Hej
Vi har ett teakbord i vårt inbyggda uterum.
För ngr år sedan, 6-7, så fick jag rådet att använda kina olja, vilket var ett STORT dj..... misstag,
bordet blev klistrigt.
Allt från armar o dukar fastnar. Fick tips om att använda cellulosa terpentin, funkade NEJ.
Har nu slipat bordet o tvättat m cellulosa terpentin igen, funkade det bättre NJAA.
Håller man händerna på bordet i ngn halvannan minut så klistrar det. Nu vågar jag inte lägga på nu trä olja med risk för klister. Kan jag lacka bordet ?? Om ja, hur gör jag då ?? Är det ngn clever människa som har tipset som räddar oss från kilsterbordet.

Göran Dahlquist
 
Misstaget var nog att inte torka bort överskottsoljan i tid när du oljade.
När man oljar så lägger man på och håller vått i ca 20 minuter, därefter ska ALL olja som inte gått ner i träet torkas bort noga.

Sedan så är väl just teak ganska oljemättat naturligt så det tar inte upp mycket av oljan som läggs på. Frågan är om det finns någon anledning att olja teak över huvud taget?

Tyvärr så kan jag inte komma på något annat sätt än att slipa tills allt klibbet är borta. Eftersom den klibbiga oljan kommer att sätta igen slippappret ganska fort så blir det ett drygt jobb och det går åt många slippapper.
 
jac jac skrev:
Misstaget var nog att inte torka bort överskottsoljan i tid när du oljade.
När man oljar så lägger man på och håller vått i ca 20 minuter, därefter ska ALL olja som inte gått ner i träet torkas bort noga.

Sedan så är väl just teak ganska oljemättat naturligt så det tar inte upp mycket av oljan som läggs på. Frågan är om det finns någon anledning att olja teak över huvud taget?

Tyvärr så kan jag inte komma på något annat sätt än att slipa tills allt klibbet är borta. Eftersom den klibbiga oljan kommer att sätta igen slippappret ganska fort så blir det ett drygt jobb och det går åt många slippapper.
Hej
jac jac skrev:
Misstaget var nog att inte torka bort överskottsoljan i tid när du oljade.
När man oljar så lägger man på och håller vått i ca 20 minuter, därefter ska ALL olja som inte gått ner i träet torkas bort noga.

Sedan så är väl just teak ganska oljemättat naturligt så det tar inte upp mycket av oljan som läggs på. Frågan är om det finns någon anledning att olja teak över huvud taget?

Tyvärr så kan jag inte komma på något annat sätt än att slipa tills allt klibbet är borta. Eftersom den klibbiga oljan kommer att sätta igen slippappret ganska fort så blir det ett drygt jobb och det går åt många slippapper.
Hej
Så är det nog. Ja slippapper går det åt.
Men vad tror du om att lacka eländet ?
 
G Gede skrev:
Men vad tror du om att lacka eländet ?
Lacken kommer troligen inte att fästa på en oljad yta så då måste du verkligen slipa först... :(
Så tyvärr tror jag inte att det är någon bra lösning. "En gång oljat - alltid oljat" har jag fått lära mig.
 
Tack för info, hade varit intressant, men är i Barcelona då !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.