Är i behov av en mindre gräsklippare då våran batteridrivna B&D från milleniumskiftet, som vi har haft där det är smalt har gett upp...
Har bredare bensindriven också, men den kommer inte åt över allt och den saknar dessutom Mulching, vill inte längre ha flera, utan en!

Måste ha en smal klippare (max ca 44cm klippbred) pga att komma åt på vissa ställen, hellre går jag någon vända extra där det är öppet än att krångla där det är smalt.

Finns det några andra alternativ än klippo??

Krav..
-Mulching (uppsamlare vore intressant om den även har Mulching)
-Max 44cm bred
-Helst "vinkligsbart" handtag


Så vad är skillnaderna på ovan nämnda förutom..: Honda Motor, avvibrerat handtag och att PRO har gas.
Innebär gasreglage på PRO att du kan ha den på tomgång?

PRO kostar billigast jag hittat 5100:-, Triump kan jag få för 3300:-, nämnda skillnader kan väll knappast vara värda 1800:- för gemeneman som klipper gräsmattan hemma någon gång i veckan?
 
Jag är i lite samma situation och har klämt rätt mycket på de båda. Som jag ser det är det avvibrerade hantaget en stor fördel. Hondamotorn går lite tystare och lugnare (dovare ljud). Dock har jag en Briggsmotor ur samma serie som den på Triumph på min nuvarande billiga McCulloch och den är lättstartad och går bra. Men visst väsnas den en del.

Jag tror inte att man ångrar sig om man väljer Pro 17 H. Troligen inte Triumphen heller, även om min handlare tyckte att de nya OHV-motorerna från Briggs "inte är helt 100" och därför tyckte att Pro 17 H var det självklara valet.
 
Redigerat:
För mig är nog handtaget det som är minst viktigt, okej det är ju snyggare. Men vibrationerna kommer inte spela någon roll för hemmaklippare, om man inte har tidigare problem eller är extra känsligt dvs.
Motorljud, hur högt det är spelar kanske inte så stor roll, men föredrar helt klart "dovrare" ljud.
Det som är intressantast är om man med gasreglaget kan dra ner den på tomgång.
Har massa barn som av någon anledning ska komma och prata med mig ca 10 gånger under just den tiden jag klipper, och det vore ju skönt att slippa stänga av hela tiden... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Larshenke och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis beställt en Pro 17H, mycket tack vare det (utlovade) lägre motorljudet, mindre störande mot grannar om man klipper på kvällen. Återkommer när jag testkört den...
 
Köpte mig en Excellent SH med Honda motor. Extremt lättstartad och ganska tyst. Men självdriften är snabb som en löprunda och träningskläder och svettband är ett måste. Hittade ett speed reduction-kit som är beställt ikväll för att ta ner hastigheten med 15-20%. Driften är också väldigt stark, och gör en burn-out i gräsmattan varje gång frontdelen av klipparen sätts ned. Annars måste ju sägas att Klippa is-da-shit om man inte kan/vill ha robot.
 
Så var första testkörningen klar med Klippo Pro 17H. Måste säga att den var liten och smidig, inte så tung. Till dess nackdel kan läggas att det vibrationsfria handtaget får den att kännas som man inte har direktkontakt med maskinen, utan man får "bända" lite innan den svarar i svängar och dyl. Men det kanske mest är en vanesak. Sen var det väldigt trögt att lossa på spännskruven för att justera om handtaget i sidoled så fort man ville köra nära en häck eller liknande. Det skulle de kunna komma på en bättre lösning på (t.ex nån form av excenterlås).
 
Snålheten tog över och det blev en Triumph, om det var ett bra eller dårligt val vet jag inte. Men efter några provkörningar vet jag iaf att det var ett av dom bästa besluten jag tagit att köpa en smidig gräsklippare!
Jag kommer inte sakna avibrerat handtag eller gasreglage. Så skillnaden hade mig verkligen då vart motorn från Honda, får hoppas att B&S motorn på Triumph är en av deras bra motorer.
Är helt nöjd med motorljud/ljudnivå.
Dock måste jag säga att jag tycker mulching fungerar sådär.. Faktum är att jag tycker att det fungerar betydligt bättre på en sketen Meec från jula som vi använder som klippare där det egentligen inte är gräsmatta.
Kan det vara så att mulchingkniven från Oregon som sitter på den är bättre än klippos?
 
Lyfter tråden, är på jakt efter en Klippo Pro 17H, Honda utan drivning. Får komplettera GU 400 handjagaren jag använder på vår 1200 m2 tomt (50% gräs typ). Ger väl upp Blocket snart och går på nyköp. I lager för 5 295 på Lindarn o Maskinklippet. Har bra erfarenhet av den förra sen tidigare köp. Tips på andra ställen där man kan komma ner ytterligare i pris?
 
Priceruner
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Pricerunner? Jo tack, och Prisjakt etc. Men här har man emellanåt sett tips om mindre handlare med prutmöjligheter... :cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.