Hej! Upptäckte att en granne byggt en skogsväg vid gränsen mellan oss, han har då lagt vägen intill min stenmur som han då raserat till hälften ungefär. Stenarna är borta, min gräns går ca 5-15 meter bortanför stenmuren från min vall sett. Han har avverkat träden som växte intill stenmuren samt en stor gammal gran. Vägen går en lång sträcka på min mark och även en annan granne har fått hans väg på sitt, men då inte så lång bit. Hur gör jag på bästa sätt för att få en rätsida på problemet. Han har också gjort en vändplan som ligger till en tredjedel på mitt. Till saken hör att han jobbat som proffs i skogen i många år och bör väl veta var gränserna går. Gården har han ägt i 3 år. Jag är en ensamstående kvinna och känner mig kränkt.
 
Egenmäktigt förfarande heter termen. Han får inte röra dina ägor utan ditt medgivande. Skadan är redan skedd och nu handlar det mer om ersättning eller att ställa iordning hur det var tidigare.

Börja med att prata med personen i fråga och lämna känslorna utanför.
Personen har gjort något otillåtet och du förväntar dig en lämplig åtgärd.
 
  • Gilla
Birgitta64 och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis "trodde" han att muren var vid tomtgränsen. Har du pratat med honom?
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gissningsvis "trodde" han att muren var vid tomtgränsen. Har du pratat med honom?
Har inte pratat med honom ännu, han har jobbat många är med att köra en så kallad skördare i skogen och bör rimligtvis kunna både läsa en karta och se i skogen var gränsen går.
 
T Trollskidan skrev:
[länk] ... rtan&hl=sv
ser du gränser på mobilen.

Så har du svart på vitt
Jag ser min gräns med råge i mobilappen.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gissningsvis "trodde" han att muren var vid tomtgränsen. Har du pratat med honom?
Anna_H Anna_H skrev:
Gissningsvis "trodde" han att muren var vid tomtgränsen. Har du pratat med honom?
Tänkte prata med den andre grannen först.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Vad säger lagen om att rasera en gammal stenmur? Jag är rädd om mina murar, tänker på vilket arbete våra förfäder lagt ner.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Egenmäktigt förfarande heter termen. Han får inte röra dina ägor utan ditt medgivande. Skadan är redan skedd och nu handlar det mer om ersättning eller att ställa iordning hur det var tidigare.

Börja med att prata med personen i fråga och lämna känslorna utanför.
Personen har gjort något otillåtet och du förväntar dig en lämplig åtgärd.
Tack för ditt svar, tänker vidta åtgärder men behöver stöd av den andre grannen som är drabbad.
 
Men det är inte så att han har något servitut som ger rätt att bygga vägen där? Visserligen får han knappast riva stenmurar för det. Men det gör ju en avsevärd skillnad om hela vägbygget är "olagligt" eller inte.
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det är inte så att han har något servitut som ger rätt att bygga vägen där? Visserligen får han knappast riva stenmurar för det. Men det gör ju en avsevärd skillnad om hela vägbygget är "olagligt" eller inte.
Det finns inga servitut över huvudtaget, den biten som är byggd på min mark måste ju vara helt olaglig. Tänker ringa Länsstyrelsen och fråga om vad som gäller när man river en stenmur.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.