostar 300000kr. Huset ligger på landet mellan två småstäder och är i renoveringsbehov, men ej fallfärdigt.

Min fråga är som rubriken lyder, om jag inte använder hela lånelöftet till köpet, får jag låna mellanskillnaden till renovering? Helst vill jag ju få det inbakat i bolånet, men annars vill jag ha det som privatlån. Kan det hända att banken tycker att huset är i för dåligt skick för att ha det som säkerhet för renoveringslån? Får jag inte ta lån alls till renovering kan jag inte köpa huset...

Vad är mest rimligt? Vad tror ni?
 
J
De nya bolånereglerna från finansinspektionen sätter ett tak på 85 % belåning av husets värde. Du kan alltså inte låna upp dig långt över skorstenen för att renovera. Åtminstone inte med huset som säkerhet. Eventuellt kan du ta blancolån med mycket högre ränta. Reglerna infördes för att inte bubblan skulle spricka och folk skulle få lämna hus och hem då man satt sig i liknande situationer om priserna går ner eller annat liknande händer. Tex räntehöjningar etc.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Om du kan skaffa en förhandsvärdering på huset som säger att huset kommer att vara värt 825 000 kronor eller mer efter renoveringen, ser jag inga problem för att du skulle få låna mellanskillnaden för att fräscha upp det. De blir i så fall en byggnadskredit med lite högre ränta tills du har renoverat klart, därefter gör du en värdering på nytt och har allt gått bra kan du baka in krediten i bolånet.

Du kommer dock behöva göra en bra kalkyl att visa banken så de vet vad du ska göra. Mäklare kan göra en förhandsvärdering för ca 2500-4500 kronor, väl värt pengarna om du vill satsa på huset!

Skulle banken ändå säga nej, gå till en annan bank och testa där!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Utgångspriset på huset är 525k (så jag köper det betydligt billigare isf.) Betyder det att det är värderat till 525k i dagsläget?
 
K
Nej, värdet blir ju vad någon är villig att betala för det, i ditt fall 300.000 om det är en allmän försäljning under konkurrens.
Om du av någon anledning får köpa något av en släkting eller liknande till under marknadspris, ja då kan man gå efter en värdering av objektet. Det är dock inte en sådan värdering som en mäklare kommer muntligt med, utan den får man oftast betala en summa för.
 
  • Gilla
Janson75 och 1 till
  • Laddar…
Det är jätte dum att mäklare göra värdering och kollar på område. Man kan bygga ett hus i byhåla men i själva huset blir det guld på väggarna.... Som de säger : Det är inte Centrum så värdering blir bara på produktions och tomt kostnads...
 
Redigerat:
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hm.. verkar som att banken inte vill låna ett öre till renovering. Jag får låna till huset, men inte mer. De anser att även om jag renoverar huset för 400k att det inte kommer att bli värt mer än 700k. Tror ni det kan funka att fråga en annan bank? Ex den bank som mäklaren representerar? Kan jag fråga mäklaren om råd?
 
De vill inte ens ge ett privatlån.
 
J
Tyvärr är det väl så att förutom de nya reglerna för bolån så är hus på landet inte så attraktiva värdemässigt även om man renoverar dom. Det är just därför man många gånger inte får igen ens priset för att återställa eller återuppbyggnad efter brand om läget är illa. Om du fortsätter leta kanske du kan utnyttja detta och hitta ett bättre hus med lågt pris så länge du kan tänka dig att pendla ut på landet. Bara en tanke.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hm.. verkar som att banken inte vill låna ett öre till renovering. Jag får låna till huset, men inte mer. De anser att även om jag renoverar huset för 400k att det inte kommer att bli värt mer än 700k. Tror ni det kan funka att fråga en annan bank? Ex den bank som mäklaren representerar? Kan jag fråga mäklaren om råd?
Tycker du ska testa att prata med en annan bank. Bankmännen är inte fastighetsmäklare eller utbildad inom bostadsmarknaden, de har säkert erfarenhet men det är en mäklare som kan sätta ett eventuellt pris på vad huset är värt när det är renoverat. Kan vara bra att ha en förhandsvärdering på papper vid nästa bankbesök där en mäklare styrker att det är en bra affär. (y)(y)
 
  • Gilla
OscarSmide och 1 till
  • Laddar…
Vad är syftet med affären? Kan du köpa ett hus för 350’ och renovera det för lika mycket och få ett bra hus att bo i låter ju det som en rätt bra affär. Om du däremot tror att du kan renovera och sälja ett så billigt hus med vinst då är du nog snett ute.

Lån på 7–800’ är inte så mycket för de flesta av oss. Det kan man hantera på en normal lön även om man skulle behöva lösa en del med blancolån.

Tänk dock på att om du lånar till icke värdehöjande åtgärder så är det i princip som att låna till konsumption. Du kan mycket väl hamna i läget att du måste sälja huset men har kvar lånen, så var försiktig!

Är bankerna skeptiska till att låna ut till dig kanske din ekonomi inte är stark nog för att göra det här, men det är ju svårt att kommentera utan djupare kunskap i din situation.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Vill inte låta hård. Så tolka inte det jag säger nu som ett påhopp:)

Du har lämnat lite lite information om vilken del av landet huset ligger och hur det står sig mot andra objekt i området.

Att renovera utanför storstadsregionerna eller av andra anledningar heta områden ger sällan utdelning.

Om du inte är säker på lånen och värderingsregler. Så är det knappast lättare att göra kostnadskalkyler för renovering.
Om du inte tar i så du skiter ner dig så kommer du nog överskrida bugeten.

Som tidigare sas är 800k i lån inte mycket men om det baseras på luft i en uppblåst marknad är det bara värt något så länge du bor i huset.

Att renovera är dyrt eller slitsamt oftast både och. Men för den som står ut och har hyfsade kunskaper kan det vara grymt belönande.

Gör matematiken rätt innan sen är det bara vilja och hårt pannben.

Lycka till.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Huset ligger i ett mycket vackert område, är på 157kvm och har en tomt på 7500kvm med stora tjocka träd i en allé. Två grannhus blev sålda för ca 1.5 miljoner och mäklaren som säljer till mig (så hon är ju inte helt opartisk) ansåg att huset lätt kan bli värt 1.5 och med totalrenovering 2 miljoner. Hon kunde ge mig detta skriftligt.

Jag avser att bo och leva i huset och har inga planer på att sälja, men jag är beroende av att få ta lån till renovering. Swedbank sa nej till både byggkreditiv och privatlån, för att de inte trodde på huset.
Jag är ensam låntagare så de ansåg väl kanske att jag har för svag ekonomi (28600 i månadslön), men då huset är så billigt blir ju min månadskostnad sjukt låg, (amortering och ränta är typ 900kr) så känns ändå som att de är lite väl hårda.

What to do? Vill ju ha huset (kontraktskrivning nästa vecka) men vågar ju inte köpa om jag inte får låna till renovering. Vad ska jag göra? Jag hade inte alls räknat med ett totalt nej. Trodde det skulle vara lätt att få ett privatlån som man sedan skulle kunna baka in i bolånet om huset blir värt mer efter renoveringen.
 
Är det inte beboligt i dag? Det går ju att renovera i ett lägre tempo. Jag kan förstå att bankerna är skeptiska.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Att renovera ex golv, väggar, nån altan, nåt fönster osv kan man ju göra löpande, men de större sakerna som ex tak och värmesystem är ju bra om man får lån till. Det går ju såklart att bo i huset, men det är väl mindre trevligt. Finns en takskada som bör åtgärdas snarast också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.