Jag har en fråga ang en liten Brf med 3 lägenheter. Vi planerar 2 till men det är 2 år innan det blir klart. Vi asöker en bank/kreditbolag som kan hjälpa oss finansiellt ... och undrar om någon kan hjälpa oss med förslag ... Mats
 
  • Gilla
andreas1989
  • Laddar…
Hur är status då. Ni skall öka med 2 ytterligare bostadsrätter, hur?

Skall det byggas på en våning på ett bef. hus, bygga fler hus på tomten, eller finns bostadsrätterna redan, men hyrs ut som hyresrätter, eller?

Finansieringen, är den tänkt för nybygge av bostadsrätter?

Banker gillar inte så små föreningar, risken är för hög. Vissa banker lånar inte ut till köp om inte föreningen har minst 10 - 12 bostadsrätter.
 
Redigerat:
Har ni börjat med att kolla med den bank ni använder er av idag?
 
Huset har tidigare varit en stor villa i 2 plan som nu är omgjord till lägenheter. Inget ska byggas på utan bara göras om vilket blir helt klart i juni. Vi har fått OK av Boverket och är idag en Bfr enligt konstens alla regler.

De 2 lägenheterna ligger i en separat villa som gränsar till befintlig fastighet. Kan vi bara hitta en finansiär vill vi försöka köpa in denna villa som är i stort behov av renovering.

Jag har börjat en diskussion med våran bank men tror det antagligen blir ett nej pga att denna Bfr är för liten. Det är därför som vi vill ha en plan B och prata med en aktör som kan tänka sig gå in och finansiera.

Vad finns det för banker/kreditbolag som vi kan kontakta och ha en rimlig chans att få hjälp, trots att det är en liten förening?! Jag behöver namn helt enkelt ... Mats.
 
Sorry, vet ej var man kan låna till en sådan investering.

Men lite Off Topic. Du säger att ni bygger om en villa till 3 lägenheter? Får ni verkligen bygglov för det (från kommunen)? De flesta villaområden har som regel i detaljplanen att husen skall vara en eller tvåbostadshus.
 
Det gäller Haninge kommun och Dalarö ... vi hade inga större problem att få OK från kommunen faktiskt ... men vi måste ta ner taket i nedervåningen och lägg på gipsskivor för att brand inte ska kunna sprida sig i första taget ... nåväl jag får leta vidare på finansiärer ... tack ändå ... Mats.
 
tessin.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.