Har bott i min lägenhet ett tag nu och känner att det är dags att få upp takfläkten i vardagsrummet och min nya sovrumslampa i sovrummet.
Väggarna är gjorda av lättbetong fick jag höra, antar att taket borde vara av samma material..

Jag har ingen borrhammare än, tänkte låna en snart från en person men behöver veta lite grunder innan jag lånar den, angående skruvar och pluggar m.m.

Vad för skruvar/pluggar ska jag använda till lättbetongstak? Har för mig att expanders är bra att använda.
 
Vanliga pluggar i passande storlek bör duga, såvida inte fläkten väger flera hundra kilo.
 
  • Gilla
QLED
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vanliga pluggar i passande storlek bör duga, såvida inte fläkten väger flera hundra kilo.
Tack! Det följde med gråa pluggar och skruvar till fläkten så de borde passa.
Men tanken slår en att tillverkaren vet ju inte vad jag har för tak så att säga, hehe.
 
Såg nu att pluggarna är av typ Fischer S8. Är de starka? Ska tydligen vara expansionsplugg.
 
Fischer är ett kvalitetsmärke. Tittar lite snabbt i deras handbok och S8-pluggen klarar 16 kg i lättbetong.
En annan pluggtyp är "GB" också från Fischer och specifikt gjord för lättbetong. Den klarar betydligt större belastning (40-170 kg)..
 
Jättebra tack! Hur mycket klarar den i vanlig betong?

Letar efter skruvar till pluggen, de skruvarna som följde med är lika långa som pluggen så det går ju inte.
Pluggens diameter är 8 mm och längden är 40 mm. Stämmer det att skruven ska ha 6 mm diameter och vara mellan 45-50 mm lång?

Har för mig att skruven alltid ska vara smalare och längre än pluggen.
 
Tack! Hittar fortfarande inget om vilken skruv. Läste igenom men kanske missade nått.
Finns skruv att montera direkt i betongen utan plugg men det känns ganska riskabelt.

Takfläkten väger 2.1 kg.
 
Fick du inte med skruvar i paketet? Utgår från att de passar till pluggarna.
Skruven ska vara lite längre än själva pluggen.

S8 i lättbetong klarar enl. spec 16 kg, med en säkerhetsfaktor på 3.
Att dra skruv direkt i ett hål i lättbetongen är icke till att rekommendera.
 
Jo jag fick med skruvar men de är nästan lika långa. Skruven är lite kortare än pluggen om jag mäter dem bredvid varandra.
 
Jag tror inte det är avgörande för hållfastheten. Om fläkten bara väger 2,1 kg så är det lugnt skulle jag säga.
Annars kan du gå upp i pluggstorlek, S10 klarar 40kg.
 
Okej super! Hittade två andra skruvar hemma som är typ 0,1-0,2 mm längre men med ett annat huvud, spelar det någon roll i betong?
 
Nej det har ingen betydelse. Skruven rör ej vid betongen utan greppar i pluggens plastväggar.
Tillse att diametern på skruven är korrekt.
 
När jag skruvar in skruven försiktigt i pluggen så känns det att den passar men är osäker på vilken diameter skruven har eftersom jag inte riktigt vet hur man mäter skruvens diameter.
 
Jämför med den medlevererade skruven. Om du känner att den greppar i plasten så blir det säkert bra.
I värsta fall skruvar du bara ut skruven och väljer en annan typ/storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.