Hejsan,

Vissa hustillverkare skyltar med att man kan få "förmånliga" lån om man bygger just deras hus. (T.ex. Team Boro - SEB).

Är det någon som har koll på vilka förbättrade villkor man kan få?
 
en halv procent är inte ovanligt t.ex mellan FSB och älvsbyhus.
 
en halv procentenhet är något du själv kan förhandla dig fram till i lägre ränta.

Nej, jag ser erbjudandet om "förmånliga lån" enbart som ett lockbete, ytterligare ett argument för att du ska välja att köpa av just dom.

Dock ser jag ingen nackdel i detta arrangemang/erbjudande, men jag tycker att du ändå ska shoppa runt bland andra banker för att ta reda på deras erbjudanden och vad de kan erbjuda dig.
 
Via Älvsbyhus får vi också en halvprocents rabatt på räntorna och garanterat 85% på bottenlånet.
 
Väljer du SBAB så behöver du inte pruta. Om du är duktig på att förhandla, har bra inkomst, etc så kan du med andra banker som bäst hamna på den nivå SBAB erbjuder alla redan från början. varför betala mer än man behöver, och varför göra det krångligare än man behöver?

Nöjd SBAB-kund!
 
Vi fick 0,6 procentenheter rabatt på bottenlån och 2 procenthenheter rabatt på toppenlån (men det slapp vi ta :) ) Just ja, banken heter SEB.

// Lina
 
Vi fick samma rabatt som Linda, och 85% som botten lån får man inte av SBAB.... med 2 % på topplånet blir det i princip bottenlånränta även på dom.

Janne
 
Bankerna vill låna ut pengar och de s.k förmånliga avtal som tillverkarna har med en bank är inte särskilt exklusivt. Kan väl möjligtvis tjäna som väg in till en bank om man saknar en bra kontakt i dag.

Vi har valt SEB och de ger som flera andra här sagt 0,6 % rabatt på sina publicerade räntor. Man hamnar då under SBAB på i varje fall det rörliga lånet så visst lönar det sig att titta runt. Jag tycker nog också att man ska tänka på vad en "riktig" bank kan erbjuda dig som viktig kund jämfört med SBAB och småbankerna. Det finns värden i det också.

/Fredrik
 
Har man tur kan man få billånet "inbakat" i huslånet, så blir man av med ännu 1 lån...
 
Det tråkiga då är väl att du betalar bilen på minst 30 år. Plus att du kanske behöver ta ut pantbrev. Men ränta blir som sagt låg.

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Men ränta blir som sagt låg.

;D


Faktiskt vanligare än man tror att införskaffa nya bilar när man bygger nytt.
 
Vi valde att köpa ett litet hus i syfte att bygga ut. Vi har fått "SBAB-räntor" såsom SEB själva uttryckte sig - och 85% bottenlån.
 
Fredrik, det blir som en skit i rymden...
 
Det tråkiga då är väl att du betalar bilen på minst 30 år. Plus att du kanske behöver ta ut pantbrev. Men ränta blir som sagt låg.

/Fredrik
Det beror helt på hur du amorterar. Du kan ju ta det du skulle ha amorterat på bilen och amortera extra på huslånet så "betalar du av" bilen på samma tid som du annars skulle ha gjort, fast med lägre ränta.

Mvh Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.