Hej!
Vet inte om detta är rätt del av forumet, men ville höra om någon hade koll på min fundering.
Jag har skissat på ett balkongräcke till en fransk balkong som jag vill kunna fälla ner som ett bord för att på så sätt kunna få lite av balkongkänslan utan att bygga en ordentlig. Min fundering är då hur det funkar med regler för höjden på detta. (Jag bor på andra våningen i ett lägenhetshus) Eftersom det krävs 1100mm höjd så kommer den givetvis inte alltid va på den höjden utan snarare 700 i nedfällt läge. Skulle detta vara tillåtet eftersom standardläget uppfyller kravet? Eller blir det sett som en fara för att den är nedfällbar?

Mvh Johannes
 
Den får inte vara nedfälld. Fastighetsägaren kommer inte att acceptera en sådan lösning.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den får inte vara nedfälld. Fastighetsägaren kommer inte att acceptera en sådan lösning.
Men är det lagen? Eller förutsätter du bara att i detta fallet en bostadsrättsförening skulle neka?
 
Det låter orimligt att man skulle godkänna ett fallskydd från lägenhet, som kan fällas ner med en handvändning? Hur är funktionen när den är nerfälld? Helt plötsligt icke godkänd.

Jag har ingen professionell kunskap i ämnet skall tilläggas. Kan inte tänka mig att det är ok enligt ovan resonemang.

(Edit: #3 fascinerande. )
 
Man kan nog diskutera om det verkligen går att beivra att någon tar bort ett räcke i en privat bostad. Räcket måste finnas där korrekt för att du skall få slutbevis efter ett bygge. Men om man sedan tar bort räcket, jag är osäker på om bygglovsavdelningen kan utfärda föreläggande om att återställa.

Men om du tar bort en säkerhetsfunktion, och det sedan blir en olycka så får du räkna med åtal för vållande till annans död. och det gäller även fastighetsägaren om denne accepterat tilltaget. Så en bostadsrättsförening bör inte acceptera att du försämrar räcket, styrelsen kan hållas ansvarig.
 
Det borde väl gå att bygga en fransk balkong med ett nedfällbart bord, som hamnar på en bekväm/funktionell höjd, samtidigt som det blir kvar ett smalt "räcke" och några lämpliga stag som fortfarande uppfyller kraven på fallskydd utan att för den delen förta allt för mycket av utsikten när ni sitter vid bordet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.