Tänkte bygga ett litet tak och har börjat fundera på att köra med självbärande plåt.
Spännvidden är 6m.
Är det någon som har erfarenhet av det? För och nackdelar?
 
S
6 meter självbärande + ev snölast , tveksamt om det är bra , men det finns dom som vet på forumet
och kommer in Jag är inget bra på detta , tänker endast generellt på bärigheten
Dom som vet vill nog ha lite mer info om hur du tänker , som taklutning , bärreglar e,t,c
 
Eftersomdet inte är byggt än så kan jag ju även passa på att fråga sådana frågor.
Vilket är minsta vinkel?
 
Självbärande plåt blir snabbt rätt hög när det gäller profilmått. Plannja 70 (som alltså är 70 mm hög) uppges klara en spännvidd på max 4,8 meter, oklart under vilka omständigheter. För 6 meters spännvidd närmar sig höjden nog 150 mm. Jag tror att man ganska enkelt kan säga att det i de flesta fall inte lönar sig. Det blir billigare att lägga in ett antal åsar.
De parametrar som man behöver ta hänsyn till är dels snö- och vindlaster, dels taklutningen. Ju större lutning, desto mindre blir lasten vinkelrätt mot takytan, som i alla sammanhang
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Har fått offert på 6x9 meter på 8500. Profilen är då 125mm. Har inte jämfört med vanligt konstruktion än..
 
Det låter som ett ovanligt bra kvm pris. Om du talar om leverantör och prodduktnamn så kan jag kolla lite på hållf data. Är JKPG = Jönköping?
 
Detta var xl bygg i värnamo. Vet inte vilka som tillverkar deras plåt?
 
Vi har täckt vår pool (6 meter bred) med TR128, 0,8mm tjock och den ska klara bärighet för snözonen. Vi har endast en svag svag lutning för avrinning.
 
Kan tillägga att jag kollade runt en hel del och vill minnas att www.borga.se var de som hade bäst pris. Enda smolket i bägaren var att det var lite missförstånd mellan säljaren och transportören. Chauffören var inte direkt själaglad över att behöva hjälpa mig att lossa plåtarna en och en för hand.
 
Det blir ju alltid galet med kommunikation när det gäller transport företag. Fattar inte varför.
 
Jag tittade lite på Lindab LHP 130 och 115, som båda verkar klara 6 m spännvidd om man går upp till ca 1 mm plåttjocklek. Lasttabellerna är utformade utan hänsyn till lutningen, så de kan läggas ganska flackt. Det är dock inget jag rekommenderar, ett pulpettak med en rejäl lutning (> 30 grader) är säkert bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.