Ja... som rubriken lyder, vattenrör på fel ställe - hur löser man det?
Det är en källargolv från -74 i en tvättstuga och det är kallvattentapprör. Kan man ens bila upp golvet utan att skada röret? Tappvattenrör får ju inte skarvas dolt vad jag vet, så vad är det bästa lösningen? Vill veta vad man har för alternativ - så man vet exakt vad man ska be rörmokaren göra.
Hur är det med regler för våtrum att vattenrör inte får komma upp ur golv - här kan man ju lösa på ett annat, godkänt sätt. Fast tvättstuga är ju inte riktigt våtrum...
Elen går och bör man säkert höja utan allt för mycket besvär.
 
  • Vattenrör och avloppsrör på ett källargolv i en tvättstuga, med synliga eluttag och rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Eftersom det är ett källargolv är det inte så noga. Skulle en eventuell skarv läcka lite händer i praktiken ingenting, men jag blir lite förbryllad på bilden. Är det en slang som sticker upp ur golvet? Och var tar den vägen när den tittar upp i andra änden?
Om "rörets" osynliga ände går till en kran e.dy. kan man helt enkelt kapa röret jäms med golvet och dra nytt på vägg eller i tak. Om det istället är inkommande vatten, ifall du har egen brunn, kan du mycket väl bila upp golvet och skarva på en ny slang/rör och dra upp den lite snyggare vid väggen.
Nu kommer jag kanske att få mothugg med motiveringen att den heliga skrift (säkert vatten) förkunnar att "i golv får inga skarvar hvila!" Som svar säger jag -"även på en Söndag får man dra upp åsnan ur gropen".


Aposteln Staffan
 
Har tänkt i liknande banor, så får nog bli så.

En del andra rör och lösningar ska ändras i tvättstugan men det vet jag hur vi ska göra/ha.
Och jo, det är slangar på ca 5 m (trots att den att bara 1,5 meter åt vänster) som är kopplade till tvättmaskinen.
Flyttade in för ett år sedan och hade inte öppnat upp under skåpen i tvättstugan, hade fullt upp att göra på första våningen.
 
Krilleman
Är det endast matningen för kallvatten till tvättmaskinen?

Seklets största matning till TM? :surprised:
 
  • Gilla
Narren666
  • Laddar…
undrar hur man tänkte där? Det ser ju inte särskilt gammalt ut heller för visst är det kopparrör med presskarvar?
 
S Stefan1972 skrev:
undrar hur man tänkte där? Det ser ju inte särskilt gammalt ut heller för visst är det kopparrör med presskarvar?
Jo. Ingen aning hur man tänkte, inte alls enligt mig
 
M
Jag gillar det där med att någon, någon gång i tiden, tänkte - ”där! Just där vill jag få upp röret! Det blir helt fenomenalt!” och sedan mallig av sin egen briljans stegade iväg :D
 
  • Gilla
Lexii
  • Laddar…
Antagligen är det väl som vanligt, slarvigt lästa ritningar eller så dåligt fastsatt i nåt vid gjutningen så det gled iväg.
Min förra arbetsgivare byggde ny verkstad och skulle göra så mycket som möjligt själv och såklart gjutningen ihop med nån bekant (läs expert) De glömde dock bort att stora rännor innanför portar blir ganska stora och flyter..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.