Vi har ett nybyggt hus med oinredd ovanvåning som har lösullsisolering som är 500mm tjockt + bjälklag på 195mm.
är det ok att trycka ner lösullen när vi lägger golvet? Hur hade ni gjort om man skulle göra det själv?
börja spekulera om jag skall återanvända lösullen till ev. väggarna..
Vi har tänkt att sprutisolera vägarna + snedtaket också.
 
Du tappar isolationsförmågan om du komprimerar den då.
Har du tänkt inreda vinden med bostandard eller som kallvind?

Att isolera taket kräver att du bygger på reglarna motsv 300-400mm så isoleringen får plats.
 
Tänkt inreda den som en bostandard.
Ville leka med tanken att få högt till tak men om jag ha förstått dig rätt är blir det tokigt då pga komprimeringen+ isolationsförmågan. Då blir det till att regla på för fullt :)
 
Naturligtvis isolerat ett tunnare isoleringsskikt sämre. Men det behövs ju inte i ett mellanbjälklag. 300-400mm låtermycket.
 
Nä, precis. i ett mellanbjälklag räcker det med vad reglarna är i höjd. Men i taket behöver du full isolationsförmånga, och då behöver man oftast regla på. Glöm inte luftspalt som stjäl 25-30mm av djupet mot råsponten eller vad det är för undertak.
 
  • Gilla
rpmfredrik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Naturligtvis isolerat ett tunnare isoleringsskikt sämre. Men det behövs ju inte i ett mellanbjälklag. 300-400mm låtermycket.
Känns som att 500mm isolering i golv +300-400mm i tak blir mycket.
BBRs krav var 200mm i golv och 300-350 i tak.
Rent teoretiskt borde man kunna bygga ett mindre isolerat golv och fokusera på taket och ändå bibehålla en hög isoleringsstandard. Finns det någon som har exempel?
 
BBR har inga krav på tjocklekar alls.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
BBR har inga krav på tjocklekar alls.
ok på så sätt, läste något i form att man skall eftersträva ett visst u-värde, Isover skrev lite om att BBR ställer krav att "eftersträva", vilket då man kan tolka som inget krav, det är ju bra
 
Golv mellan två uppvärmda våningar behöver ingen värmeisolering alls. Så rent tekniskt kan du ta bort lösullen från golvet och regla ner yttertaket så att den ryms där istället.
I praktiken vill man ha lite isolering i mellanbjälklaget för ljudisoleringens skull, men det behövs inte så mycket.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
TS har fått bra svar. Ett par kompletterande tankar:

1. Nu är det ju ett mellanbjälklag vi pratar om, så de värmeisolerande aspekterna är inte så intressanta. Men bara för sakens skull: Det är ingen större fara att trycka ihop mineralull. Materialet förlorar inte så mycket av sina värmeisolerande egenskaper. Den ökade densiteten kompenseras nästa fullt ut av att luften i materialet får svårare att röra sig. Konvektionen minskar. Jag har källor i form av forskning. Dessutom är det bara att jämföra vikt/isolerande egenskaper för glasull på rulle och fasadskivor i stenull. Stor skillnad i densitet liten skillnad i isoleringsvärde.

2. Mellanbjälklaget isoleras vanligtvis med 70 cm stenull. Oavsett bjälklagets höjd. Undantaget är längs ytterväggarna. Där fullisoleras bjälklaget. Detta beskrivas oftast ge en rimlig avvägning mellan kostnad och ljudreduktion. Jag tycker ändå att om man jagar ljudreduktion bör man överväga att fullisolera mellanbjälklaget. Jag nöjde mig visserligen med "tre tum" stenull. Däremot tvingade jag dit ett lager golvgips ovanpå golvvärmeslangen för att reducera stegljud. Detta trots högljudda protester från rörmokaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.