Av den info som finns hos electrolux är det något så ovanligt som en 400 V-spis, trefas, levereras med perilexstickpropp. Trodde dessa var utdöda så världen går alltså inte under riktigt ännu :)

Den kommer alltså att passa fin-fint hos er som saknar nolla utan bara har tre faser och skyddsjord. Dock måste tyvärr stickproppen klippas då man inte får montera ett perilexuttag som saknar nollan.
 
Ok, tack för svar, bara att beställa då !

Tror t.o.m. att spisen är fast ansluten via plint i dosa (Gjordes runt 1969 med äldre kuloledning röd,vit , vit , svart ,har jag för mig)
 
A
Den här rumänska spisen har 400v elementspänning så det funkar
Iofs kom det ett antal med 230v plattor vilket lyste upp tillvaron...

Men om det sitter perilex propp på så är det ett helgodkännande som inte får ändras enligt ellagen.
Produkten är lös och skall därmed inte instaleras med fast elinstallation. Inga spisar utan nolla (400v) har nollstiftet i kontakten.
 
Det är inga problem att för eget bruk klippa stickproppen. Inga problem med garanti. Du får dock inte sälja en sådan spis utan att nytt CE-märke.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag skall ut till stugan och kolla imorgon, har jag otur är den gamla spisen (har bara 3 plattor) säkrad med 3x10A och 4x1,5 kvadrats kulokabel, så man kanske åker dit på helt ny anslutning.

Tack för svaren och tipsen !
 
Det är inte hela världen. 3 x 10 A räcker långt, för normal matlagning, så det måste inte uppgraderas.
 
Får man fortfarande uppgradera till 13A utan att gå upp från 1,5 till 2,5 kvadrat ?

Gjorde det i villan när jag hade problem med en 500VA ringkärne trafo till en hembyggd subwoofer som löste 10A var och varannan gång man slog på den. Efter byte till 13A löste den aldrig.
 
Det kan gå men man måste räkna på det. Det går inte att säga att det alltid fungerar.

Belastningsmässigt ska de gå om det inte är något onormalt i installationen. Där är en dvärg bättre än diazed eftersom man ligger lite på gränsen.
Sedan måste kortslutningsströmmen bli tillräckligt hög för att lösa en 13 A lika snabbt som en 10 A (eller tillräckligt snabbt). Här kommer förimpedans, ledningslängd och area in i bilden, typen av överströmsskydd dvärg eller diazed, och slutligen JFB.

https://www.byggahus.se/forum/threads/13a-saekring.177770/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.