C Clevhage skrev:
Behandla med en borste ? Whatever !
Lycka till Pallkrage !
Önskar er en underbar helg med eller utan gifter : )
gifter är alltid enklast.
är det rent trä måste man ha gift
 
Redigerat:
K Klasklättermus skrev:
du vill döda det som sitter i trädet.och inte låta möglet gro innan det är målat.
du dödar inte möglet genom att borsta lite
Det finns mögelsporer överallt så det är lite svårt att få bort.
 
Isolera taket så bör problemen med fukt minska (kanalplast).

ha viss uppvärmning på höst och vår så blir det ännu bättre.
 
  • Gilla
Klasklättermus
  • Laddar…
T Polos skrev:
Det finns mögelsporer överallt så det är lite svårt att få bort.
vill döda det som sitter i trädet.
mögel är en svamp som växer med hyfer in i trädet.
då vill döda mer än bara ytan.
 
Själv skulle jag borsta bort det, tvätta och sen måla.
Vet inte hur det är med ättiksprit. Någon som har erfarenhet av att spraya på det på väggar med mögel? Kanske en idiotisk fråga men själv brukar jag göra det på altanen varje år och när solen väl bränner bort det kan man sedan enkelt borsta bort det. Helt utan onödiga kemikalier. :D
 
Ättiksprit fungerar utmärkt mot mögel och är ett gammalt beprövat knep, problemet är bara att det tar död på möglet det kommer i kontakt med och att man får göra om det, eftersom det är verkningslöst då det torkat ut. När trä är angripet så är det ofta inte bara på ytan och i det fall får proceduren göras om gång på gång. Så det fungerar, men vill man undvika en massa arbete och att inte materialet utmattas så är det tyvärr bättre att gå på med kemikalier.
 
Marc10 Marc10 skrev:
Själv skulle jag borsta bort det, tvätta och sen måla.
Vet inte hur det är med ättiksprit. Någon som har erfarenhet av att spraya på det på väggar med mögel? Kanske en idiotisk fråga men själv brukar jag göra det på altanen varje år och när solen väl bränner bort det kan man sedan enkelt borsta bort det. Helt utan onödiga kemikalier. :D
borstar man bara så får man bara bort det ytliga. för att få död på möglet gäller medel.
 
C Clevhage skrev:
Ättiksprit fungerar utmärkt mot mögel och är ett gammalt beprövat knep, problemet är bara att det tar död på möglet det kommer i kontakt med och att man får göra om det, eftersom det är verkningslöst då det torkat ut. När trä är angripet så är det ofta inte bara på ytan och i det fall får proceduren göras om gång på gång. Så det fungerar, men vill man undvika en massa arbete och att inte materialet utmattas så är det tyvärr bättre att gå på med kemikalier.
Okej, fattar. Då är det bara att köra på medel då. Får köra vidare med ättiksprit på det gröna istället. :)
 
K Klasklättermus skrev:
borstar man bara så får man bara bort det ytliga. för att få död på möglet gäller medel.
okok, tack för infon! :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.