Vill ha en större balkong än den lilla som syns på bilden. Hade tänkt där röda strecken går, ca 3 m ut och 5 m längs med.

Hur många plintar borde man ha för en sådan balkong? Om det är berg under kan man sätta fast någon sorts förankring i berget istället för plintar i så fall?

Liten befintlig balkong med röda streck som markerar planerad utökning, bergig terräng nedanför, två barn står framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en avvägning mellan virkesdimensioner och antalet plintar. Med tre plintar i framkanten bör du klara det med vanligt konstruktiosvirke. Hur tänkte du stödja bjälkarna intill huset? När man gjuter en plint på berg så är det bra att först borra in en dubb i berget.
 
J justusandersson skrev:
Det är en avvägning mellan virkesdimensioner och antalet plintar. Med tre plintar i framkanten bör du klara det med vanligt konstruktiosvirke. Hur tänkte du stödja bjälkarna intill huset? När man gjuter en plint på berg så är det bra att först borra in en dubb i berget.
Hur brukar man stödja bjälkarna intill huset? Räcker det att skruva fast dem i syllen eller ska man ha plintar i bakkant med?
 
Helst bör man inte förankra tillbyggnader i huset, men om allt står på berg är det inte så känsligt. Med ledning av hur det ser ut på bilden skulle jag nog ändå ställa tre plintar intill huset som jag la den andra bärlinan på.
 
Stickan56
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Bärlina i husväggen är vanligt men inte alltid oproblematiskt. Ofta har man dessutom ont om plats på höjden, vilket inte är fallet här. Jag föreslog plintar eftersom jag tycker fasadfoten såg lite tveksam ut. Men det är kanske fotot som luras?
 
Tryckimpregnerat som finns i vanliga byggvaruhus håller ofta inte högre hållfasthetsklass än C14. Största dimension brukar vara 45x220. När jag testar med dina mått kommer jag fram till att du behöver fyra plintar i framkant. Både bärlinor och tvärgående golvreglar bör ha måttet 45x220. Altanen måste dimensioneras som en balkong när den är så hög.
 
En uppdatering idag, snickaren som ska bygga var här under dagen och började med balkongen. Tog lite bilder, tycker väl det ser bra ut själv. Är dock lite fundersam över hur djupt plintarna sitter.

Byggplats med pågående arbete för balkong, plintar och grusränna visas med husfasad och markerad utvidgningslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att vi pratade sa snickaren att vi skulle dra ut balkongen en bit (hitom på bilden) för att gå runt knuten. Entrén kommer även vara här på framsidan och man ska komma ner ifrån höger på bilden för att gå upp på balkongen för att nå entrén. Nu blev det 4 plintar i framkant och han har nog tänkt bästa bärlinan i fasaden.

Byggplats med material och verktyg vid husgrund i förberedelse för balkongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter några stora reglar i fasaden som kanske duger för bärlinan?

En nyligen installerad betongplint i en grävd grop, omgiven av sten och jord, med en metallbeslag upptill för balkongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en betongplint i en utgrävd grop, avsedd för stöd i ett balkongprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om djupet på plintarna? Andra bilden är i alla fall en 60-70 cm ner. Första bilden kanske 50 cm. Hur ska man fästa plintarna i marken sen? Ska man fylla med fylle/kross runt om och packa bara eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.