Anna_H Anna_H skrev:
Ytskikt i BRF står man själv för. Även tak.
exakt. men bidrar före ägaren till att det är dåligt. va tycker du då?
ex tapet är snedd, spackel ramlar ner från taket.
 
K Klasklättermus skrev:
exakt. men bidrar före ägaren till att det är dåligt. va tycker du då?
ex tapet är snedd, spackel ramlar ner från taket.
Då tycker jag att det såg man när man köpte den. Det är dessutom inte frågan. frågan är hur man bäst fixar nytt tak. Inte vem som betalar för det vet vi redan att TS gör.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då tycker jag att det såg man när man köpte den.
exakt man försöker få ner priset.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat tjafs.
/Moderator
Glömde #56
 
Jag råkade ut för samma sak i en BRF.
Där sade föreningen att takputsen lossnade pga att lägenhetsinnehavare målat om med plastfärg som stänger in fukt.
Dessa gamla tak skulle målas med kalkfärg som andas enligt föreningen.
Mitt tak lossnade dock när man bilade och bytte stammar, så hos mig stog föreningen för att regla upp ett nytt gipstak.
Till TS skulle jag vilja ge rådet att försäkra sig om att tex gipsspackel, som tycks bli valet, verkligen sitter kvar.
Fråga en proffsbutik om lämpliga produkter, primer etc.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Klasklättermus skrev:
exakt. men bidrar före ägaren till att det är dåligt. va tycker du då?
ex tapet är snedd, spackel ramlar ner från taket.
Tycker du det är läge för TS att starta en tvist mot oklar person pga något som kostar några tusenlappar att åtgärda, och som faller både inom undersökningsplikt och vanligt underhåll?
 
  • Gilla
Bumlersson och 2 till
  • Laddar…
K Klasklättermus skrev:
hittade du någon primer och funkade megaron?
eller är det helgprojekt?
Testa en primer på biltema då det var enklast att få tag i efter jobbet. Igår spackla jag halva taket i en tunt lager så får se hur det ser ut idag efter jobbet och hoppas att det sitter på plats!
 
  • Vitt tak halvt spacklat med primer, synliga kablar och strukturtapet på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
F force2013 skrev:
Testa en primer på biltema då det var enklast att få tag i efter jobbet. Igår spackla jag halva taket i en tunt lager så får se hur det ser ut idag efter jobbet och hoppas att det sitter på plats!
om inte den här metoden fungerar då blir det sätta upp regler i taket och på med gipsskivor! :)
 
Underbart. Redkommendationen är primer och spackel från en butik som vet vad de talar om, och lösningen blev Biltema/byggmax? :)

Kan anmärka att när jag målade putsen på mitt hus hade butiken tre olika godkända färger (och måånga dåliga val) och säljaren kom själv ut och kontrollerade. Och pratade med huvudkontoret. Man villl inte att hela husets puts skall släppa.
 
  • Gilla
force2013
  • Laddar…
Helt klart skulle jag regla upp, sätt upp ett nytt innertak och släng på med några led-spottar :) Blir klart mycket finare! Det gör du klart över en helg också : )
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Funkar inte färgen så regla upp.
Passa på och dra el och sätt några spottar i taket + en PLEJD att styra dom med.

Uppreglat tak med synliga träreglar och en inbyggd spotlight i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt tak i ett pågående byggprojekt med ledningar för takspottar och en befintlig armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders Granlund och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Underbart. Redkommendationen är primer och spackel från en butik som vet vad de talar om, och lösningen blev Biltema/byggmax? :)

Kan anmärka att när jag målade putsen på mitt hus hade butiken tre olika godkända färger (och måånga dåliga val) och säljaren kom själv ut och kontrollerade. Och pratade med huvudkontoret. Man villl inte att hela husets puts skall släppa.
Patade med en på byggmax det var han som rekomendera gipsputsen sen primern som jag köpte på biltema var likadan som byggmax rekomendera. så nu får jsg se om det sitter kvar eller om putsen slår ner i huvudet på mig någon dag!
 
Ok lycka till! Berätta hur det går! Men om det släpper så kanske en vända till med firma som säljer mest färg.
 
  • Gilla
force2013
  • Laddar…
M
E etompau skrev:
Tror inte det bara är till att spackla taket, det krävs "sprutgrejor" för att det ska bli snyggt.
Visst går det att spackla för hand. Bredspackla och slipa.
 
Hej!
Vi hade samma problem i vår fd. lägenhet.
Ett putsat tak ramlade in hos grannen. Vi i styrelsen tog in en besiktningsman och besiktigade alla lägenheter. Slutssats: man bör åtgärda samtliga tak. Förslag att montera nytt gipstak dikt ann mot putstaket.
Så gjorde grannen, och även vi i förebyggande syfte.

Vi gjorde detta också för att lägenheten skulle blivit svårsåld med tanke på om att du måste upplysa om detta.

Vi byggde enbart ner innertaken 43mm till underkant av gipsskivan, vi tappade alltså nästan ingen takhöjd!

Vi monterade sedan även LED spotlights och gjorde allt fint!

Så mitt tips. Bygg gipsinnertak, och bygg ner taket så lite som möjligt.

Finns LED spotlights som inte bygger mycket så du kan hålla dig till 43mm.
Dem vi valde var av typen Tune, dvs dem blev varmare när man dimra likt en halogen. Riktigt trevligt och rekommenderas starkt till den som står inför köp av nya spotlights. En vanlig LED är statisk i sin färgtemperatur.

Bifogar några bilder.
 
  • Renoverat rum med nytt gipstak och inbyggda LED-spotlights, takhöjden bibehållen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av LED-spotlights på nytt gipstak i renoverad lägenhet, minimal takhöjd förlorad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsinnertak med inbyggda LED spotlights, minimal nedbyggnad av takhöjd, i en renoverad korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med nyinstallerat gipstak och infällda LED-spotlights, stege nära fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår i ett rum med skyddsplast, befintliga spotlights i taket och fönster med utsikt över grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med nyinstallerat gipstak och LED-spotlights som lyser upp taket och väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade LED-spotlights i ett nybyggt gipstak med 43mm nedsänkning, i ett renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med nytt gipstak och inbyggda LED spotlights, bevarad takhöjd och synligt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt gipstak med infällda LED-spotlights i ett renoverat rum med vit garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedbyggt innertak med LED-spotlights och jämn takbelysning i en renoverad lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elegant sovrum med nyinstallerade LED spotlights i taket och kristallkrona över sängen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Granlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.