Vi håller på med renovering av ovanvåning på vårt 1,5 planhus från 1973. Åldersbeständig plast och tät vindslucka mm har saknats vilket sannolikt är anledningen till att vi idag har lite mögelpåväxt på insida av råspont på kallvinden.

Nu ska innerväggar och tak rivas så att all spont blir tillgänglig inifrån. Sedan ska ordentlig luftspalt, tät lucka och åldersbeständig plast monteras. Vi har även ordnat med ventilationen inomhus.

Frågan är hur vi bäst behandlar den påväxt som finns där, innan vi bygger in den igen.
Skulle ju kännas bra att behandla den... och kanske även ngt som försvårar ny påväxt?

Vilka medel och metoder finns det som man som privatperson själv kan köpa och hantera?
Ska man slipa bort det som finns där? Isåfall behandla först och slipa sen, eller tvärtom? Etc.
 
Hur har du tänkt montera fuktspärren? Det blir en utmaning.
 
Galt
Jape Mögel-fri har jag använt med gott resultat.
Jag sprutade på rikligt med mögel-fri, lät det verka ett par dagar, skrapade grovt det som var missfärgat och sprutade på igen.
Tänk på att använda andningsskydd, skyddsglasögon och handskar.
Viktigt att luftspalten/kallvinden blir korrekt ventilerad.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur har du tänkt montera fuktspärren? Det blir en utmaning.
Hur menar du? Den tänkte jag montera mot de påbyggda takstolarna och befintliga hanbjälkar. Och vidare ner mot väggreglar.

Luftspalt, isolering isover uniskiva, plast, och sedan ytterligare 45 mm isolering i installationslagret. Sedan gips...

Det enda jag funderat på är hur plasten ska monteras säkert i nederkant mot golvet. Såg ngn bild där man instruerades att lägga tät fog då man avslutade mot ex en vägg, så får blir ngt sådant.

Vilka utmaningar är det du tänker på mer konkret?? :(
 
Redigerat:
Ska du inreda vinden?

Jag la plast under isoleringen i vårt förra hus. Det var ett mycket bökigare jobb än jag räknat med.
 
Hur ser yttertak och underliggande takpapp ut?

Om det är original betongpannor anno -73 så kan det vara dags att byta hela rasket och då med ny råspont på angripna partier, lätt ordnat i samband med takbyte. Bara en idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.