S
Jag bor på landet, på en gård utanför detaljplanerat området och rev en 300kvm stor lada som såg ut som sin ålder på 230 år, förj-vlig med andra ord.

Nu ska jag bygga en fin verkstad med förrådsdel på 100kvm. Det kommer gjutas en isolerad platta med golvvärme, muras med 30cm tjocka lecablock och det kommer vara tak med papp. Enkelt och passar in med övriga byggnader (hus och stall).

Självklart läste jag på kommunens sida om vad som gällde. Man behövde fylla i en ansökan och skicka in en beskrivning med ritningar.

Fick reda på att KA behövdes enligt kommunen i mitt fall. (Hitta en för 10000 kr, fick flera offerter på 20000 kr)

Jag drog igång med att rita verkstaden i datorn. (Eget arbete)

Fick reda på att jag behövde förenklad nybyggnadskarta. En gubbe kom ut och mätte i 30 min. (4032 kr)

Skickade in allt. 4-6 veckor senare så var det godkänt. (12300 kr)

MEN, det jag inte räknat med var att jag inför tekniskt samråd måste ha med följande:
Konstruktionsritning för takinfästningar (Eget arbete)
Konstruktionsritning för väggar (Eget arbete)
Konstruktionsritning för grund (Eget arbete)
Konstruktionsritning för dränering (Eget arbete)
Konstruktionsritning för takkonstruktion (Eget arbete)
Konstruktionsritning för takstolar (Gratis)
Konstruktionsritning för ventilation (Eget arbete)
Konstruktionsritning för avlopp, vatten (Eget arbete)
Konstruktionsritning för golvvärme (Gratis)
Energiberäkning på byggnaden (Eventuellt 2500 kr)
Konstruktionsdokumentation som är godkänd av utomstående konstruktör. (XXXX kr)
Eventuellt geologisk undersökning

Sen ska det fixas med en finutsättning. (XXXX kr)

Slutligen ska det vara en lägeskontroll med kommunen. (4000 kr)

Jag har lagt sjukt mycket tid på att rita allt eftersom jag fått reda på att saker behövs. Jag har mailat och frågat om jag har med allt de behöver, sen dyker det upp saker på vägen som behöv fixas. Sen snackar jag med KA och så kommer han med en lista som jag troligen behöver fixa. Kollar snabbt med kommunen om det verkligen stämmer att ritning X & Y behövs. Då säger dem att det behövs. Detta gör mig tokig. Hur svårt kan det vara att rada upp allt som behövs för olika projekt?

Det känns helt onödigt byråkratiskt när jag bygger ute på landet och med en konstruktion som motsvarar en mindre bunker. Det ligger väl i individens eget intresse att inte elda för kråkorna.

Känner mig bara frustrerad... vilken j-kla process...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi behövde också allt det där. Men det var bostadshus.
Ville tipsa om energiberakning.se (gratis) den godtog Göteborgs kommun. De ville mest se så man hade rätt balans med fönster och isolering och därmed klarade Boverkets krav.
 
Ventilation, grund, avlopp/vatten, dränering osv behöver inte vara speciellt avancerade, för avlopp vatten räcker det tex oftast att bara dra ett rött och blått streck för vv ock kv etc
 
Lider med dig. Tror dock inte att det är särskilt ovanligt. Tycker att du ska ha heder av att du inte bara anmäler en maskinhall som sen till 85 % fylls med verktyg, men förstår dem som gör det också.

Och för er som inte begrep poängen i det: ekonomibyggnader i lantbruk (lador, maskinhallar osv.) är bygglovsbefriade, men det gäller inte exempelvis verkstäder på samma mark.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ny lärdom, men är alltså inte en verkstad där man meckar med lantbrukets maskiner en ekonomibyggnad?
 
S
Det ska bli ett snickeri.
 
Det är inte konstigare än att de vill se att någon räknat på konstruktionen så den inte är farlig och att den klarar de laster som ett hus kan utsättas för.
 
Glömde säga att då du skall ha verksamhet i byggnaden behöver du även göra en projektering på vent. Du behöver även ha någon som står som ansvarig för el-projektering och installation/säkerhet.

För att sedan få slutbevis på bygget måste du ha egenkontroller från all projektering och utförande.
 
H hempularen skrev:
Ny lärdom, men är alltså inte en verkstad där man meckar med lantbrukets maskiner en ekonomibyggnad?
Utan att allt för mycket kapa TS tråd: Jo, men det måste finnas ett direkt samband med jord- eller skogsbruksverksamheten. Trimmar du bara japanska bilar och byter däck på personbilar i ditt garage och enkom har utrustning för det ligger du illa till, bygglovsmässigt. Likaledes om man som TS har verkstan full med finsnickeriverktyg och -maskiner.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gsplikt/bygglov-for-byggnader/ekonomibyggnad/
 
4000 för en lägeskontroll?!? Vilken kommun har sådana taxor?
Vad tar de då för finutsättningen? 20 papp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.